|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag köpte en BMW 320 GT (F34) för ett tag sen med vinterdäck monterade. Sommarhjulen hade inga sensorer upptäckte jag när jag skulle lägga på dom för en vecka sedan. Jag jobbar som mekaniker så jag tog 4 st CUB sensorer vi hade hemma, kodade dom till min bilmodell med verktyget och monterade dom. Problemet är att bilen inte hittar dom. När jag återställer och kör med bilen så stannar den ofta på 0% tills ett felmeddelande kommer upp om att RDC är ur funktion. Ibland tickar den upp till 49% för att sen visa samma felmeddelande. Hjulen på skärmen förblir gråa hela tiden så bilen upptäcker inte sensorerna. När jag skannar sensorerna utanpå hjulen med verktyget så får jag kontakt direkt och kan läsa av temperatur, kod och tryck på samtliga 4 hjul. Har kodat om dom igen och har tom testat att klona givarna från vinterhjulen men inte heller detta hjälper. Har någon en aning om vad det kan vara? Det fungerade med vinterhjulen i de 3 månader jag haft bilen, dock så plingade det till typ nån gång i månaden och kom upp fel på RDC och jag kunde inte läsa trycker på hjulen men om man fortsatte köra så började de funka av sig själv igen efter ett par minuter och trycken visades. Detta hände typ 2-3 gånger i månaden. Har läst av bilen med Bosch ESI och de enda felkoder jag hittar ligger under ABS och är då att kalibrering av sensorer har misslyckats eller är felaktig. Har pratat med CUB själva som bad mig uppdatera verktyget vilket jag gjort och sen kodat om givarna igen men det hjälpte inte heller. Någon som har en ide? | |
|
Brukar inte sensorerna finnas i två olika varianter? Med olika arbetsfrekvenser? /Lennart |
|
|
BMW F34 använder sig av 433 MHz. CUB som har både 315 MHz och 433 MHz-sensorer. Vilka har du? |
|
| Just det, glömde att skriva det. Dom är på 433mhz | |
|
Går det att dubbelkolla? Eller är det något som ditt instrument klart visar? /Lennart |
|
|
Har inte tänkt på det om instrumentet visar frekvensen när jag kontrollerar dom. Hade bilder på instrumentet när jag kodade alla givarna för att kunna se koderna så jag inte hade samma kod på 2 givare. Där stod ingen frekvens men kan dubbelkolla på måndag. Dock så var sensorerna helt nya i kartong och det stod 433mhz på kartongerna. |
|
| Kom på nu att när jag kodade givarna valde jag BMW, sen 3 serie GT och sen tillverkningsperiod (har även testat den andra felaktiga tillverkningperioden utan framgång). Instrumentet hade nog inte kunnat koda dom om dom var på 315mhz när instrumentet var inställt på 433mhz. | |
|
Kanske måste man "vända på kuttingen", dvs börja i någon annan ände. Är systemet verkligen 433? Visserligen "skall" det vara det, men på vissa marknader gäller väl (kanske) 315? Om BMW saknar 433 på hyllan, slänger de glatt in 315 om de har. Sådana ambrovinscher händer gärna i skarven mellan modellbyten. Aldrig lita helt på kartan! Att prova koda ett vinterhjul ger ju snabbt svar på den frågan, åtminstone. Om 433 stämmer, blir det väl till att kolla om TPS-modulen fortfarande fungerar. Slut på ideer för tillfället. :) /Lennart |
|
|
Tack för tips! Ska testa koda ett vinterhjul med maskinen inställd på 315 istället för att dubbelkolla så det är rätt. Själva TPMS modulen har jag också misstänkt, även om de funka med vinterhjulen så tappade den ju ändå kontakt ett par gånger i månaden, plingade till och varnade och hittade sen givarna igen. Lite störigt och kanske är det modulen som spökar? Har letat efter den i orginalkatalogen men hittar den inte:/ inga felkoder heller verkar de som. När jag söker igenom bilen med Bosch så hittar jag ingen styrenhet under ”däcktrycksövervakning” däremot ligger all info och koder om givarna under ABS styrenheten men det kanske är rätt? Får kanske köpa krediter och testa koppla upp den mot ista men vet inte om de kommer göra mig klokare. |
|
|
