AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
796

Oljepåfyllning E61 N52 -06

Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Hepp!

Haft en diskussion med en polare som tar väl hand om sina motorer och han tycker jag ska fylla på innan den varnar för minimum nivån då den säger man ska fylla på en liter. Ser inget i handboken om detta utan den nämner bara att man ska fylla på när den varnar.

Hur gör ni? Duttar ni en halvliter när ni ser att det börjar gå ner på den digitala stickan?

Todde

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Jag kör i en halvliter kör aldrig tills det varnar
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Inte ofta man har koll på när den börjar gå neråt. Och oftast så är alltid nivån ok men man vet ju heller inte hur länge den har varit som den är om du förstår vad jag försöker förklara :) he he he... vågar inte fylla på innan den varnar för jag är rädd för att fylla i för mycket. Nu är det tre pluttar på den digitala stickan kvar. Är det ok med en halvliter då?!

Todde

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Är väl hugget som stucket hur man gör har ingen större betydelse. Ska jag ut på långresa och den visar på mitten kan jag skvätta i ngr deciliter.
Numera kör jag så lite när det närmar sig att varna är det dags för årlig service ca 600-700 mil

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Jag vill bara veta om motorn tar skada av att jag väntar med att fylla på tills den varnar.

Todde

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det är marginal även när den varnar...

BMW rekommenderar att man slår i en liter när varningslampan (gul) tänds - då är nivån nere på min-nivå och med en liter hamnar nivån på max-nivån.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Tack då har jag inte gjort fel alla år jag haft den. 😊

Todde

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.