|
|
|
|---|---|
|
Tjena forumet, jag behöver höra med er om det verkligen är ett måste att köpa stjärnmärkta däck (Bmw rekomenderade) för det ska bli rätt? Däckfirmorna jag pratat med säger att det är inte väsentligt, det som är viktigt är dimensionerna som BMW rekomenderar för modellen för det ska bli rätt rullomkrets osv. Har en BMW 4-serie Xdrive med 19” som behöver nya sulor så jag skulle uppskatta om ni kunde ge mig råd och om ni har erfarenhet av något däck/ däcktillverkare som ni verkligen rekommendera till just min bilmodell, för bästa komfort, väghållning etc. Tack på förhand | |
|
Jag tycker mig konstatera att även stjärn-märkta däck i samma "modell-serie" från samma tillverkare kan skilja i rullomkrets. Var gränsen för skillnaden går för att inte slita ut transferlådans lameller "i förtid" vet jag inte. Lite input och betraktelser i denna fråga finns i denna tråden: Länk Så med staggered setup kanske det inte räcker att bara välja rätt (uppgivna) dimensioner. Exakt rätt artikelnummer verkar göra skillnad. Se BMW:s lista Länk Jag drar också slutsatsen att de olika bilmodellerna (årsmodeller?) använder 4-hjulsdrift olika ofta (och sliter därmed olika fort på lammellerna.) |
|
|
Däck blir i princip alltid en kompromiss, där ingen är bäst på allt. Och om det är någon som är bra på mycket så är det inte den billigaste. Men för att ge ett rakare svar... Om jag var i din sits så hade jag köpt Michelin Pilot Sport 4 - Länk När jag beställde via däckonline fick jag däck märkta med stjärna utan att det stod något om det. För mig som körde rwd var inte det en så viktig faktor. |
|
|
Om du har staggered setup och x-drive, så bör du enbart använda BMW-OEM-märkta däck (stjärna) av samma däckmärke och modell och exakt de dimensioner som BMW anger för bilen. Allt annat är ett vågspel med fördelningslådan som insats...har man tur kan det gå att köra på andra däck, har man otur blir det dyyyyyrt, som Bosse bildoktor brukar säga. Har du inte x-drive och/eller kör med samma dimension runt om, är det inte samma problem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, hur försäkrar man sig om att få det i samband med köp? Om vi tar mitt länkade däck så finns ju modellen med stjärna, men vi vet inte om just det där däcket kommer komma i den versionen. När jag köpte så blev det så, men det stod inte uttrycklingen innan. |
|
|
Hej På dackonlines hemsida kan du välja i en rullgardinsmeny "originalutrustning" för BMW. Då får man upp endast stjärnmärkta däck. Anders |
|
|
Om ni läst informationen från Michelin (som jag skrev i tråden jag länkade till) så framgår det att PS4-däck med samma dimension och båda stjärnmärkta skiljer >1% i omkrets. På Michelins urvalssida visas heller inte dessa som passande en staggered kombination. Jag har inte provad däckonline så de kanske också har koll på vilka exakta artikel-nummer som passar ihop, men det är nog något man skall se upp med. Däck till nyare BMW-modeller listas, med artikel-nummer, på BMW:s sida som jag länkade till tidigare i tråden. |
|
| Tackar för era svar. | |
| Anders.B - tack för tipset! | |
|
Bmw21, BMW har tydligen krånglat till sitt system med däck å det grövsta för att kompensera bristerna i en svag fördelningslåda... Om man vill vara 100% säker på att få rätt däck och inte behöva leka detektiv, får man handla via BMW...OCH hoppas på att de monterar RÄTT däck och inte slentrianmässigt slänger på första bästa stjärnmärkta däck i rätt dimension de har hemma... :( Grelle, om du beställer stjärnmärkta däck och inte får det, har leverantören levererat fel däck. Får du stjärnmärkta däck utan att ha beställt sådana, har de också gjort fel - men i ditt fall fick du däck som var bättre för dig. Din fråga bör du ställa till din leverantör. Kör man med samma däckdimension runt om och har samma däckmärke/modell är det inget problem med fördelningslådan. Kör man bil utan x-drive så är problemet mycket mindre - där kan man ha viss skillnad i rullomkrets mellan fram och bak. Men även här finns den gräns innan antisladd/antispinnsystemet slår bakut om det detekterar för stor skillnad i rotationshastighet vid abs-sensorerna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är det endast de däcken som bmw21 länkade som e godkända enl bmw? Min bil kom med nya 255/40r19 michelin ps4 - bak 225/45r19 michelin ps4 sport - fram Dessa ska enl däckonline vara bmw godkända när man väljer detta på hemsidan. Hittar dock ingen märkning på själva däcken….hmmm |
|
|
Hej Har personligen aldrig köpt BMW märkta däck har inte upplever något problem alls. Däremot har jag alltid köpt kvalitetsdäck, exempel Michelin eller Goodyear. Säger dock inte att du bör gå samma väg tycker att det är lite överdrivet det med märkta däck då tillverkarna har olika avtal med varandra och ställer krav på oss konsumenter. ( obs obs min åsikt) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.