ABS - enheten bör inte alls ha med fallet att göra. Det, som idag kallas TPMS, heter på på min bil RDC och är (om än i enklare form) uppbyggt på samma sätt: sändare i hjulen (med ett för mig okänt antal mottagare) och en centralenhet, RDC -modulen. Eftersom systemet, i förhållande till dess nytta och priset på sensorerna, inte känns som ett måste, har jag avaktiverat det. ABS - systemet påverkas inte av detta. Har inget med RDC att göra. Även om mer sofistikerat, borde din bils TPMS-system förhålla sig likartat, dvs vara oberoende av ABS. /Lennart |
|
| Nej jag vet det, jag har också RDC, tyckte bara det var konstigt att man kom åt sensorerna via ABS enheten när jag använde Bosch diagnos. Borde legat under däcktrycksövervakning men det gjorde de inte. Funderar med på att avaktivera RDC om jag inte lyckas lösa detta problemet. Lutar åt att be CUB skicka nya sensorer som jag kan montera och prova och fungerar det inte så bör felet ligga i bilen. | |
|
Innan du ger dig på CUB, börja med att kolla ett vinterhjul. Som sagt. Och, som du själv är inne på, modulen själv. Eller varför inte korrosion i någon kontakt? Skulle kunna förklara det tidigare intermittenta uppförandet. /Lennart |
|
| Jo det har du rätt i. Börjar med att testa koda vinterhjulen. Får sen försöka lokalisera modulen som tar emot signalerna. Var inte kunnat hitta denna i originalkatalogen dock. Söker man på rdc kommer det upp massa kompletta hjul samt givaren men ingen modul eller liknande. | |
|
Uppdatering Problemet är nu löst. Efter att ha kodat om givarna, klonat dom från vinterhjulen, dubbelkollat ID, kollat felkoder samt kopplat upp ista till bilen och försökt komma åt mer info där så tänkte jag ge det ett sista försök genom att byta antenn/mottagare till tpms/rdc. Där finns tydligen ingen rcd modul på denna modell utan den är inbyggd i ABS styrenheten. Hur som helst, beställde antennen och bytte den och efter det fungerar det igen. Inget fel på givarna utan det var antennen som inte fungerade korrekt. Den har uppenbarligen fungerat lite grann då det gick bra med vinterhjulen även om det ibland tappade signal. Men när jag la på sommarhusen så kunde bilen inte hitta två av sensorerna. När jag klonade till vinterhjulen kunde den inte heller hitta dom så problemet verkar ha varit att ta emot nya koder. Hur som helst, problemet löst genom att byta antenn/mottagare. |
|
|
Spännande upplösning! Tack för din återkoppling! /Lennart |
|
|
uppar en gammal tråd, Vad är det för antenn som skrivs om här? jag har exakt samma problem med min 320GT |
|
| Det är antennen som tar emot signalerna från TPMS sensorerna jag bytte. Har du kollat så att alla givare fungerar? Och har du kollat så dom är kodade till rätt bil? Det räcker inte med att dom är kodade till 3 serie GT utan det måste vara rätt tillverkningsperiod också. Dom tidigare modellerna har en viss typ av kod och dom nyare modellerna har en annan typ av kod. Minns inte brytdatumet men tror de va typ 2015 eller nått sånt. Har du tillgång till en verkstad som kollat allt detta åt dig? | |
|
Jag har samma hjul som jag alltid haft, det började strula på vinterdäcken och jag misstänkte sensorerna, vart inne på däckverkstan o dom får signal ifrån samtliga. Min är en 2014. Var sitter antennen o har du något artikelnr? BMW ville ha 16000kr för en repsats till ABS enheten eller alternativt byta hela för 30000kr |
|
| Okej, då borde det inte vara felprogrammerat iallafall. Artikelnummer på den jag köpte är 61358706502 men dubbelkolla gärna så den passar din bil men det tror jag den ska göra. Det är samma antenn som tar emot signalen från nyckeln när du låser och låser upp. Detta fungerade dock perfekt för mig trots att TPMS inte fungerade. Antennen var lite knepig att hitta men den satt bakom c-stolpen på höger sida. Fick fälla baksätet och montera ner lite panel för att komma åt den. Trångt men det går. | |
| Plockar isär i helgen o ser över detta så återkopplar 🙈 har även lyckats hitta video nu tack vare artikelnr du gav mig 👍👍👍 | |
| Okej lycka till hoppas det löser problemet för dig! Återkoppla gärna, kul att veta om det hjälpte dig med:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.