|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har försökt hitta information om detta och en del information finns. Jag är däremot helt novis i ämnet då en del trådar som belyser detta har något för avancerat språk för mig om bussningar, länkar etc. som kan var bra/men behöver inte/men borde bytas och så. Det är ju svårt att säga att 1 + 1 alltid blir 2 gällande bilar men om någon kunnig skulle kunna förtydliga för mig. Har just nu potenza s001 på min 120i 225/45/17 fram på 7.5/17 fälj och 245/40/17 bak på 8x17 fälg RFT däck. Upplever däcken som extremt hårda, högljudda och förmodligen pga hårdheten så spårar bilen rätt rejält ibland och man måste alltid rätta till ratten liten noavsett bra väg/väldigt sliten/spårad väg. Funderar på att sätta på "premium däck" som inte är RFT, typ Michelin Pilot Sports eller Goodyear's Assymetric. Går det att rätt och slätt ändra till exakt samma proportioner i nonrunflat utan att göra någonting med dämpningen, eller byte av andra delar av bilen? Brukar det påverka försäkringen på bilen? Däcken jag byter till får bli någon med bmwstjärnan. Allt gott! /Nyrre | |
|
Så länge du inte mixar RFT och icke-RFT så är det bara att byta. Jag bytte på min förra M235i -16 och gick från RFT till Michelin Supersport i samma dimensioner. Inga som helst problem. Försäkringsbolag frågar inte om vad du har för däck, så det påverkar inte. Pilot Sport från Michelin hade också varit ett bra val, men nu ville jag ha Supersport. Bilens dämpare är inte speciellt anpassade till RFT-däck. BMW har inte RFT däck som standard på alla marknader så bilarna är inte unikt anpassade för RFT och behöver på något sätt modifieras om de tas bort. Bilen blir bara bättre av att slippa dem. Baksidan är såklart att om du får riktigt plattdäckspunka så får du ringa bärgare. Men så sällan som det händer så är det inget stort problem i mina ögon. |
|
|
Tack för svaret! Det är ju det jag lutar mot men ändå läser man på olika forum att det kan vara negativt. Vad var den största skillnaden du märkte av? F20 är ju en liten och lätt bil, är det rimligt att köpa XL däck, är dessa "hårdare" och mer lika runflats även om den typen av däck är till för tyngre bilar? |
|
|
Inget negativt, bara positivt. Lägre ljudnivå, bättre komfort, bättre prestanda och lägre pris. Fick ingen punktering under tiden så inga nackdelar alls. Vad skulle det vara? Så liten och lätt är den inte, är ju ~1500kg ändå så XL är inget problem. De är inte nära lika hårda som RFT. |
|
| Toppen! Blir nog dags nu att byta däck, förhoppningsvis hjälper det en del med spårningen med iom. att de är mjukare. Är det värt då att betala extra för XL eller kommer det spela mindre roll? | |
|
Det viktiga är att däcken har minst det Load Index (LI) som reg.beviset anger. Då dagens bilar har blivit allt fetare viktmässigt pga. allt lull-lull och annat, så räcker inte gamla branschstandarder för många däckdimensioner. När standarden fastslogs så behövde däcken inte ha så hög bärighet då bilarna vägde mindre - därför är väldigt många däck idag "XL-däck" (högre bärighet än vad standarden anger för den specifika däckdimensione) även om det inte alltid skrivs ut på däcksidan på ett tydligt sätt. Kika efter LI - det är det som är intressant! När det gäller RFT-däck kontra riktiga däck, så förlorar RFT-däck i alla grenar utom att de kan köras lufttomma en kortare sträcka, allt annat är sämre med RFT... Personligen förstår jag inte att BMW som är ett "förarinriktat" märke, kan lägga tusentals timmar på att ta fram fina chasiavstämningar för att sedan i en grisblinkl förstöra allt det arbetet när de monterar RFT-däck. :( Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du behöver inte stjärnmärkta däck om du inte har xDrive. Återkom gärna med vad du väljer, behöver själv nya gummin i samma dimensioner :) |
|
|
Men är det inte konstigt att en bil med OEM-märkta däck och orginal-fjärdring samt orginal-fälgar spårar? Att en sänkt bil med fel ET spårar köper jag. |
|
|
Det tycker inte jag är helt konstigt. Både min farsa med sina gamla F31 (när den var ny) och jag själv med mina gamla F22 (när den var ny) tyckte spårningen markant försvann med byte från RFT. De hårda och tunga däckstommarna är inte så förlåtande. Spårning är väl en avvägning, inte av eller på. Vägarna är ju inte helt släta så om bilen inte ska spåra något alls trots dåliga vägar så blir ju kompromissen en superslapp styrning och chassi. Så när man säger att en bil spårar eller inte är väl mer att man säger, "den spårar mer än jag tycker är acceptabelt". Men det är aldrig 0 eller 100, alltid en skala. |
|
|
Ok, kan ju tycka att en provkörning av en ny bil som spårar borde skrämma iväg många spekulanter. Jag kör fortfarande RTF på min F36, kan inte påstå att jag upplever att den spårar. Iaf inte jämfört med en Audi jag hade tidigare med eftermarknadsfälgar med för lågt ET. |
|
|
Bilar spårar ju inte hela tiden. Det beror ju på underlaget också. Har du bytt till en ny omgång RFT eller kör du fortfarande på originaldäck? |
|
|
Tack för alla svar. Lutar nog mot nya däck inom kort. Har däremot märkt nu att när det är varmare ute är problemen med spårning inte alls lika påtaglig som när det är 10gr ute. Får se om det blir byte av däck nu eller om jag siktar på nästa år istället. Återkommer Weiman när det väl blir byte. Men lovar ingenting inom kort! :) Allt gott! |
|
|
Gå in på den här sidan och skriv in ditt regnummer så får du alla uppgifter du behöver, Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.