AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.659

E46 330 - tempmäten kl 11

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
På min E46 cabrio så har jag tempmätare och på alla BMWs jag ägt har normalläget vid körnig för tempnålen alltid varit exakt rakt upp, dvs kl 12. Den startar kl halv10 med kall motor och efter några minuter/kilometers körning så har den jobabt sig upp till 1200.
Men på min 330 E46 cabrio (bensin) så stannar den ilbland lite till väsnter om mitten, dvs omkring kl 1100 eller 1130. Motorn går som den ska men den kan ligga på detta läga i många mil, 15-20 minuter i taget.
Ibland ändrar den sig sedna till 1200 och ibland kan den även gå ner från 1200 till 11 eller 1130 igen.

Är min termostat konstig/dålig och bör bytas eller är jag bara onödigt petig?

Jag har inte kunnat knyta det till något särksilt väder eller utetemp men visst har det varit under +10 vid flera turer på sistone. Men inte heller absolut så att ju kallare ute desto lägre på tempmätaren.

Bilen är tysksåld och jag vet inte om förra ägaren har bytt termostat eller om det är orginal som sitter kvar. Fanns inte en termostat för Europa och en annan för "kalltväder-paketet" (med något isolerat rör)?

Vad säger panelen - är jag för petig eller ska jag byta/fixa något?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Hej,

Även om det knappast innebär något större slitage på motorn att gå kallare än den skall, vill man ju gärna att bilen skall vara ok, dvs att nålen skall stå på kl 12.

Då är frågan: vilken detalj är det som bråkar? Termostaten, temperatursensorn eller instrumentet?

Sen går ju temperatursensorns signal via (eller kanske bara delas med) motorstyrningen, DME (som i sin tur kan gå in och öppna termostaten).

För att inte komplicera saken, och eftersom bilen har några år bakom sig, hade jag själv satsat på någon av de två förstnämnda, dvs sensorn eller termostaten. och eftersom sensorn är billigast och lättast att byta, hade jag kanske, kanske börjat med den.

Fast egentligen tror jag (också) mest på termostaten, även om det beskrivna uppförandet kanske inte är alldeles typiskt. Mer än att temperaturen sjunker.

Eftersom du tycks lämna in bilen för åtgärder, har (den pålitliga) verkstaden säkert någon lämplig metod att mäta utgående kylvattentemperatur (t ex med en IR-mätare, - en sådan har du kanske själv?) och sedan besluta om rekommendation.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Termostaten är ju relativt vanligt på de motorerna...så det är mest troligt!

Även vattenpumpen brukar kunna ge sig (impellern lossnar från axeln) och kan ge mysko temperatursvängningar.

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Bilen är ju från 2003 och har "bara" rullat knappt 11000 mil men slits termostat mest av år eller mil? Eller både och?

På tidigare E36 325 har jag fått byta både termostat och vattenpump (2 ggr om jag miss rätt) allt vid olika tillfällen, men när vattenpumpen havererade var det ingen tvekan, temp gick i topp direkt, det rök ånga och en stor blöt fläck under bilen. Fick fyll apå vatten köra någon km och sedan låta bilen svalna och på 3 hopp var jag utanför verkstaden.

Helt rätt Lennart jag mekar inte så mycket själv så kanske verkstaden (den ickemärkes som jag har hgre fötroende för just nu) får titta på det.

Är termostaten beroende på landsutförande (kallt väder resp inte)? Om nu bilen är tysksåld men jag skulle vilja ha svenska termostat - är det en dum ide eller bra tänkt? Kör iofs inte mycket vinter med den men ändå.
Eller rätt del funkar bäst?

Hej igen :)

Vad jag kan se, är termostaten densamma, oavsett "cold" eller "hot" climate. Verkar också rätt logiskt. Om motorn behöver ökad kylning, öppnar DME termostaten, som har ett elektriskt värmeelement just för ett sådant fall.
Det verkar kunna räcka, eftersom inte heller kylaren finns i mer än en variant.

Termostaten mm:
Länk

(Kolla bara så att jag valt rätt bilmodell!)

EDIT! Tar tillbaka det om kylaren! Det finns ett flertal varianter av den, bl a för "hot climate" i olika konstellationer med AC mm.

Men termostaten är densamma för alla.

/Lennart
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Tack för utredning Lennart - jag trodde bilar med cold climate hade en termostat som öppnade vid några grader högre temperatur för att få motorn riktigt genomvarm innan den började kylas.
Men då är det DME som väljer när det ska öppnas? Jag trodde att det var just termostatens uppgift.
Enklare på båtmotorn som jag mekar lite själv på, där är termostaten bimetall som ändrar sig/öppnar då rätt temp uppnåtts. Lätt kollat vid service i en kopp hett vatten.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, termostaten är mekanisk och öppnar vid en viss temperatur.
MEN det finns ett värmeelement i termostaten som styrs av DME - om den anser att motorn behöver extra kylning vid t ex. fullgaskörning eller annan "hårdkörning", så skickar den effekt till värmeelementet som värmer upp termostaten och "lurar" den att öppna tidigare/mer än normalt.

Det värmeelementet brukar väldigt ofta gå sönder i termostaterna och märks först vi en felkodsavläsning i de allra flesta fallen där den ger en felkod - många har kört runt med trasigt värmeelement i många år utan att ha haft en aning om att det varit trasigt...

