|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Glad påsk. Först och främst så uppskattar jag all tid/ork ni lägger på att hjälpa mig, för nu har det skitigt sig ordentligt med min E61 523i (2005). Jag får i nyckeln i tändningslåset under ratten enkelt, den glider in fint utan något motstånd alls i princip. Men där tar det stopp, jag kan inte vrida nykeln åt något håll. Jag har försökt vrida på ratten åt bägge hållen samtidigt som jag vrider/lirkar med nykeln. Jag har testat samma sak med reserv nykeln, utan någon framgång, händer samma sak, tändnignslåset är stumt. Jag kamn alltså inte vrida till varken I eller II på tändningen, får inte i Radioläget. Radion startar dock när nykeln är i och jag trycker på stereon. Jag har sökt på internet, fler som haft problem men jag blir inte klok på detta. Kan jag utesluta rattlåset?`Eller kan det vara splinten i rattlåset som kärvar? Jag har plockat isär ratten/plasten samt splinten som låser upp växelspaken m.m under ratthuset, utan framgång. Ryckte ur splinten och försökt smörja tändningslåset, samma sak, tvärstopp när man skall vrida nyckeln. Jag är osäker på att om rattlåset gått i, jag tror det, eller det gick nog i utan att jag ens rörde ratten "för mycket" åt något håll. När jag parkerade på garage uppfarten så är jag helt säker på att rattlåset INTE var i, därefter kunde jag inte bara hoppa in, stoppa in nykeln och vrida runt. Nu har jag kört fast i min felsökning, vad ka njag testa här näst? Var siitter splinten till rattlåset? Behövs den för att köra, låser den tändningslåset, går den att kapa med en tigersåg eller dyligt? Lite bilder ifrån mig: Länk Länk Länk Länk Sprängskiss ratttändningslås Länk Observera att jag försökt söka info på internet, jag har kollat youtube-vidoes, jag har lossat minuspolen på batteriet 30 mninuter, norsk reset, försökt med reservnykel osv. Tyvärr sitter jag fast och jag behöver din hjälp :) Tack på förhand! | |
|
Hej, Kom detta problem plötsligt, bara sådär? Inga tidigare svårigheter med låset? Oavsett, tycker jag, att det verkar ha blivit fel på låscylindern. Sånt händer. Någon liten tillhållare som slitits tillräckligt för att inte släppa. Jag tror inte på något elfel. /Lennart EDIT: Kom att tänka på - är det en automat? I så fall kan det ju handla om den mekaniska förregling som hindrar nyckeln från att vridas, när inte P eller N är ilagd. (Fast det gäller kanske bara för läge 3.) |
|
|
Jo det är en Automat, den ligger i P och en orange diod lyser vid P nere vid växelspaken. Jag har även lyft av damasken vid växelspaken och tittat så att det inte hamnat skit/mynt emellan växelföraren. Så jag hoppas verkligen P är i då allt indikerar på detta. Den har kärvat tre-yra gånger tidigare, med någon månads mellanrum, men då lirka jag ytterst LITE så funkade det. Att den skulle bli såhär kass direkt hade inte jag satsat mina pengar på. Nu har jag tyckt, lirkar o vridigt ganska hårt med en tång i godset på nyckeln utan framgång.. Den är verkligen stum, glappar endast någon millimeter. Jag köper din teori angående låscylindern, men hur byter jag denna enklast? Måste man koda om nyckeln? För mig gör det inget om jag har två nycklar, en till dörren och en till tändningen. Om du kollar på mina bilder, så är det hela cylindern på högersidan du menar? Är det där inne det kärvar menar du? Hur demonterar jag den? Det är ut som den sitter rakt igenom godset till vänstersidan där vajern går in till växellådan (P). Köper jag nytt tändningslås på skroten? Måste jag byta rattlåset också? Mvh |
|
|
Hej, Du lurades lite.... En 523 från 2005 borde vara en E60, åtminstone inte en E34. Spelar kanske ingen roll i just det här fallet, men viktigt när du börjar leta delar. Så jag plockade fram den här bilen: 5' E60 BMW 523i. Type Code: NE31 Hos realoem ser skissen ut så här: Länk Att få ur låscylindern, t ex: Eller googla "removal e60 ignition lock cylinder" för fler (och bättre) filmer och write-ups. (Principen är densamma för ett flertal modeller, så just E60 är inte så noga.) Den här write-up-en till bl a min egen bil har jag själv sparat för ev framtida bruk. Vid ett snabbt påseende verkar systemet väldigt likt ditt. Lägg märke till att Timm ger en noggrann beskrivning av hur specialverktyget skall tillverkas. Länk /Lennart |
|
|
Det trista är att man måste vrida nyckeln till ett visst läge för att få ut cylindern, och det verkar lite svårt nu ;) Det går inte att hjälpa till att vrida lite från baksidan där den elektriska switchen normalt sitter? Blåsa med tryckluft i låset för att kanske flytta på något skräp? Flyga in LPL för att dyrka upp det? Funkar inget så återstår väl bara våld. På sitt sätt så är ju detta lite av det omvända mot vanliga BMW lås problemet där låset bara snurrar runt. Det löser man dock med en gängtapp och skruv för 1 kr. // Magnus |
|
|
Ja, man måste ju kunna vrida nyckeln i låset... "Tänkte inte på det" :/ /Lennart |
|
|
