AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.170

BMW 335d startar ej efter dött batteri (startmotor går)

Lu
2
LudwigT
335d -08
Hej, hoppas att någon här kan vara till hjälp. Har ett konstigt problem med min 335d:a. När jag skulle starta den på morgonen förra veckan så var den helt strömlös. Det hade runnit ut en dricka under passagerarsätet som (jag tror) på något sätt satt igång sätesvärmen efter kortslutning. För den var igång när vi skulle försöka få igång bilen. Testade starthjälp med booster samt ladda batteriet, startmotor går runt men motor går ej igång. Efter lite felsökning så kom vi fram till att ingen diesel kommer fram till motorn.
Säkring till pumpen är hel
Pumpen i sig fungerar (testat manuellt med oberoende batteri direkt på pumpen)
Ström kommer som det ska till kablarna som går på pumpen.
Har även haft en firma som kollat på CAS och FRM modulen. De laddade om mjukvaran till CAS:en och nyckeln men det funkar fortfarande ej. Vad kan detta vara? Är startspärren inne i CAS:en eller kan det fortfarande vara startspärr som blockerar bilen?

Någon som har idé vad det kan vara? Brukar styrenheten/reläet till bränslepumpen gå sönder på dessa? Uppskattar all hjälp och tankar.
Välkommen! :)

På många modeller - men jag vet inte om din hör dit - finns det en samling huvudsäkringar på 50-100A under främre passagerarsätet/-golvmattan.

Ett onödigt knöligt ställe att placera dessa på, men det finns väl skäl. Även om effekter av utspilld vätska - eller inläckt, som också förekommer - borde ha både kunnat förutses och förebyggas av konstruktörerna. (Men de såg väl framåt - reparationer är i det långa loppet värda mer än bilens ny-pris.)

/Lennart
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Hur mycket bränsle finns kvar? Råkade ut för startproblem i en e91 320d -06 där allt bränsle fanns i fel tankhalva, dvs att högra tanken var tom (den pumpen sitter i) men i vänstra tanken fanns det 10-15 liter kvar. Så jag tankade fullt och sedan startade bilen så snällt….
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Synkning av EWS och DDE. Dvs startspärr och motorstyrning när batteriet körts i botten är vanligt.
Minst 20 liter I tanken som ovan säger.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Lu
2
LudwigT
335d -08
Kan det vara EWS startspärr även om jag lämnat in CAS:en på omprogrammering?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Exakt vad säger felkoden nu? Brukar vara 4A63 när startspärr slår till.
Spridarna öppnar aldrig.
Tar några minuter att fixa med rätt verktyg om det är startspärren.

Hur menar du omprogrammering av CAS?

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.