AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.506

Däckdimension fram vs bak 520d/G31

Hej
Ny på G31. Den har bredare däck bak 275/40 än fram 245/45.
Är det OK (enligt bilprovning) att ha framdäcksdimension även bak? Verkar lättare då man skifta fram mer slitna däck.
/OlleG
MU
940
MUC
M340i - 2025
Kolla registreringsbeviset, där finns samtliga godkända dimensioner.
Det är nog inga problem att köra 245 runt om eller ännu smalare.
Men dina bakfälgar är anpassade till 275 däck, så risken är att det ser konstig ut om du kör med smalare däck än så.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det kommer inte att funka i verkligheten!

Bakfälgarna har annan bredd och inpressning än framfälgarna.
Även om du mot förmodan skulle få dit hjulen utan att de tar i framskärmarna, så kommer bilen att få helt konstig väghållning...

Så kör du med "staggered setup" med bredare bakdäck än fram, så får du tyvärr finna dig i att du inte kan skifta mellan fram och bak.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Ett gott råd.
Kör med 225 runt om.
Lite ironi; Har du kepsen bak o fram?
Ber om ursäkt men...
bl
2.294
blixten
325i -88
Jag har kört med samma däckbredd fram och bak på m3:or. -Inga problem. Hur breda fälgar har du, bak och fram?
MU
940
MUC
M340i - 2025
225/235 runt om är nog lämpligaste dimensionen för den bilen. Men då måste man byta fälgar.
255 runt om är nog en bra kompromiss om man inte vill investera i nya fälgar.
bl
2.294
blixten
325i -88
Hur breda är fälgarna då?
Inser att de är 9 x 18 bak och 8 x 18 fram.. Så det blir nog som Johan B säger att det är låst. Byta fälgar är ända sättet att ändra på det.
Men tolkar det som det vore OK med 8 x 18 även bak.

Registreringsbeviset tar bara upp 8 x 17 fälg och inget annat.
/OlleG
ro
44
robert58
530D -17
Länk

bl
2.294
blixten
325i -88
Jag kör 235/40-18 på 9 tums fälgar på mina vinterdäck inga som helst problem.

MUC, varför skulle man vara tvungen att byta fälgar för att köra med 225 bredd fram på 8 tums fälg och 235 bredd på 9 tums fälg bak?

235 bredd bak på 9 tums fälg och 235 fram på 8 tums fälg kommer fungera bra under förutsättning att profilhöjder och omkrets inte avviker mer än rekommenderat. Dessutom får man kolla att vikten som varje däck skall bära är tillräcklig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om tanken är att kunna flytta framhjulen till bak och vice versa, för att jämna ut slitaget på däcken, så blir det problem om man inte byter till fyra "framfälgar".

De bredare bakfälgarna med annat inpressningsdjup kommer inte att funka på framaxeln, även om däckbredden är rätt för framaxeln.

Att köra med samma däckdimension men olika fälgar kan gå men då kan man ändå inte skifta fram och bak - vilket var vitsen om jag tolkade TS rätt...

Visst kan man kränga om däcken och skifta bakdäcken och lägga dem på framfälgarna med jämna mellanrum. Men det kostar ju en bra slant varje gång och då har man gjort det dyrt och krångligt, samtidigt som man försämrat "prestandan" och troligen ökat slitaget på dem pga. felaktigt förhållande mellan däckbredd och fälgbredd.

Mvh
Johan B

bl
2.294
blixten
325i -88
På de bmw jag har haft har det gått bra att sätta bakfälgarna fram utan att det har tagit i någonstans. Dessutom har bilen fått ett mer neutralt uppträdande. Men jag jag tycker att Olle G skall testa och flytta en bakfälg fram och se om det passar eller om det går i. Med 275 bredd så är det möjligt att det går i men antagligen inte med ett 235 eller 245 mm brett däck.
Men visst är det enklare att flytta runt hjulen om man har samma bredd på både fälg och däck. Personligen hade jag, om jag prioriterat att kunna rotera däcken, kollat om det fungerade med 9 tum runt om och satt på 245 däck runt om.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ett sätt att undvika problem är att skippa rotation av däcken mellan axlarna. Kör originaldimensionerna och byt däcken när de är slitna.
Du menar helt enkelt att byta däck bak oftare än fram?
/OlleG
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frågan är om det blir så mycket mer slitage på bakdäcken på en 520d x-drive!?

Jag skulle tippa på att de slits ganska jämnt och att det blir ganska liten skillnad i mönsterdjup den dagen du behöver byta däck.

På vår F31 sliter den däcken väldigt jämnt mellan bak- och framaxeln.
Förvisso "bara" en 318d x-drive men jag har inte haft någon bil som sliter däcken så jämnt mellan fram- och bakaxeln.

Mvh
Johan B

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är det en x-drive?

Jag tror inte att rwd 520d sliter så mycket mer däck bak än fram, så länge du kör normalt. Är det en x-drive så tror jag inte det är problem alls.
Bilen är ny för mig och bakdäcken är mer slitna. 6 mm fram och 4.5 mm bak. Vill inte ha för stor skillnad mellan fram och bak då det sägs vara mindra bra för en Xdrive.
/OlleG
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.