|
|
|
|---|---|
|
Hej, Ska byta olja på min M240i B58. Letar efter en passande olja och tror att en 0W30 med LL01 eller LL04 skulle bli bäst. Vill gärna ha en helsyntetisk PAO olja. De flesta oljor som tidigare rekommenderats har som många av er säkert vet tappat sin BMW klassificering. Har ni några tips? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ravenol VMP SAE 5W-30 är en PAO-baserad BMW-LL04 olja. Men... Är inte en 0W-30, så det är ju inte riktigt vad du faktiskt frågade om. |
|
Tack för tipset. Hur är Ravenol rent allmänt? Tittade på deras 0W30 som tydligen ska vara LL04 approved. Men när jag tittar på hemsidan står det enbart recommendation. |
|
|
Hur gammal är bilen? Har du garantier kvar på den? Om bilen är utanför garantitiden kan du utan problem använda olja som var BMW LL-klassad när bilen tillverkades men som sedan "tappat" klassningen. BMW införde en del nya tester i samband med nya motorer för några år sedan och då valde många oljetillverkare att inte göra dessa extra tester och betala dyra licenspengar till BMW. Många oljor är exakt de samma som innan de "tappade" klassningen och har exakt samma tekniska egenskaper som de hade när de först blev LL-klassade innan de nya kraven...dvs. de funkar i alla de motorer som de var klassade för. Personligen tycker jag Aral SuperTronic 0W40 är en ruggigt bra och mycket prisvärd olja - gjord på äkta PAO-basolja. Om priset inte är någon trång sektor: Red Line Oil 5W30 eller 5W40; Euro-series. Uppfyller alla krav för LL04 och är baserad på esterbasolja - 250 kr/litern (men det är väl ungefär vad man betalar för "standardoljan" hos t ex. BMW eller annan märkesverkstad i samband med service!?)... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| om man beställer olja från Tyskland, så får man bmw originalolja 0-30 för ungefär samma pris som motsvarande oljor från andra fabrikanter. Shell, castrol etc | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.