AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.875

Uppdatering karta G30

EO
46
EOS14
520D x-drive -19
Hej
Har sökt i trådar men inte lyckats hitta liknande fel som jag råkat ut för.
Laddade ner kartuppdatering, la över på en usb-sticka och satte in den i bilen. Efter 14% nedladning kom ett meddelande upp att usb-stickan var felaktig.
Formaterade om den, körde kontroll på den och laddade ner filen igen, samma sak händer. Köper en ny sticka och får ändå samma resultat.
Har provat att göra en hård avstängning genom att trycka in modeknappen samtidigt som jag trycker in volymknappen. (Vet inte om det är rätt, hittade en film på youtube som beskrev det så.)

Bilen är 2019 520D
Hoppas på tips.

Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Du måste ladda ned ett program som heter bmwdownloadmanager. Det är ett nedladdningsprogram som sedan lägger kartuppdateringen på din sticka som man sedan för över till bilen. Stickan ska helst vara på 64 Gb för att det ska fungera smidigt.
EO
46
EOS14
520D x-drive -19
Tack, det har jag gjort.

EO
46
EOS14
520D x-drive -19
Kan också säga att jag laddat ner både från min Mac och vanlig Windows dator

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Har inget bra tips tyvärr, råkade ut för detta förra gången jag uppdaterade men har aldrig varit med om det innan eller efter. Den gången startade jag bara om uppdateringen och så gick den igenom. Har formaterat med FAT32, men vet inte om det gör någon skillnad. Är det samma procent den kommer fram till innan den avbryter varje gång?
EO
46
EOS14
520D x-drive -19
Sist kom den bara till 6%

Hej
Jag kommer inte ens så långt. Bilen reagerar inte på att jag stoppar in stickan i USB-uttaget. Har provat ladda ned lite olika, både via hårddisk och direkt till stickan.

Ni som lyckats, är det en enda stor fil på stickan?
/OlleG
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Olle_G> Nej, det är ett gäng olika filer. Om du använder BMWs download manager så kan du välja i programmet att låta den lägga över det på en USB-sticka så får du rätt filer på rätt plats direkt. Då borde den känna av när du stoppar in USB-stickan.

EOS14> Har du formaterat med NTFS eller FAT32? Vet inte om det spelar roll längre, det kanske bara är en gammal grej. Men det var känsligt förr.
EO
46
EOS14
520D x-drive -19
Wiberg, ntfs

Provat båda med samma resultat.
Hu
22
Hundratusen
530d touring xdrive IE 2017
Mini Cooper SD Clubman 2017
Inlägget här, från i höstas, kan kanske vara till hjälp:

530dx – Första felet efter fyra år:
Imponerande trots allt att det dröjde så länge, bilen levererades februari 2017. Text nedan gäller det enda USB-uttaget i armstödet.

- Nyköpt karta Europe West Next känns inte igen/går inte läsa in, samma FAT32-formatering på samma Lexar usb-minne jag tidigare använt för kartan. Menyn Externa enheter visar "Inte ansluten" i nedtonad text. Samma gäller efter omformatering och ny nedladdning av kartan.
- Musik på tre olika Sandisk-minnen går inte spela upp. Menyn Ext Enh visar först "Läses upp" i en dryg minut, övergår sedan till "Stöds inte". Bägge i nedtonad text
- Telefonen går ladda som vanligt
Dessutom:
- Rull-listorna för telefonbok och ringda samtal som skall projiceras på vindrutan kräver flera försök innan de kommer upp

Tips? Be BMW-verkstaden om ny inläsning av program?

Problemen i stort sett lösta:
- Efter omstart Idrive fungerar musik-USB och rullister
- Omstarten påverkade inte inläsningen av kartan (ligger kartan på USB-minnet känns det inte igen, lägger jag musik på samma minne känns det igen)
- Till sist löst genom att kartan laddades in från verkstadsdator via diagnosuttag
- Vet inte om samma problem återkommer med nya kartor i framtiden
- BMW-verkstaden bjöd på kostnaden för inladdning
EO
46
EOS14
520D x-drive -19
Har haft bilen inne på BMW. De lyckades inte få ordning på problemet, tydligen måste enheten bytas ut.
Förhoppningsvis blir det goodwill, annars 25000:-
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
EOS14>> Är enda problemet du märker av just kartuppdateringarna? 25000 kr! Hoppas att det löser sig bra för dig och att BMW löser det.
EO
46
EOS14
520D x-drive -19
Inte bara problemet med uppdateringen, det gjorde att navigeringen la av helt och hållet
EO
46
EOS14
520D x-drive -19
Uppdatering kartproblem. Bmw ville byta enhet då även de inte fick ordning på uppdateringen. Jag laddade ner filen igen i söndags, gick mycket snabbare än första gångerna jag gjorde i för 2 veckor sedan.
iaf, laddade ner och la över det på stickan, satte in den i bilen och helt plötsligt så gick det att få in uppdateringen. När det var klart startade navigeringen som den skulle.
Min fundering är att den första filen jag laddade ner var korrupt, långsökt eller?
En annan förklaring skulle kunna vara att störningar i bilen vid läsning av USB-minnet ligger på gränsen för vad den klarar av. Kan t.ex. vara temperatur eller spänningsberoende. Att felet visade sig olika långt in i läsningen tyder väl på att antingen USB-minnet eller störningar i vid läsningen verkar troligare än korrupt fil från BMW-server.

BMW Downloader gör ju en koll (checksum?) av det som laddats ner, men den läser nog inte tillbaka från USB-minnet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.