Termostaten är relativt billig och relativt enkel att byta - det "svåraste" är att lufta kylsystemet efter bytet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Nej, Patrik,

DME får sägas bara stå för en "nödöppning", om motorns värmeutveckling i vissa specialfall tenderar att bli högre än normalt. Fullt flås på Autobahn eller så. Men inte för att det är varmt ute.

"Hot climate" - kylaren, men det finns alltså flera typer beroende på utrustning, har bara uppgiften att säkerställa det behov av kylning, som kan tänkas uppstå, när omgivningens temperatur närmar sig den som motorn har.
Men motorn är fortfarande tänkt att arbeta vid sina normala 100-106 grader.och termostatens bimetall-element rättar sig i grunden därefter. Oavsett utetemperaturen, alltså.

/Lennart
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Tackar både Johan och Lennart, då hade jag ju rätt om bimetall men visste inte hela sanningen om att den går att överrida med ett styrt värmeelement. Låter tämligen ofarligt att köra vidare som det är då det sällan/aldrig är hård varmkörning med cabben. Kanske jag unnar mig en ny termostat eller så får det vänta till nästa kylvätskebyte.
Men jag borde kunna se en felkod redan nu - det ska jag försöka läsa ut även om bilen inte signalerat något. Jag har ju handlat kit av OlaO för både E46 och E91. Vad är lättast att läsa ut med på E46? Det var längesedan jag kopplade upp den bilen mot datorn.

Hej,

Tippar att du har både BMW Scanner och INPA?

Jag tror att båda fungerar på E46. Men du lär inte kunna se om bimetallsfunktionen på termostaten är i olag. (Däremot ger ett trasigt el-element i termostaten en felkod.)

Men om vi utgår från att det är termostaten som bråkar, borde du med INPA kunna se motortemperaturen live. Kanske kan vara intressant att veta hur mycket under normalt den ligger. (Om det till äventyrs skulle vara temp-sensorn som felar, är denna information naturligtvis ingenting värd.)

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som beskrivet ovan av många så är M54-termostaten mappad, dvs den arbetar normalt sett rent mekaniskt men DME kan gå in och öppna den mer (och därmed sänka arbetstemperaturen).

Motorn arbetar normalt i en hög arbetstemperatur för att spara bränsle, men om hög last och/eller högt varvtal (och massa andra variabler vi inte vet om) detekteras under en längre period så öppnar DME termostaten och låter motorn arbeta i en lägre arbetstemperatur för att skydda komponenterna.

Detta koncept introduceras först på M62-motorn, ärvdes över till M52TU-motorn och vidare till M54-motorn.

Dessa motorer har bara två arbetstemperaturer för motorn (därför det heter mappad termostat för man mappar olika driftsfall till olika arbetstemperaturer), ett normalt (hög temperatur) och ett prestanda (låg temperatur).

Även min N46-motor har exakt samma setup. Den motorn har en "normalarbetstemperatur" på ca 102°C men även en "prestandaarbetstemperatur" på ca 80°C.

Detta kan man tydligt se på denna loggen som visar en 2 timmars lång bilfärd på mestadal motorväg.
Länk

Jag kunde notera att (samtliga fall med 6:ans växel ilagd):
* när jag låg i jämn fart i 90 km/h så valde den 80°C
* när jag låg i jämn fart i 120 km/h så valde den 102°C
* när jag låg i jämn fart i 140-150 km/h så valde den 80°C

N42-motorn har en ännu högre normalarbetstemperatur på 107°C.

Men det är ingenting jämfört med modernare motorer, dessa har ofta 4 eller 5 mappade nivåer och dessutom två olika temperaturzoner i toppen - de är riktigt komplicerade kylsystem.

Exempelvis N52-motorn har en 4-nivåers mappad termostat med följande arbetstemperaturer:
112°C= Economy Mode
105°C= Normal Mode
95°C = High Mode
80°C = High + Mapped Thermostat Mode
Bara så att TS, Patrik, kanske kan få en ide om vad hans problem kan tänkas röra sig om:

"The pointer of the coolant temperature gauge in the instrument cluster is located in the mid-position at coolant temperatures of

75 o C - 113 o C."

Dvs en dip ned mot kl 11 tyder på en "onödigt" låg temperatur. Fortfarande under förutsättning att det är termostaten (och inte temp-sensorn) som är i olag.

/Lennart
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Bra där Lennart, precis det jag funderade på - är mätaren en absolut och proportionerlig termomenter eller är det en "är allt som det ska mätare enligt vad bilen tycker är bäst"-mätare?
Det verkar vara det senare - dvs rakt upp betyder bilen håller dem temp den ska. Före klockan 12 är för kallt och efter är för varmt, men klockan 12 kan alltså vara alllt mellan 75 och 113 grader.
Ska se om jag kan koppla upp bilen med INPA i datorn på en provtur och se om jag verkligen är under 75 grader då den visar kl 11.

Tack för all klokskap!

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Går även att kolla motortempen via dolda menyn.
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Återkoppling: Nu är termostaten och sensorn bytt (de hängde på något vis ihopa) och vid färd hem från verkstaden pekar nu åter visaren rakt upp klockan 12, så det var väl termostaten som lagt av och då den ersatts är allt som det ska igen.

Tack för input!

Gött! :)

Tack för din återkoppling, Patrik!

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.