AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.926

E90 318 2007 - kan det vara El-knas?

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Dotterns bil har börjat att konstra.

Hon var ute och körde för en vecka sedan och helt plötsligt dog den. Hastighetsmätaren och varvräknaren stod kvar vid den hastighet och varvtal den hade.
Hon fick inte ut nyckeln och ingen el fungerade. Inte ens parkeringsljus.
Hon lät den stå under tiden hon ringde mig och sedan så hoppade "elen" igång och hon fick ut nyckeln. Hon kunde sedan köra som vanligt utan några konstigheter. Hon kom fram till sitt jobb och stängde av bilen och låste.
Efter hon hade låst kom hon på att hon behövde en pryl i bilen och då kunde hon inte använda fjärren utan hon fick låsa upp manuellt.
Hon testade inte att starta utan låste bilen manuellt. När hon skulle hem så funkade fjärren igen och hon kunde starta som vanligt och köra hem.
Väl hemma så låste hon. Senare skulle hon iväg och då funkade inte fjärren och återigen låste hon upp manuellt. Hon provade den här gången att starta men inget hände.
Hon lät bilen vara och fick låna min. En dag senare så provade hon och då funkade allt som vanligt.
Då jag var tvungen att åka på en tjänsterresa så fick hon använda min bil.
Igår när vi jag kom hem så bytte vi batteri då det som satt i var 5 år gammalt enligt avläsning och spänningen låg på 12.2 V.
Efter byte och inprogrammering av det nya batteriet så startade den som vanligt. Vi tog en provtur och den gick som den skulle.
Idag tog hennes killen bilen på en tur och allt gick bra men när han skulle åka tillbaka hem till mig funkade inte fjärren. Han lät bilen stå en stund och då fungerade det hela och han körde hem till mig.
Jag har läst av koderna och det finns inga annat än att en lambda har gett några felkoder för 6 veckor sedan.

Efter att ha surfat runt så har jag sett att E90 har en SI ut gällande säkringsboxen men den gäller från 2007 sept och hennes är 2007 mars.
Kan det bara vara nyckeln dvs att batteriet i den är kass men om så vore så känns det konstigt att man kan bli stående pga av det?
Jag kommer med reservnyckel men jag blir skeptisk att man skall bli stående pga av kasst batteri i nyckeln men jag är old school dvs har bara bilar som är äldre än 2003 så visst :)

Så förslag på saker jag skall kolla.

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Lite uppdateringar.
Kopplade ur basen då elen är dragen på himpa vimpa vis av den förra ägaren. Ingen skillnad.
Kom och tänka på att ofta när dottern får problemet så blir det "bra" när hon öppnar bakluckan.
Så jag tänkte att ngt är knas med luckan. Tog bort skyltbelysningen och på den vänstra satt en "patentare" dvs kreativ lösning gällande kabelanslutning till hållaren. Den hade ärgat sönder så hälten av trådarna stack ut i "luften" så min misstanke är att de lösa trådarna kommer slumpvis i kontakt med plåten i bakluckan.
Så jag fixade det och då blev det hela bra i en 7 veckor men nu har det börjar igen. Så jag kommer att kolla hela kabeln i bakluckan i helgen för att se så att inte kabeln har fler "brott".
Kan bilen stanna om en 12V pluskabel blir "jordad" mot karossen?
En annan sak är att när jag tog av den "röda" plattan på batteriet så såg jag att det fanns lite "ärg" på plåtarna så skulle ligga emot varandra. Jag gjorde även rent dem.
Har läst att det finns en batteriövervakning i den röda plattan och att from typ 09/07 så är den mer avancerad. Dotterns är en 04/07 så den är enklare.
Kan det vara knas med den?
Har också sett att vissa E90 kunde få kabelsrtul vid säkringsboxen i handskfacket men det verkar bara vara från modeller 09/07 och framåt.

Andra funderingar vad jag skall kolla efter för det börjar bli lite tröttsamt men ffa oroligt att hon skall köra en bil som kan tvärdö i 110 km/hr på t.ex en motorväg.

BMW CS #05XXX

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Ingen som har några kloka ord?

BMW CS #05XXX

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det enda jag kommer att tänka på är E60X där har man fått jorkabeln eller kabelstammen utbytt från batteriet och en bit framåt för den kan ärgas av, eller om det var avskavt. Kolla plus minus och följ den framåt en bit. Kolla jord runt generator. Mät också det nya batteriet hur mycket ström det ger och ge den en ctek över helgen och kör vidare. Och mät efter nån vecka eller tre. För att se om det finns någon strömtjuv så behöver du mäta när bilen gått ner i viloläge, du får gå säkring för säkring isf. Tror att det var ratt eller om det var tändningslås som kunde krångla på E6X med, kanske kan smitta?:) om du inte lyckas, jag hade gått till www.nfs.nu dom är grymma.
Mvh
Asken
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kollat anslutningar under batteriet?
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Dom ser "oK" ut.

Börjar nu att misstänka att det är själva +kabeln till säkringsboxen som är "kass" dvs själva anslutningen. Jag har haft bilen inne för byte av boxen och då gick den bra i ----- en vecka sean dog den igen så nu tänkte jag fixa det själv men efter lite surfning hur man gör så har det dykt upp att det har varit en recall i Nordamerika, Australien och GB på just det felet.
Hittar dock inget för SE (EU).
Vad jag misstänker är att mecken som bytte var så inne på själva boxen att han inte ens tänkte på "kabelskon" på kabeln.
För själva boxen är ingen rocket sciense utan bara en plastbit med säkringar och anslutningar. Hade ngn anslutning i den gamla varit kass hade den nya inte pajjat så jag tror att det är själva b+ kabelskon som är problemet.
Bak är allt bytt nu och där är det OK.

BMW CS #05XXX

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Hade fel på kabelstammen till säkringsdosan på min E93:a, för ett par år sen, och trots att bilen var 13 år gammal och gått 34000 mil, så tog BMW det på goodwill.

BMW CS #5206
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Jag skall svänga förbi BMW idag och prata med dem.

I'll be back.

BMW CS #05XXX

bm
76
bmwfan96
325i Touring -07
Fick ni någonsin ordning på vad felet var?

Har nämligen liknande problem och +B kabeln byttes 2022 men liknande problem har nu börjat dyka upp igen och igår så dog bilen mitt på motorvägen när jag och sambon försökte få hem bilen. Var inte väldigt uppskattat att stoppa trafiken mitt i fredagsrusningen...

Just nu står bilen hos verkstan i väntan på att de öppnar på måndag och kan felsöka.

Gäller en E91 325i 2007.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.