|
|
|
|---|---|
|
Hej. Håller på och bygger om en 320d tidigt 2007 till A-traktor till sonen. Ett lagkrav vid ombyggnation är att man tar bort farthållaren. När jag höll på att demontera spaken till farthållaren så gick den tunna kabeln till farthållaren av. Nu till min fråga, efter detta hände så fungerar inte spakarna till blinkers, helljus samt vindrutetorkare. Någon som vet vad jag kan felsköka? Jag har kollat säkringarna i handskfacket. Men inte kontrollerat relän. Finns det säkringar på fler ställen än handskfacket? Blinkers fungerar när jag trycker på varningsblinkers. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
SZL modulen (steering column switch cluster) samlar ju in information från alla spakarna, tolkar detta och skickar sedan informationen vidare. Men beroende på vad det är för information så transporteras på olika sätt. Blinkers går via två separata ledningar (pin 5 och 11 på den svarta 12-pin kontakten som sitter där på SZL modulen). Helljus likadant, går via en separat ledning (pin 8 på samma svarta 12-pin kontakt). Övriga saker omvandlas däremot till meddelanden och skickas ut på F-CAN bussen. Eftersom du förlorat båda blinkers och helljus samt även kontroll över vindrutetorkarna så indikerar det att en enskild spak inte råkade bli förstörd samtidigt (blinkers/helljud och torkare är ju på olika spakar). Det indikerar även att inte en enskild kommunikationsväg blev utslagen, utan flera. Allt tyder på att SZL modulen inte riktigt fungerar som den ska. Det är lite svårt att göra någon analys utan att se skadans omfattning. Men det verkar som att endast kabeln mellan farthållarspaken och SZL modulen blev skadad. Det bör inte skada övrig funktionalitet (då SZL bara tar emot info från farthållarspaken och omvandlar det till meddelanden som går ut på F-CAN bussen), så om den kabeln blir skadad bör i teorin inte påverka SZL i övrigt. Däremot kan ju någon typ av kortslutning skett någon gång under arbetets gång. SZL matas med spänning via pinne 9 (över samma svarta 12-pin kontakt) som i sin tur matas/kontrolleras av JB'n (junction box) och denna del matas i sin tur av F59. Så börja med det enkla - kolla säkring F59 (5A) och försäkra dig den har spännig på båda sidor. Sen får du hoppas att spänningskontrollen i JB'n fungerar som den ska (den har massa omkopplare och slår av och på ström till massa enheter) och att spänningen kommer fram till pinne 9 - vilket du också kan kontrollera. Ser allt normalt ut där så får du helt enkelt flärpa upp elschemat på köksbordet och börja en systematiskt felsökning (exempelvis att spänning/jord finns till SZL, kommer det ut några signaler från SZL överhuvudtaget och så vidare). Det var nog 20 år sedan biltillverkare la av med separata reläer till blinkers, helljus och annat :-) Det är i princip solid state teknik överallt numera... Fast E90/E91 är i dock i gränslandet mellan en bil och en rullande smartphone, så finns ett par reläer där fortfarande... |
|
bmw-slang har garanterat säkert svarat på det ovan. Han har koll. Det är min amatör version. Byt till ett helt spakställ som inte har farthållare och så får du koda om. Jag gjorde tvärt om ingen FH till FH, med lite strul där imellan. Jag har ett spakställ liggande om du behöver... |
|
| 2002ixen - jag skickade ett meddelande till dig angående spakstället. | |
|
Det hela slutade med att jag köpte spakstället av 2002ixen. Jag byte spakstället och kalibrerade styrvinkelsensorn med hjälp av Toolset32. Så det löste sig till slut 🙂 |
|
|
Tja, har exakt samma problem och tänkte se vart man kan programmera under nya spelstället |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.