|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en 335i 2012 som ibland när jag har gjort några gaspådrag går in i något läge där den slår av på effekten. Gasresponsen blir lika med noll och effekten är nog bara 1/3. De brukar hjälpa med att köra lugnt en stund för att sedan gå som vanligt igen. Något som vet vad de kan bero på? De som är gjort på bilen är större intercooler, downpipe, chargepipe samt MHD steg 2+. | |
|
Mjukvaran fungerar kanske inte som den skall. Alternativt medför ditt gasande att någon temperatursensor mäter att någon komponent överhettar och bilen går ned på reducerad effekt tills aktuell komponent svalnat. Det kan förstås vara en sensor som inte fungerar som den skall, men med tanke på att bilen är trimmad tror jag mer på det andra alternativet. |
|
|
Det krävs inte speciellt mycket gasande för att den ska gå in i reducerad effekt läge. Värt att nämna är att fläkten går på rätt hög effekt lite titt som tätt. Kan de ha något samband? Vad kan jag kolla för sensorer till att börja med? |
|
| Får du ingen felkod? | |
| Nej får inte upp någon felkod. | |
|
Kollat motortempen? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Jag kikade motortempen igår och den pendlade mellan 80-110 grader. så något lär ju vara på tok. | |
| Det låter helt normalt. Att motortempen står låst på ett visst gradtal när den nått drifttemp är för att mindre tekniskt kunniga förare inte ska oroa sig över att den varierar. | |
| Hur länge har du haft bilen? Den har fungerat bra med detta trim tidigare och problemet är nytt? Gjordes något med bilen kort inpå att problemet uppkom? | |
| Okej, men fläkten går igång och står på högvarv lite då och då även när tempen är nere på 80 grader. Sen går bilen ner på reducerad effekt, vet du vad de kan bero på? | |
| Ja den har funkat bra med detta trim förut utan att dessa problem uppkom. Den enda jag har gjort efter trimmet är bytt tändstift till 1 steg kallare ngk stift. Sen kan jag nämna att de inte kommer någon värme i bilen förens man åkt ca 20min. påväg till jobbet ca 10-15min så får jag ingen värme alls i fläkten. | |
|
Okej, för att förstå situationen lite bättre får du gärna besvara: 1) Hur länge har du ägt bilen? 2) När du köpte bilen, vad var gjort trimmässigt då? 3) Vad har du gjort och när under din ägandeperiod? 4) Hur långt har den gått? Om fläkten går på högvarv trots att tempen är i lägre intervallet så låter det ju som att något är galet där, kanske en sensor. Men det kan också vara mer som är galet |
|
|
Jag har ägt bilen sedan Januari 2020. Då var den helt orginal i motor. Jag har bytt följande Sommaren 2021 - downpipe med cat - 5" intercooler - chargepipe i aluminium - ngk 1 step colder spark De va ca 3 månader efter jag trimmat den som dessa problem uppstod. Den har gått 7000 mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.