|
|
|
|---|---|
|
Hej, Detta meddelas för kännedom. Kanske, eller antagligen, är det fler än jag som försökt hitta en "fånig" liten plastdetalj, som håller fast den fanerade lucka, som döljer OBD-uttaget på E38 och möjligen också på en del E39. Den verkar kunna gå sönder ganska lätt. På min bil var den ur form redan vid köpet år 2012. Detaljen har BMW nr 51168218367 och kallas "E38 Trim Support". Numret är lätt att googla. Och ALLA har den på sin hemsida. Men när jag beställt - från tre olika sajter - fanns den inte. Bilia (BMW) Mölndal har jag i o f s inte testat, men parkeringssituationen där avskräcker från varje besök. Och varför skulle man där kunna ha något som ingen annan i Europa har? Provade till slut USA-länkar. Där vägrar många företag att skicka internationellt. Men ECS Tuning både hade detaljen och var beredd att skicka. Det tog från den 15 mars till idag, innan inte minst PostNords förtullning knölat färdigt. Men den kom! De små låsbrickorna, BMW nr 64111364257, kunde Trodo ordna. Fast inte bara de där två som behövs, utan "minst 25 st". Ja, ja, då, bara jag får till det. Så om någon skulle ha behov av ett par, skickas de mot porto plus kuvertkostnad. Är 15 kr ok? Då kan jag också bjuda på en monteringsanvisning. :) En Dremel eller motsvarande, (t ex Biltemas variant, Multislip) är att rekommendera som hjälp. En fånig lite plastdetalj, som sagt, till en totalkostnad av nära 400 louidorer. Löjligt, men nu sitter OBD-luckan fast! :))) /Lennart | |
|
Trevligt --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Detaljer som gör helheten! // Magnus |
|
| Gott! Det blir svårare att hitta delar till gamla BMW. Jagade rätt på en ny växelspaksknopp som BMW slutat tillverka så man får se upp om man vill hålla pärlan i nyskick 😀 | |
|
Är enig där med Stark Industries. BMWs tidigare suveräna reservdelshållning till bilar upp till 20-30 år gamla har mött nya tider. Dom garanterade tidigare god tillgång på reservdelar till dessa. Nu försvinner det en del delar från sortimentet som NML(Nicht Mehr Lieferbar, icke mer levererbar) så det bästa man nog kan göra är att se till att sin E38 är i så gott skick som möjligt, så bra bilar byggs inte längre. Stalltipset är att använda ebay.de, varför just .de? Jo det är där alla biltokiga tyskar hänger, det man inte får tag på där är inte mycket. ebay.com och .co.uk kan fungera men inte lika bra. Jag undviker asiatiska siter, speciellt kinesiska. Som nämns så är USAsiter krångliga få vill exportera. Ett räkneexempel varför det är värt att kosta på sin bil: Jag räknar såhär, om en ny V12, M760Li kostar 2 miljoner ny och är värd 1,1miljoner efter 3 år och 5000mil, vad är då en verkstadsfaktura(eller lackfaktura) om 25.000kr på en 20 år gammal bil en gång om året för att hålla den rullande ett(antagligen flera) år till utan problem. Inte i närheten av det innan. De som har möjlighet och utrymme för att skruva själva kommer lindrigare undan. Det väsentligaste är att vi vårdar en del av motorkulturarvet. Och en ny G12 innehåller elektronik som jag inte känner till någon som kan reparera den när den krånglar, än:;) Jag kan ge ett exempel på en del som kan gå sönder(om man är lite för kort för sin vikt som jag). Ramen i nederkant på sittdynan mot förardörren, där knapparna för stolsmanövreringen sitter. Den fanns förut i ett stort antal färger. Nu finns den bara i beige. Som resultat fick jag köpa den(de säljs i paket om en för varje sida förare/passagerare) och sedan lämna in förarsidan hos Colorglo så de kunde måla den i rätt mörkblå färg till L7. Nu har säkert delen varit belastad av olika brukare i många år, den har haft flera sådanan på 20år men ändå. Farsan råkade ut för samma sak på sin 750iAL. Får nog köpa en extra att ha på lager... Men mycket ovanliga delar går fortfarande att få tag på, 20 år efter tillverkning så det visar väl på kvaliteten i dåtid, som i nutid är lite annorlunda. Så helt illa är det inte, man kan nog helrenovera en E38 idag och hitta delar till den. Mvh Asken Som bekänner att han är analog. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.