Ni har helt rätt, jag har försökt att få ut nyckelhuset men utan framgång. Försökte trycka in ett gem / najtråd / egen tillverkad mojäng i lilla hålet bredvid nyckeln. Men som ni var inne på ovan så kommer jag ju varken till läge I eller II på tändningen. Så jävulst frustrerade, känns som man är nära men.. jag får nog demolerad skiten med våld. Någon som vet vad denna boxen bakom nyckelhuset gör? Bild: Länk Den snurrar på ett drev när nyckeln vrider sig. Måste jag koda om denna boxen om jag köper nya nycklar? Det jag undrar mer är om jag fortfarande kan vrida tändningslåset UTAN att minuspolen på batteriet, eller ha den vita boxen monterad som jag skickade bild på ovan? Nu känns det som något elektroniskt rattlås har lockat in, men det kanske är för jag plockat ner ratten och dyligt? Måste alltihopa tillbaks för att jag ens skall ha möjlighet att lirka upp tändningslåset? Finns det någon annan möjlighet att få bilen körduglig? Tjuvkoppla eller en mejsel i låset eller annat husmors-Tips? Tänkte så jag kunde flytta till verkstad om det behövdes kodas eller så. Tack för ni tar er tid, jag uppskattar era tips och ideer. Jag försöker uppdatera er om hur det går.. Kanske är billigare att köpa en annan BMW och sälja denna i delar, är väl ingen guldgruva men bilen är fin i chassie / motor / drivlina. Hmmmm |
|
|
För att börja med din fråga om "boxen", verkar den kallas "Ignition starter switch" och håller reda på nyckelns position. Länk Tror att axeln i den inte får rotera utan måste låsas vid demontering. Ditt öppnande av boxen var kanske inte optimalt (men allt går naturligtvis att justera in igen på något sätt). När det gäller att få ut låscylindern, tycker jag att våld verkligen skall tillgripas i sista hand. Risken är stor att man förstör i större utsträckning än att man förbättrar sin position. Men kanske är borra det som återstår till slut? (Å andra sidan inleder Timm sin write-up med att poängtera, att ett krånglande lås måste åtgärdas snarast; om nyckeln inte kan vridas till position 1, "måste hela låsenheten /-paketet bytas". Antar att det handlar om allt som sitter runt rattstången. Magnus' förslag om att försöka med tryckluft, uppsmörjning, lirka utan våld (lossa ringantennen, ger kanske bättre åtkomlighet?). Här är en video som visar hur. (Tycks skilja sig från Timm's enkla metod): Det finns kanske möjlighet att ta hjälp av någon som varit med om detta tidigare? Någon form av låssmed för bilar? (F ö vad är "LPL", Magnus?) Till slut: jag googlade "bmw e60 ignition starter switch". Kanske du kan få något tips där. Alltså inte bara om boxen utan om diverse problemlösningar i sammanhanget. /Lennart |
|
|
LPL, lock picking lawyer, en kul typ på youtube som öppnar lås utan nyckel. Det många riktigt usla lås där ute, vet inte om han testat BMWs ännu. // Magnus |
|
|
Jodå, han har visat hur man tar sig an de också :D Någon som honom kan troligen känna vad som är fel i själva låset. // Magnus |
|
|
:) Så mycket det finns att lära! Och, för min del, tyvärr, att glömma igen. :/ /Lennart EDIT: Vi gick om varandra där. När jag nu ser hur "LPL" går tillväga, har hen helt klart "hämtat inspiration" i instruktionen hur man reparerar, alternativt konfigurerar en fabriksny, (istället för att byta ut) en låscylinder. Anar en smart och mycket metodisk person. |
|
|
Liten uppdatering, detta j*vla pisslåset gör mig galen! Att det kan nypa så jävulskt, jag har försökt vrida det medsols med en "platt" EL-tång som man pressar kabelskor med samtidigt som jag vrider på andra sidan med en polygrip. Jag var väldigt försiktig i början, sedan lite mer hårdhänt och nu sist tänkte jag att jag vrider tills det går av något. Men inget händer, stumt Observera att jag gjorde denna manövern ovan efter att ha sprutat WD40 och kört med tryckluft i tändningslåset 10-tal gånger. Måste ju har hamnat någon flisa i där nere? Om någon har en E61/E60 skulle jag vilja ha svar på dessa frågor då jag inte själv är helt säker: -Om minuspolen är av på batteriet i skuffen, kan man fortfarande stoppa i nyckeln och vrida till radioläget/tändningen? -Om bilen fortfarande är helt strömlös, minuspolen är av, kan rattlåset fortfarande låsa sig? Kan man låsa upp rattlåset utan ström om man "lirkar" med ratten (med ett fungerande tändningslås)? När jag nu kopplar på strömmen, kommer rattlåset kunna låsas upp UTAN att nyckeln vrider sig i tändningslåset? Korkad fråga jag vet men försöker felsöka. Kan jag utesluta rattlåset? Kan rattlåset låsa så att nyckeln inte går att rubba? (Låter otroligt men på internet i andra forum har vissa fått för sig det). Sedan verkar det som att mitt tändningslås är fungerande men "key barrel" är skrot, dvs den som justerar piggarna efter den som är urfrästa ur nyckeln. Går det att få ut "key barreln" / nyckelhuset ur tändningslåset utan att ha sönder allt för mycket? Skall jag borra i centrum? Isåfall hur djupt och med vilken storlek på borret? Eller är det bättre att föröka borra ett mini-hål så att jag kommer åt själva fjädern som håller låset, den fjädern man har ett litet hem för att vrida ut hela nyckelhuset/låset? Ursäkta lite rörigt inlägg, vill bara få skiten att fungera. Tacksam för era terier/kompetens att knuffa mig i rätt riktning. Mvh |
|
| Jag råkade ut för detta på min tidigare som också var E61 05:a låset var helt enkelt utslitet var bara att borra ur det. Skulle du lämna in bilen så står det i BMW:s verkstads manual att hela rattstången skall bytas. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.