|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Det är snart dags att byta dämpare och fjädrar på min 320d E91 LCI 2012 års modell. Jag blir lite fundersam på vilka stötdämpare och fjädrar som sitter original på bilen. Jag har tänkt att byta mot original/liknande de som sitter på bilen nu. Jag läste av artikelnumret på de bakre originaldämparna och de har nummer "3352 6796161". De verkar passa med en modell som heter "311 410" från Sachs. Kollar man ex på Autodoc verkar de vara "för fordon med M-teknik". Jag lyckades bara läsa av ena framdämparen och den har artikelnummer "3131 6796156". Sachs har en modell som heter "311 404" som matchar denna. Den verkar vara "för fordon med standardchassi". Är det normalt att de blandar standarddelar med M-teknik delar på samma bil? Varför är inte båda standard eller M-teknik? Dvs samma serie för fram och bakaxel. Hur får jag reda på vilka fjädrar jag behöver? Jag antar att jag behöver matcha dessa med stötdämparna så att det blir rätt. Sachs har en bakfjäder i sitt sortiment som heter "994 485". Den verkar vara för bilar med M-teknik och dragkrok, vilket jag har. Är det rimligt att anta att jag hittat rätt eller föreslår ni något annat? | |
|
Hej Om du har m-teknik skall du ha dämpare och fjädrar för det. Dragkrok innverkar också. Du kan slå in ditt chassienummer (sju sista) här för att se vad din bil skall ha. Länk Fjädrar finns inte med utan de skall anpassas efter varje bil. BMW kan ordna detta, annars får du leta och matcha så gott det går. Skillanden mellan de som BMW tar fram och 'standard' kan inte vara för stor tänker jag. När du vet nummer på dämpare kan du söka på nätet. Med just dämpare är det bra att köpa på ngn firma som kollar att det du beställer stämmer. Trodo är ett alternativ som gör det. |
|
|
Matthias: Tack för svar. Realoem känner jag till sen tidigare och brukar funka klockrent, men precis som du säger verkar inte fjädrar finnas med. Därav frågan. Visst, man kan ju alltid höra med BWM-återförsäljaren men det vore smidigt om man kunde kolla upp det själv på nätet. Jag ska kolla upp Trodo också. |
|
|
Leta upp någon BMW vin-decoder på nätet och knappa in chassinummer (vissa vill bara ha sista sju, andra hela chassinumret) och dra ut en lista på vilken utrustning din bil hade från fabrik. Där ska det framgå om du har m-chassi eller liknande som avviker från standradchassit. Får du inte upp någon specifik utrustningskod på vilket chassi bilen har, så är det standardchassi. Vissa bilar har "dålig väg-fjädring" och då brukar det vara m-chassidämpare och hårda fjädrar, men med förhöjningar som ger samma höjd som standardchassit... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har nu kollat med min BMW-återförsäljare och fått förslag på delar. Det var väl egentligen precis de delar jag kollat upp tidigare så jag var på rätt spår men en sak som jag blev lite fundersam över är att de angav att jag skulle ha framfjädrar med artikelnr: "31 33 6 767 367" och söker man på dessa får jag exempelvis upp SACHS "998 450" som matchar dessa. Dock står det i informationen om fjädern att den är för bilar med manuell låda. Jag har automatlåda på min bil. Däremot verkar det finnas en liknande fjäder från SACHS som heter "998 451". Det är också en fjäder för framvagnen och för fordon med standardchassi men för automatlåda. Någon som har en susning om varför inte denna rekommenderades istället? Hur stor skillnad kan det vara mellan fjädern för manuell vs automat. Fjädrarna har ju inget med växellådan att göra. Det enda jag kan komma på är att lådorna förmodligen väger olika (auto borde vara tyngre). Vilken bör man välja? |
|
|
Ingen som vet eller kan göra en kvalificerad gissning om varför BMW återförsäljaren rekommenderade en framfjäder som enligt andra tillverkare är för bilar med manuell låda till en bil som har automatlåda? Jag skulle gärna vilja beställa delarna så fort som möjligt men jag vill vara säker på att jag får rätt delar till bilen |
|
|
Kolla med en annan BMW-verkstad - det kan vara så enkelt att den första gjorde fel. För att få fram rätt fjäder måste de knappa in bilens utrustning i en "kalkylator" och antingen kanske de var "lata" och tänkte att det går vilket som eller så kanske de gjorde fel... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Tack för svar. Om jag förstår dig rätt känns det som att de inte tagit med rätt delar mao? Jag får kolla med en annan verkstad också då och se om jag får något annat förslag. |
|
|
Som JohanB sa, kolla men någon annan, men en förklaring kan ju vara att manuell vs automat ger ngt annan vikt. Som tidigare sagts så håller inte andra leverantörer med annat än typfjädrar, dvs man räknar in de faktorer som typiskt sett ger högre eller lägre vikt samt typ av dämpare (sport standard) bilen har. Så deras kategoriseringar typ manuell eller automat säger kanske inte så mycket om fjädern. Manuell eller automat påverkar ju inte fjädern annat än genom vikt. |
|
|
Matthias: Precis, det var den slutsatsen jag kom till förut också. Det måste ju bara vara viktskillnaden som avgör om den är för manuell eller automat, men andra tillbehör som påverkar vikten på framvagnen påverkar säkert också vilken typ av fjäder som används. Det är mycket möjligt att det är rätt fjädrar de specat. Synd bara att det inte finns något lätt sätt att verifiera det på. |
|
|
Fjädrarna bestäms av vikten - i "kalkylatorn" knappar de in bilens utrustning som t ex. Automatlåda/manuell, taklucka eller ej, dragkrok eller ej, navigator (!) eller ej, mm. - sedan räknar kalkylatorn ut en "totalvikt" och spottar ur sig ett art.nr. på lämplig fjäderhårdhet med en viss färgkodning på fjädern (märkning). Eftermarknadstillverkarna (även de som kanske levererar OEM-delarna till BMW) brukar bara ha typ en fjäder för manuell låda och en för automatlåda och sedan två alternativ till som anger manuell/dragkrok och automat/dragkrok. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
..förtydligande: De har även olika fjädrar för standard- och M-chassi. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Chrille: om du inte har jättemycket utrustning på bilen så kan det nog stämma med att du ska ha de för manuell låda. Bytte framfjädrar på min 325dA E91 för inte så längesedan och tog de för aut.låda (Sachs för bil med M-fjädring) och då blev bilen lite högre än innan. Jag gissar att om jag tagit för manuell låda så hade det nog blivit mer som innan. /Kent |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.