|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är i snabbt behov av en kombi och BMW lockar så klart. Budgeten jag har är 100k i runda svängar. Ena delen av min hjärna säger att jag bör köpa en tråkig V70 eller liknande då jag inbillar mig att dom är billigare att äga när något behöver lagas, men den andra delen av hjärnan säger att jag borde prioritera utseende och körglädje, då faller V70 bort i mitt tycke. Jag har ägt några BMW och kört E60/61 och gillar dem helt klart. Tittar man på bilar i min prisklass, och gärna med M-paket så landar man någonstans på bilar från 2008 och upp mot 2011ish. Runt 20k mil. Ofta 520, vilket inte är något problem för mig. Bensin/diesel kvittar väl lite, verkar finnas lite fler dieselbilar när jag tittar. Men vad bör jag se upp med när jag ska köpa en äldre bil med det miltalet? Är det en dum idé? Är det 520D som haft problem med kedjan? Några andra varningsflaggor man bör hålla koll på? | |
|
Japp det är x20d som för ca tio år sedan hade problem med kamkedjan. De bilar som dock överlevt till idag kan du vara lugn för då de liksom har överlevt det hela. I övrigt gäller som vanligt att kolla skicket. En 520d som gått 20-25 Kmil kan ju ha en del underhållsbehov. |
|
|
Är det här en första eller andrabil? Om det är en andrabil och fokuset är låga kostnader till rimlig standard så är ju Golf kombi, Seat Leon ST eller Skoda Octavia bra alternativ där du får en -17 årsmodell, under 10 000 mil med låg drift och förbrukningskostnader samt helt okej utrymme. Men de är inte roliga. Är det högre prio på att det ska vara roligt så kan ju E61 vara ett alternativ, men 20000 mil på en BMW med M-paket... då ska du vara en sådan som meckar själv om det ska vara ett vettigt val i mina ögon. Finns mycket som kan gå sönder och sannolikt en hel del slitdelar som kommer behöva bytas. Inte många gamla bilar med 20000 mil som säljs med fräscha bromsar, bussningar, länkarmare m.m. Kanske går det att få en F11 520d för strax över 100', men då lär den också lida av risk för mycket underhåll. Som sagt, om du fixar själv så tror jag det är överkomligt på ett helt annat sätt. Skippar du M-sport som krav så breddas dina möjligheter av att hitta lugnare körda bilar som kan vara i bättre skick. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En bensinsexa är stabilast helst en N52 tom 2006.Då slipper man kamkedjeproblemet med 4 cylindriga och spridarproblemen som kom med N53 2007. Dieselsexa är ok också. Kablaget till bakluckan går alltid sönder på E61 inte frågan om utan när. Annars är det väl en hyfsat stabil BMW skippa 4hjulsdrift mm ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för svar, ja, jag tänker en del på VAG också, det känns rimligare kanske. Men BMW är ju BMW och jag gillar tanken av att ha en snygg bil med skön komfort, även om jag kommit ifrån den delen lite med åren. Det är inte en första eller andrabil, har haft några BMW genom åran, och sedan drygt två år tillbaka åkt G21, men pga skilsmässa behöver jag en kombi ganska omgående och vill inte lägga allt för mycket pengar innan jag vet vart jag landar, kan mycket väl bli så att jag köper en nyare bil om några månader bara. Jag har både plats och kunskap att fixa det mesta själv, vill mest ha lite översyn på dyra mekaniska problem som kan komma upp. Slitdelar som bromsar, bussningar osv får man ju räkna med på alla bilar för eller senare. Men typiska barnsjukdomar, främst kanske relaterat till 520D. Har något hum om termostat som krånglar, finns väl ett par? EGR-ventil osv |
|
|
Om jag var du hade jag köpt en 5-6 år gammal Golf Kombi, kört den ett halvår till år, landa i vad som händer och sälj den för att köpa något roligare. Det är en bil som är lättare att sälja sen än en 15 år gammal BMW. Du kanske inte ens tappar många tusenlappar i värde på ett år och behöver med lite flyt inte göra något alls åt den. Sen köper du en roligare bil under mer kontrollerade former om du nu primärt behöver en bil snabbt. |
|
|
OM du skall köpa en E61 så läs Hassos inlägg. Hittar du en med stora dieselsexan åker du mkt bekvämt och hyfsat billigt givet att du får en trevlig bil. Jag har haft flera långmilare och inte behövt göra så mycket. Undvik panoramatak, 4-hjulsdrift. |
|
|
Har ingen information om e60/61 av värde, men min far har kört samma V70 D5 sen 2010 och 24 000 mil, enda felet på bilen som inte är slitdelar är en trasig ute temp-givare. I övrigt har det endast varit normal service och 2 hjullager, så mot slutet av modellens tillverkning så lyckades Volvo sätta ihop dem riktigt bra. Dock så känns e60 betydligt modernare och mer raffinerad än V70 från samma år. Gångkulturen på D5 är, milt sagt, agrar. |
|
| Jag säger köp e61. Riktigt skön bil att ratta runt. Få ägare där mycket stora lagningar redan är genomförda. I övrigt vill jag slå ett slag för manuell växellåda och bensinmotor. Finns många 525i till salu. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.