|
|
|
|---|---|
|
Har haft min E91 330d på oljeservice och vid service upptäckte de ett läckage och de tog i för felsökning några dagar senare och konstaterade läckade vid någon packning till någon plastkåpa. Inget läckage som påverkart nivån vid körning 1500-2000 mil sedan förra oljebytet för två år sedan. Vid reparation (några dagar ytterligare senare) då de tvättade rent och tog loss kåpan så var den sprucken och de fick ta hem en ny och byta den också. Nu (efter service och byten) går jag in i oljamenyn (har ingen oljesticka på N57D30) och ser att oljenivån är gul - över max. Har inte fått någon varning av bilen om det. Har de fyllt på för mycket olja i samband med kåp-bytet eller förstört någon givare eller något annat? Är det farligt att köra med för mycket olja? Jag antar att givaren mäter tryck och inte volym, eller? Ska man köra och låte oljan brännas ner till nomrlat maxnivå eller ska de suga ut olja tills det är normal nivå, eller är det bara givare som spökar tror ni? Ska såklart ringa verkstaden på måndag och fråga dem. Men vad tror panelen här? Jag gissar på att det runnit ut lite olja vid kåpbytet och de har fyllt på och det har blivit för mcyket - vad gör man då - låter dem suga ut lite? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
|
Är du säker på att du inte har oljesticka? Borde sitta en i bakkant på motorns vänstra sida...kan vara under plastkåpan kanske (har inte kollat hur det ser ut på den motorn)!? Länk Motorns elektroniska oljenivå mäts med en nivågivare i oljetråget - #16 på bilden ovan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag börjar med att gömma mig en stund under Europa största skämskude - jag har en oljesticka och det har jag trott jag varit utan bara för att bilen har elektrisk oljevakt. Man lär sig varje dag. Tack Johan, som svarar! Men vidare framåt: Oljestickan visar olja till maxnivån men inte mer, dvs helt normalt på mekanisk avläsning och helt rimligt efter korrekt utfört oljebyte men är det nu då givaren som är trasig. Märkligt då den visat normalt förr service och utbyte av delarna. Kan verktaden ha klantat till det och förstört den vid service eller byte? Eller kan den vara proportionerligt fel och visat för lite så jag hade lite för lite före bytet och den visade fullt och efter bytet har jag rätt mängd olja men nu visar den för mycket. Jag tycker det första låter mer sannolikt men hur kan man bevisa det. Känns som jag åker på att få betala för byta av givare ur egen ficka. Känns lite som att ju mer som lagas, desto mer går sönder. OIch det borde väl vara hyfsta ofarligt att köra småsträckor med bilen då stickan visar rätt oljemängd? Men brode inte bilen plinga till och ge felkod när man har för mycket olja? Det har den inte gjort. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Det kan ju också vara så att den elektroniska mätningen är hyperkänslig för hög oljenivå. På min jobbil (MB Sprinter)så får jag varning om för hög oljenivå efter varje service, utförd av återförsäljare. Den är så känslig att den tycker att det är ok nivå när motorn är kall, men sen varnar den för hög nivå när den kommit upp i temperatur. På stickan ser man att det är normal nivå. Så jag skulle lite på stickan och se om varningen försvinner när det förbrukats lite olja. |
|
|
@nyx Jag har elektroniskt hög nivå direkt vid kallstart. Nu vet jag inte hur finmaskig visningen är i bilens display men det är hel gul stapeln, väl över max så om det finns olika lägen med LITE för mycket och MYCKET för mycket så tycker min bil att det är ganska MYCKET för mycket. Tidigare har bilen alltid visat grönt precis på max nivån, varken mer eller mindre. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Verkstaden har felsökt "övervisningen" och konstaterat korrekt mängd olja men mätaren i iDrive visar för mycket olja, trots korreket mängd på stickan. Vid tidigare oljeservice har ju givaren visat max (grönt) och men inte över max så stor sannolikt att givaren är trasig. Just nu på verkstadschefens bord om de tar bytet av givare eller om det bara slumpmässigt hände samtigt som bilen var hos dem. Utbytt del efter servicen är alltså denna: Länk Troligvis trasig nu är alltså nivågivaren nr 16 här: Länk /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Hej, Min bil har bara den där sortens "osofistikerade" nivåsensor, som endast reagerar på en för låg nivå. Men redan det verkar ta på dess krafter. ;) Jag tror att jag bytt den (BMW original) två gånger. Inte för att den larmat fel, utan för att mina återkommande hälsokontroller (oftast med BMW Scanner) pekat ut den. Så jag blir knappast förvånad, när din upphottade sensor tycks ha ballat ur. :) Men eftersom du tydligen är en trogen kund hos verkstaden, ger sig nog chefen... /Lennart |
|
|
Uppdatering, nu visar sticka normalt max (som tidigare) men sensorn ivsar också gräönt max igen. Så det kan vara som nyx tror, att snesorn är väldigt känslig vid nyfyllt till max och då visar överfullt fast det bara är fullt. Återkommer med om det består såhär. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.