|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Jag har en 520d F11 års 2016 där jag för typ 2 månader sen bytte luftbäljarna bak då dom blivit dåliga. Fick då höra att om man har riktig otur så kan kompressorn också gå åt skogen vilket kan vara rätt dyrt att byta. Nu idag när jag skulle åka till jobbet så började bilen hoppa något fruktansvärt under färd och jag stannade genast för att se vad som var fel. Visade sig att luftfjädringen bak låg i botten och då går ju givetvis tankarna till att kompressorn gått på långledigt så att säga... Efter att jag stått ett tag och provat starta om bilen så hissade den upp sig igen och jag kunde fortsätta min färd som vanligt. Så min fråga är som följer, är kompressorn bara skrot eller kan det gå att rädda? Jag tänker att eftersom den hissade sig efter omstart av bilen så kanske det är något lite "billigare" som behöver bytas? Tackar på förhand. | |
|
Min betedde sig likadant när kompressorn började sluta fungera. Kolla skrothandlarna om du inte vill punga upp en stor summa för en ny, går att hitta hos de som fortfarande är i bra skick. |
|
| Utan att vara ”expert” skulle jag säga att det inte är värt att försöka fixa den… köp en ny. | |
|
Denna kille har gått igenom kompressorn och dess felkällor mkt noga och bra. Se den och fundera på om det är ngt för dig |
|
|
Att renovera en kompressor är inte svårt. Jag renoverade min på e61 med tre o-oringar då insugningsslangen gått av. Vanligt fel. Det höll i två år då jag bytte in bilen på BMW. På den bilen varnades det för att pumpen fick hålla på för länge. Om din pump klarar av att pumpa upp bälgarna så kan det väl vara ett ventilfel? |
|
|
Juste, som "Hummer" skriver, tänkte inte på det. Det finns ett "ventilkit" man kan köpa separat. Skulle kanske provat att byta ventilerna. Felsök först, kolla ventilerna. |
|
|
Tackar ödmjukast för alla svar. Har verkstadstid nu den 17:e men ska försöka kolla upp ventilspåret innan. Verkstaden kommer kosta mig 14300 spänn så de känns som det kan vara värt o kolla. Antar att dom på verkstaden inte gör några tester utan bara byter den direkt mot en ny? Mvh. |
|
|
Om det är BMW-verkstad så kommer de att byta ut det komplett. Men var det 14300 för byte av kompressor, inklusive kompressorn? Väldigt bra pris måste jag säga isf. Kan du kanske boka en felsökning för att få svar på vart felet ligger exakt? Om det bara är ventilerna kan det räcka med endast nytt ventilpaket. |
|
| En mekaniker berättade att tydligen när det är problem med ventilerna så tvingas kompressorn överarbeta, vilket oftast leder till trasig kompressor efter. | |
| 14300 för kompressor + arbete, iaf en liten tröst o höra att det är ett bra pris :) | |
| Luftbälgarna kostar ca 18 000 kr, kör du för längde med det så går kompressor också isönder, har en polare som hade exakt samma problem. | |
|
Men varnar inte f11 och framåt för att kompressorn får gå för länge, och stänger av den i förtid för att spara på den? En bra funktion som visar på om kompressorn har utslitna kolvringar eller en bälg har ett stort fet hål så att luften far ut lika fort som kompressorn pumpar in. Om kompressorn kan pumpa upp bälgarna inom rimlig tid så är det ju inte fel på kolvringarna. Då borde det som sagt vara fel i någon ventil och det borde vara billigare än en ny kompressor. Så jag skulle be de felsöka och säga att kompressorn pumpar som den ska, om den nu fyller upp bälgarna inom en rimlig tid. Sen får de säga vad som felar på vägen till bälgarna. Hmm, vem vet, kanske slangen är dåligt iskruvad i någon bälg. Enkelt fixat i så fall och jag håller tummarna för att du får en billig lösning på eländet. Men 20 kr lär det inte kosta, vilket o-ringarna kostade som jag satte runt kolven i kompressorn till E61:an. |
|
|
Njae, asså den varnar inte i form av en varningssymbol eller dyligt. Däremost stängs kompressorn av efter ett tag. Men jag tycker också att man kan kolla ventilerna först. |
|
| Jo men precis och som jag sa så är ju bälgarna sprillans nya så dom lär de inte vara något hål i. Förmodligen så har väll kompressorn fått jobba lite övertid där precis innan jag bytte bälgarna i februari. Men efter jag startade om bilen när den låg i botten i torsdags förra veckan så pumpade den upp kuddarna igen så jag kunde köra hem. När jag kollade till bilen imorse där den stått parkerad sedan förra veckan så är den inte ihopsjunken eller nått utan allt ser ju bra ut så tror inte på något läckage. | |
|
Hmm, varför inte lämna in den på felsökning? Utan att veta säkert så låter det som att kompressorn håller på att lägga ner. Det var så som du beskriver min uppträdde precis innan den lade av. När den lägger ner helt så kommer varningsystemet att meddela, så det blir liksom lite av en chansning. Men om du felsöker så bör du få problemet på papper. |
|
|
1. Den verkar inte läcka. 2. Bälgarna är hela. 3. Den orkar pumpa upp. Tror inte det kommer synas något på en felsökning. (Om vi nu talar om att koppla in en dator, en riktig genomgång kanske kan visa något, om man hittar någon som kan gör det...) Mitt tips är att ventilpaketet hakade upp sig vid tillfället och allt släpptes ut, alternativt att höjdsensorn av någon anledning gett ifrån sig värden att bilen varit för hög och därmed släpps luft ut. Gör en visuell undersökning av höjdsensorn så den inte hakat av eller liknande. Sånt är inte helt ovanligt i hjulbytartider. Jag hade kört på. Ventilpaketet kan man byta löst för övrigt, finns bl.a här:Länk Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Tack för svar Ola, vart hittar jag höjdsensorn? Måste jag ta av däcket för att komma åt? | |
|
Du bör nog kunna se den om du kikar in bakom hjulet, sitter en på varje sida. Men när jag funderar nu så är det ju osannolikt att båda skulle visa fel plötsligt.. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
som sagts innan, det är inte alls säkert att kompressorn lagt av. Min GT hängde sig efter lite mekande så att ena sidan var mkt högre än andra. Efter lite mixtrande med INPA blev det bra igen. Om din bil inte säckat ihop igen skulle jag avvakta. Det är egentligen inte kompressorn som håller bilen uppe, utan luften i bälgarna. Ventilerna ser till att luft inte går ut. Det är ju bara vid högre belastning som kompressorn behöver öka trycket. Jag gissar som Ola att ngt hängt sig och om samma problem uppstår skulle jag gå igenom slangar och ventiler innan jag gav mig på att renovera eller byta kompressorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.