|
|
|
|---|---|
|
Min bil har blivit mjuk & svampig att köra efter drygt 13.000 mil. Jag skulle därför uppskatta lite beställningshjälp inför byte av fjäderbenslager samt stötdämpare runt om. :-) Min fråga är lite kort: Vad mer än själva stötdämpare och fjäderbenslager kan vara bra att byta/beställa när bilen ändå är demonterad? Speciellt så jag inte blir stående med demonterad bil och saknar vissa ”slitagedelar”. Bifogar 2 st bilder från RealOEM över framvagn och bakvagn. Framvagn: Länk Bakvagn: Länk | |
|
Hej Ja, dämpare, lager, genomslagsgummi och 'hatten' över gummit, måste du ha. Förutom däm pate och lager finns det sådana gummisatser till åtminsotne Bilstein/Sachs. Sist jag bytte räckte det bra. Vissa handlare kan kolla att du får rätt saker, typ Trodo, finns säkert fler. |
|
|
Dammskyddssats, buffertdämpare och fjäderunderläggsgummi(uppe och nere) . Nya fjädrar är också en sak du bör överväga seriöst.. INTE kul om en fjäder går sönder just när du monterat de nya stötdämpare....bara att göra om samma jobb igen om detta sker! Dammskyddssatsen är väldigt viktigt att montera nya för att skydda nya dämparens kolvstång från blästring(damm/grus) etc. Finns dock vissa stötdämpare som har en dylik dammskyddssats inkluderat redan, men det får du kontrollera innan beställning. Bl.a. vissa Bilstein stötdämpare har redan detta monterat från fabrik s.a.s. Mvh Janne. |
|
|
Håller med Janne! Byt även fjädrarna (åtminstone fram) då du ändå demonterar allt och måste göra en hjulinställning när du lossat och monterat framvagnsdelarna. Dessutom slits fjädrarna också och det är ju tyvärr inte helt ovanligt att de kan gå av på BMW efter ett antal år och x antal mil... Bak borde gå att byta fjädrarna utan att demontera allt för mycket, så där kanske jag skulle väntat tills det blir problem om det är en tight budget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja... just framfjädrarna på många BMW har en sådan konstruktion att det finns en betydande risk att om en fjäder går av fram så riskerar den(beroende på var den går av s.a.s.) att slå "tvärstopp" i däcket(eller omkringliggande konstruktion) vilket ger en betydande risk för att det blir en ökad risk även för personskador och.. ja, det är bara att räkna ut själv vad som kan hända isf. Nu vet jag inte HUR stor risken är för ett olyckssaligt scenario, men den finns. Det beror såklart också på när och hur det inträffar ett fjäderbrott, om bilen körs på landsväg i högre hastigheter så kan det bli farligt på riktigt.. Bakfjädrarna kanske inte är så kritiskt att byta, där går mest troligt bara fjädern av utan att det händer någonting allvarligt utöver det...kanske först märks vid en besiktning, där det ibland inte ens blir en "tvåa" på det(beroende på fjäderbrottets art)! Men de är ändå bra att byta om man vill ha allt i bra skick och som sagt undvika "merjobb". jaja.. Mvh Janne. |
|
|
Janne: Du har helt rätt det du skriver! Precis det du skriver hände för mig i vintras på min E91 -09 med 17000 mil…… 😛 Bytte dämpare för knappt ett år sedan och på väg hem från jobbet så var det ett konstigt läte och skulle precis stanna och kolla läget när framdäcket small…… gick bra dock ( höll ca 70 km pga kurvig väg) men en aha-upplevelse när det hände. Så för att sammanfatta det….. mkt mindre krångel, billigare och säkrare att byta fjädrarna samtidigt! 😉 Är ingen större kostnad (900 kr på Trodo) men värre att få rätt höjd på bilen…. Blev nog 15-20 mm högre fram fast jag tog Sachs fjädrar för M-sport fjädring med automatlåda…. /Kent |
|
|
Remo: del nr 7 (damm/smutstätning för fjäderbenslagringen) fram har jag fått byta när lagringen var så slut så den hade förstört tätningen. Lite surt om man skruvar själv och vid demontering upptäcker detta och behöver ha ihop sakerna och inte kommer vidare….. /Kent |
|
|
Tack för hjälpsamma svar. :-) Här kommer några följdfrågor. Som jag förstått det är det rödmarkerade delar (dvs Pos 1 – 10 – 11 – 12 – 13) som behöver bytas fram. Hur är det med blåmarkerade delar (dvs Pos 2 – 4 – 5 – 7 – 8)? Jag vill minnas det tidigare nämnts om någon bricka/tätning till fjäderbenslagret, samt vilken är ”hatten över gummit” som påtalats? Låsmuttrar kanske också bör förnyas. Och för bakvagnen borde bytet gälla rödmarkerade delar (dvs Pos 3 – 4 – 5 – 8 – 9). Eventuellt kanske jag även bör byta blåmarkerade stödlager Pos 6 – 7 också? Pos 11 gissar jag är OK att behålla Länk visar bild med markerade delar: Länk Och när det gäller spiralfjädrar, jag har dragkrok. Kan det innebära en annan bakfjäder än standard? PS. Ser att jag fick svar ang tätningen under fjäderbenslagret medans jag skrev inlägget :-) |
|
|
Hej igen! Skruvar och annat än det jag nämnde brukar jag aldrig byta(ja, om det inte är uppenbara slitage/defekter på dessa). Ang. spiralfjädrarna bak. Ja, om dragkroken är monterad från fabrik så har du lite kraftigare bakfjädrar. I alla fall om det är likadant som när min far beställde min nuvarande 523 E39 ny med dragkrok.. Beställ gärna fjädrarna bak på BMW så att det blir rätt. De kan kolla vilka fjädrar som monterades från fabrik.. Mvh Janne. |
|
|
Tack för alla hjälpsamma svar. :-) Det blir strax en beställning av stötdämpare och fjäderbenslager inkl tillbehör. Funderar på Sachs eller Bilstein dämpare. Ej ännu bestämt om jag ska byta fjädrar eller inte. Spontant känns det som att fjädrar borde hålla betydligt längre än nuvarande 13.000 mil normalkörning (trots risk för fjäderbrott). Bilen har originalmonterad dragkrok, så blir det fjäderbyte får jag kolla upp passande bakfjäder. Som kuriosa kan nämnas att BMW-handlaren i stan har obefintlig omsättning av fjädrar till min modellserie, men å andra sidan kanske de flesta införskaffar fjädrar på annat håll. |
|
| Gör nu inte samma misstag som jag….. 😉 vet inte om du byter själv eller lämnar bort det….? om du lämnar bort det så byt fjädrar med. | |
|
Jo, jag skulle byta fjädrar samtidigt - då vet du att allt bör hålla ytterligare 15-20.000 mil innan det är dags igen. Annars är risken att du byter allt utom fjädrarna och gör hjulinställning och efter kanske ett halvår, år eller två år, så får du byta fjädrarna...och göra om allt jobb inklusive hjulinställning... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.