|
|
|
|---|---|
|
Hej, Hade precis inne bilen på stor service och efter detta så har jag fått ett läckage på vänster länkarm. Se bilder. Har ringt verkstaden men samtidigt vill jag gärna få tips på vad det kan tänkas vara. Har känt på det men känns inte som motorolja och luktar inte som det heller. Känns mer löst än olja. Mer som vatten i konsistens och luktar mer gummiaktigt... Hoppas detta kan vara till hjälp och tar tacksamt emot tips. Tackar! Bilder finns här Länk | |
|
Har dem bytt bromsvätskan också? Fick liknande spår en gång när de bytt och det läckt ut runt.. Var dessutom toppfyllt i behållaren. |
|
|
Ser väldigt gul ut...antingen bromsvätska men ännu mer troligt olja från ac-systemet. I den senare oljan finns uv-spårmedel - har du möjligthet så kan du be någon som håller på med ac-jobb att lysa med uv-lampa och kolla om det lyser upp... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för alla tips, försöker få tag i en UV-lampa men det var inte så lätt i grannskapet =) De bytte bromsvätska. Jag var lite otydlig, det är på förarsidan, råkade skriva höger sett från framför bilen... |
|
|
Lite skärrad? Två gånger skrev du "vänster", men nu är vi (nästan) säkra på att du menar det. :)) (Ett tag tänkte jag "servo", men den oljan känns inte vattnig. Hålllerpå bromsvätskan. Byttes belägg?) /Lennart |
|
|
Haha, fasen vad trött jag blir.... så går det när man är för snabb. Det är förarsidan fram och inget annat. Tur ni är vakna iaf :) Beläggen byttes ej, endast bromsvätskan. Det är elektriskt servo :) |
|
| JOhan B, om det läcker olja från ac-systemet så borde det väl inte fungera eller fungera klart sämre? | |
|
Jo, om det är PAG-olja från ac-systemet, lär systemet ha dåligt/inget tryck och ha bristfällig kylning! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur mycket olja finns det i ac-systemet, nu verkar droppandet ha minskat. Nu när jag skulle checka in bilen till verkstaden inför imorgon så vill de ha 2000 kr för felsökningsavgiften. Men jag vet inte om de låter bli att ta ut den om det är ett fel dom orsakat eller kommer de hävda annorlunda om det gäller bromsvätskan? Så tröttsamt och ha med verkstäder att göra.... =) |
|
|
Eftersom bromsvätskan är bytt och behållaren sitter på vänster sida under motorhuven, är huvudtipset fortfarande att det är bromsvätskan som droppar /-de. Hur ser nivån i behållaren ut. På strecket eller (mycket) över? Verkstadens attityd till en möjlig reklamation är verkligen udda. Dags att byta. /Lennart |
|
|
Har kollat i behållaren och den är halvfull, jag tycker att det är samma lukt på bromoljan som den jag har hittat på länkarmens infästning. Dock var det inget oljespill, vad jag kunde se, runt behållaren. Har torkat av länkarmen och det verkar ha minskat med oljedroppet under bilen så får se om det är borta nu. |
|
|
Om det är bromsvätska som rinner ner, bör du spola av snarast då bromsvätska har en elak förmåga att lösa upp lack - funkar utmärkt för att ta bort målarfärg på metall... Visst kan verkstaden ha slabbat när de skulle suga ur eller fylla behållaren. AC-systemet innehåller rätt små mängder PAG-olja men den har en väldigt tydlig gul färg för att den ska synas om det läcker. Funkar ac-systemet utan problem är det troligen inte ett läckage i det. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.