|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag köpte en BMW 320 GT (F34) för ett tag sen med vinterdäck monterade. Sommarhjulen hade inga sensorer upptäckte jag när jag skulle lägga på dom för en vecka sedan. Jag jobbar som mekaniker så jag tog 4 st CUB sensorer vi hade hemma, kodade dom till min bilmodell med verktyget och monterade dom. Problemet är att bilen inte hittar dom. När jag återställer och kör med bilen så stannar den ofta på 0% tills ett felmeddelande kommer upp om att RDC är ur funktion. Ibland tickar den upp till 49% för att sen visa samma felmeddelande. Hjulen på skärmen förblir gråa hela tiden så bilen upptäcker inte sensorerna. När jag skannar sensorerna utanpå hjulen med verktyget så får jag kontakt direkt och kan läsa av temperatur, kod och tryck på samtliga 4 hjul. Har kodat om dom igen och har tom testat att klona givarna från vinterhjulen men inte heller detta hjälper. Har någon en aning om vad det kan vara? Det fungerade med vinterhjulen i de 3 månader jag haft bilen, dock så plingade det till typ nån gång i månaden och kom upp fel på RDC och jag kunde inte läsa trycker på hjulen men om man fortsatte köra så började de funka av sig själv igen efter ett par minuter och trycken visades. Detta hände typ 2-3 gånger i månaden. Har läst av bilen med Bosch ESI och de enda felkoder jag hittar ligger under ABS och är då att kalibrering av sensorer har misslyckats eller är felaktig. Har pratat med CUB själva som bad mig uppdatera verktyget vilket jag gjort och sen kodat om givarna igen men det hjälpte inte heller. Någon som har en ide? | |
|
Brukar inte sensorerna finnas i två olika varianter? Med olika arbetsfrekvenser? /Lennart |
|
|
BMW F34 använder sig av 433 MHz. CUB som har både 315 MHz och 433 MHz-sensorer. Vilka har du? |
|
| Just det, glömde att skriva det. Dom är på 433mhz | |
|
Går det att dubbelkolla? Eller är det något som ditt instrument klart visar? /Lennart |
|
|