|
|
|
|---|---|
|
BMW-vänner och putsfantaster... Bestämde mig idag för att mjuka upp "polerararmen" inför E92:ans spa-weekend nästa helg med att polera shoppingvagnen, en solidröd Mazda 2. Köpte Menzerna enligt ovan för en tid sedan men blev inte nöjd varför det blivit stående. Tänkte ge det en ny chans idag men vad f-n!!!! Tvättar med avfettning, Sonax schampo, torkar och in i garaget. Lerar hela vagnen med gott resultat, lent och fint. På med medelhårda trissor på Musse-maskinen, ett par stänk vatten på dem så de blir lätt fuktade och på med IP2100. Kör halva huven och ska torka av. Skiten sitter som berget, får ta i så plåten buktar sig med fula rosor överallt som inte går bort annat med brutal kraft och då endast på små partier. Sitter som berget på så gott som hela ytan. Tänker att jag var för snabb att torka av varför jag kör resten av huven så det får torka. Torkar igen, samma skit! Kan närmast liknas vid att gröta runt med fingret djupt i snorhornet och sedan dra fingret över huven. Vad i hela friden händer? Vad gör jag för fel? Ska produkten bli så här? Skiten gick inte att få bort. Provade att köra med Sonax rubbing, samma elände😭😭😭 Som tur var hade jag en bit lera kvar, fick bort det med det. Repor, tvättrosor och annat fanns kvar i lacken. Produkten hade inte tagit något över huvudtaget! Slet fram min beprövade flaska med Raptor polish, körde samma procedur som ovan med som vanligt bra resultat både vad gäller repor och glans. Någon som råkat ut för liknande eller vet vad jag gjort för fel? Kommer INTE använda Menzernas produkter igen efter detta. Aldrig varit med om detta under mina 30 år som hobbypolerare. Matte E30 | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Låter som att du har använt för mycket polermedel och bränt fast det. Inget fel på Menzerna, har använt det mycket och har aldrig varit några problem. Att du fick samma problem med Sonax visar väl snarare att det är ett handhavandefel. Har aldrig använt vatten tillsammans med något polarmedel för den delen heller, "fuktar" trissan första vändan genom att applicera lite mer polermedel och smeta ut det över den biten som ska poleras så det inte är för mycket polermedel kvar i trissan. |
|
Tackar för svar Westersund. Skit bakom spakarna alltså... konstigt att det aldrig hänt förut, kör samma rutin med gott resultat. Att fukta trissorna innan man lägger på medlet fick jag som tips av en riktigt duktig polerare i hembyn, just för att inte bränna fast samt ge medlet extra smörj för ännu bättre resultat. Nåväl, ska prova utan atr fukta nästa gång 👍 Matte E30 |
|
|
Vatten kanske inte funkar på alla medel...är de lösningsmedelsbaserade kan det nog bli problem! En del medel är vattenbaserade och andra baserade på petroleumprodukter. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Du får tolka det hur du vill, men det är med största sannolikhet inte Menzernas fel iallafall. Det bästa man kan göra är att läsa på flaskan, de flesta polermedel har sina egenheter så det gäller att göra rätt. |
|
Då är det säkert som ni skriver att det inte går ihop med fukt. Har väl haft tur när jag provat andra produkter. Skönt att det gick bort iaf. Trevlig kväll på er! Matte E30 |
|
|
Jag tror också att det är vattnet som ställer till det. Jag har upplevt samma fenomen men med andra medel (bla Lahega) när trissan varit lite våt efter att ha tvättat den eller om det runnit fram lite vatten efter biltvätt tex. Jag har inte använt det där medlet själv men har i övrigt mycket goda erfarenheter av Menzernas produkter som jag tycker är både bra och prisvärda, tex Heavy Cut 400 och Super Finish Plus 3800. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.