AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.724

Felkod ABS DSC E61 Lci

He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Hej, bytte bromsar m skivor fram på min e61 LCI. Sladden till abs givaren (wheel speed sensor) vänster fram gick tyvärr sönder då den var gammal och skör. Lät det trasiga sitta och beställde en ny eftermarknadsensor på nätet och satte dit idag.

Nu är allt lugnt så länge bilen står stilla, så fort jag börja köra lägger ABS DSC mm av. Får felkod 5E5C.

Måste ny sensor programmeras in? Vad har jag missat?

Någon som har erfarenheter av detta att dela med sig av? All hjälp hur ni löste det eller vad ni tror är fel uppskattas jättemycket!

Tack på förhand
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nejdå, ingen inkodning behövs.

Eftersom felkoden 0x5E5C (rotationsriktning) dyker upp så verkar kablage och annat fungera.

Felkoden säger alltså att det är något problem kring hanteringen om rotationsriktningen från hjulsensorerna.

Då du har LCI så har du det nyare Bosch DSC8 systemet, medans äldre E60/E61 hade ATE MK60 systemet.

Båda system använder så kallade aktiva sensorer. Det betyder att det sitter ett litet elektroniskt datorsystem inbyggt i varje sensor som fångar upp de svaga signalerna, förstärker och tolkar dessa signaler och därefter skapar ett kommunikationsmeddelande med diverse information som den skickar ut över kabeln till DSC.

Men sensorerna till DSC8 är lite mer avancerade och innehåller tre stycken Halleffektsensorer vilket gör att den kan detektera även rotationsriktning (MK60 har lite enklare sensorer och kan inte detta).

Första frågan blir således : Köpte du rätt sensor? Exakt vilken sensor köpte du (det vill säga EXAKT artikelnummer efterfrågas)?

Andra frågan blir : Vilket märke var det på sensorn du köpte? Det är extremt vanligt att eftermarknadssensorer fungerar endast delvis eller inte alls (och som i gängse ordning ska allt Kinesium undvikas såklart).
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
tack för hjälpen!

Köpte en billig från märket kamoka på skruvat, art nr 1246334. Tycks vara rätt oem-nummer enligt skruvats hemsida. Köpte den för jag va dumsnål och vill försöka hålla nere underhållskostnaderna då bilen är gammal.

Kan jag utgå från att denna kamoka givare är en kinaprodukt som är undermålig och istället köpa en original från bmw? Det är inget annat som blivit fel? Allt funkade felfritt tills jag hade sönder gamla givarkabeln.

Kan det vara en ide att koppla bort batteriet så alla styrenheter "rebootar"? Ska nog prova det idag då det är värt att chansa. Skönt att det inte behövs inkodning, alltid nått.

Tack igen för den fina hjälpen

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kamoka = billigaste möjliga budgetmärke = kinaskräp...

Prova en OEM-leverantör i stället som Bosch, VDO/Siemens, Ate eller liknande kvalitetsprodukt om du inte vill köpa en BMW-original (som troligen är av någon av de tillverkare jag nämnde ovan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Beställde en bosch idag från autodoc. Räknar med att man kan lita på bosch. Blir lite sur på kinakomponenter. Jag kan ha överseende med att en billig del från kina inte håller lika länge som en originaldel men att de inte ens är konstruerade så att de går ihop med bilen är bedrövligt. I det här fallet tycks kamoka-givaren inte kunna känna av vilken riktning hjulet rullar. Ska göra ett försök att reklamera den.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
En givare från bosch löste problemet! Skönt att farthållaren är tillbaka!

Tack för hjälpen =)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Är endast kvalitetssensorer och original som fungerar så har det varit så länge som jag pysslat med BMW typ + 20 år

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
TC
56
TC1
518i -95
Hej ?
Jag har bytt till 2 nya abs ringar samt 2 nya abs givare
Men problemet kvarstår. Startar bilen inga felkoder eller lampor som lyser!
Lägger i drive och åker ett par 50-100 meter så tänds först 4x4 lampan och kort därefter tänds abs och brake lampan och får fel kod 5e5c rotations identifiering . Alla givarna säger att jag åker baklänges hur jag än gör !! Snälla kan någon hjälpa till jag blir fan TOKIG SNART
TC
56
TC1
518i -95
Uppdatering
Nu har jag bytt alla ABS givare ( vemo ) samt ABS ringar ( vemo )
Har satt dit en ny Bosch motor till fördelningslådan !!
Men ingen lösning då alla lampor lyser så fort man rullat 50-100 meter
ABS brake 4x4 lyser och jag får 5e5c permanent och 5dec intermittent !
Har jag missat något eller vad fan är det frågan om ??
JM
4
JMB85
BMW 320 E91 LCi XDrive
Jag har exakt samma problem.

Det som finns kvar att misstänka är
Hjulinställning
ABS-pumpen ska kunna va boven

Jag har bytt sensorer testat olika, bytt actuatormotorn till fördelningen
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
ABS-pump fick jag byta på min Z4. Skall vara ett vanligt fel. Men då hade jag andra felkoder.

Här är en som hittat en lösning. Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för märke på sensorerna du monterade?

Allt annat än OEM-kvalitet (BMW original, Ate, Bosch eller VDO-Siemens) är ett lotteri med mest nitlotter...

Felkoder? (utlästa med en BMW-anpassad felkodsläsare av bättre kvalitet)

Mvh
Johan B

TC
56
TC1
518i -95
Märket är vemo och ska vara samma klass som hella siemens Bosch ate
Har läst av bilen med autocom
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vemo är INTE OEM-kvalitet!

"BMW original", Bosch och VDO-Siemens är OEM-kvalitet...

Kan mycket väl vara sensorerna som fallerar trots att de är nya!

Mvh
Johan B

JM
4
JMB85
BMW 320 E91 LCi XDrive
Bilen stryper nästan sig själv vid tajta svängar i låg hastighet, går servopumpen ihop med abs-pumpen på nått sätt?
Al
24
Alexander666
e60 525xi -2006
Har du ingen hastighetsvisning varken höger eller vänster fram så fungerar inte servon, märkte jag på min e60 525xi
JM
4
JMB85
BMW 320 E91 LCi XDrive
Har kört live ”speed sensors” och alla 4 visar jämn
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Hej JMB85,
Hur gjorde du för att få fram livevärdena på weel speed sensorerna?
Förmodar att du använde INPA som jag också försökt med men hittar inte vart jag kan se live värdena.
Var det INPA du använde får du gärna försöka guida mig med vart du går in och vad man ska välja.
/Håkan
JM
4
JMB85
BMW 320 E91 LCi XDrive
Va in på fordonsgymnasiet som hade dator där man såg varje sensor för sig vid färd.
Då får man en graf med hastigheten så kan man kolla efter hack i grafen

Carly har släppt total nu efter att ja frågat efter de, men skickade en förfrågan att de ska aktivera varje för sig.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Håkan, gå in på din abs/dsc enhet tryck F5 Status, sen ser du hur du ska gå vidare.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Tack JMB85 och olaO!
Fick utförligt svar och anledning av olaO i nedanstående tråd.
Länk
/Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.