AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
729

TSP Trailer Stabilisation Program

Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1100LT/SE -94 m.Dnjepr sidvagn.
K1200GT -07
Finns det en TSP funktion på våra bilar, eller kan man komplettera?
Kör en -04 E61 525 med 1700kg lång enaxlig husvagn Kabe Safir KS och den vill slingra sig över 80.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Skulle inte tro att det finns till en flera generationer gammal bil. Men frågan är ändå om en sådan funktion hjälper mot att släpet ålar sig? Jag tänker att den griper in först när man nått en riktigt otrevlig nivå på kasten och inget man kan köra runt och använda kontinuerligt?

Är husvagnen frisk? Går den bra efter andra bilar? Är bilen frisk i chassit? Rätt kultryck?

// Magnus

RY
155
RYN
545e -21
Jag kör med liknande setup, Kabe 560 Royal 1700 kg och har aldrig upplevt den som slingrig.

Kultryck runt 80 kg. Har du ett tungt förtält lastat i vagnen så lägg det över axeln eller framför (eller i bilen).
Däcktryck på vagnen då jag antar att du har c-däck, 4,5 bar. Varken mer eller mindre.
Om du har säkerhetsdrag på vagnen se till att beläggen är OK och att dragkroken är helt ren. Jag använder Bräkleen.
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1100LT/SE -94 m.Dnjepr sidvagn.
K1200GT -07
Tack RYN
Skönt att höra att din 530 dM drar stabilt .
Kulan är infettad ( kommer att bräcklen behandla både kula och drag ) , kollar däckstrycket 4.5 och fylla vattentanken.

RY
155
RYN
545e -21
Om du har fått fett på bromsbeläggen i handsken så är dom nog tyvärr förstörda men det skadar ju inte att rengöra. Tror inte det är så stora pengar att byta belägg och dom slits ju ändå ut med tiden.
Om det knarrar och knakar om draget när du kör så vet du att det funkar. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.