|
|
|
|---|---|
|
Hej, Någon som vet hur lång tid det brukar ta från det att bilen är färdigproducerat i tyskland tills bilen kommer till Sverige? Samt vilken hamn bilen kommer via? | |
|
Ca 3-5 veckor. Jag vet vilken hamn också men vet inte om jag borde avslöja det. Varför vill du veta det? |
|
| Är för att jag är frustrerad över att man inte kan följa sin bil bättre 2022. Så det är mest för skoj så man kan list ut när ens bil kommer 😂 | |
| Jag kanske ska omformulera mig själv då det låter säpå dig som att jag ska råna hela fartyget. Jag har vinnummer kan jag spåra min beställning på något sätt! | |
| Tidigare har iaf bilarna kommit via Halmstad, troligtvis samma fortfarande. | |
|
Om du inte gjort det kan du hämta PDF-användarmanual och läsa den några gånger medan du väntar :) (Med VIN i BMW Connected kan du antingen läsa den elektroniskt eller hämta PDF.) |
|
| Haha manulen har jag läst x antal gånger nu men får fortsätta repetera den! | |
|
Det är ingen hemlighet precis att Halmstad-hamn tar emot en stor mängd fordon varje år. Länk Så ja, din BMW kommer till Halmstad ca. tre veckor efter tillverkning och sen ska den iväg till återförsäljaren och göras leveransklar. |
|
|
Korrekt din bil kommer till Halmstad. När jag fick regnr(fick det en v innan lev, då åf ringde upp mig för bokning av lev) av åf så såg jag att bilen fick sitt regnr och första besiktning 24/2 och jag fick leverans 24/3. Så tre veckor innan bilen når åf verkar det som. Jag kan konstatera att bilen kommer inte fortare fram för att jag frågar min säljare vart 3:e vecka vart bilen är. Men han kommer ihåg mig, fram tills dess att han inte svarar längre:D Som svar på din tanke, nej VIN-spårning är inte som att följa ett paket från UPS. Trevlig fälg som vi säger i BMW CS! Asken |
|
| Okej då vet vi vilken hamn fartyget anländer till men från vart åker de? | |
|
Jag vill minnas att det var Hamburg men det kan också vara Rotterdam. Det som tar tid tror jag är väntetiden i Hamburg resp Halmstad att rätt transport till rätt slutdestination ska dyka upp. Sverige är nog bland de minsta marknaderna.. Tålamod är en dygd som det står i Bibeln:) Mvh Asken |
|
| Sker det någon post-produktion i Halmstad eller är det bara ren logistik? | |
|
Vet inte om man tar av skyddsplast från lacken, gör nån lättare slag rekond(före handlarnas vad dom nu gör) och kanske avsyning. Om det förmodan blivit några tranportskador, lack osv åtgärdas det. Vet inte om de gör så i Halmstad men så gör de på en hamn där en komois jobbar och tar emot bilar från Asien. Nej Halmstad är en logistikhamn mig veterligt men är ingen expert. Man kan säga att en bilen är liten liten del i en enormt stor mosaik där den ska passa från fabrik till handlare, bit för bit och det är det som tar tid. Man kan inte påverka något någonstans som enskild kund. Tur är väl det,vilken röra det skulle skapa mellan de som inte har någon brådska till de som sålt den befintliga bilen för tidigt:) Mvh Asken |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Bilarna skeppas ut från Bremen. Skulle tro att de åker tåg dit från fabrikerna. Zoomar man in på google maps så inser man att det är väldigt många bilar som skeppas iväg. Min 5-serie hade produktionsdatum 29 januari enligt VIN och levererades 12 mars för drygt ett år sen. När jag kollar min egen bilhistorik så verkar ägandet av bilen övergå till generalagenten (Bmw Sverige) när bilen lämnar fabriken (3 februari i mitt fall). Återförsäljaren tar över ägandet när bilen anländer till dem (8 mars i mitt fall) och sedan till mig vid leverans (12 mars i mitt fall). Registreringsnumret blir dock registrerat tidigare, antagligen när generalagenten tar över bilen. Jörgen informerade mig i alla fall redan 9 februari om vad det skulle bli för reg-nummer. Har funderat på om det verkligen är lönsamt för Bmw att lasta över bilarna på båt för den korta resan till Halmstad jämfört med att låta dem fortsätta på tåg över stora bält och Öresundbron direkt istället. |
| Jag har beställt en I3 och blivit lovad produktion v17 och lev v22-23. | |
|
Själv har jag beställt en 530e. Bilen är färdigproducerad och inväntar bara på frakt. Man är ju bra sugen på att bara åka ner och hämta bilen. Väntat sen November på denna och tålamodet är inte min starkaste sida. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det fipplas ju med några bilar även här nere i hamnen i Malmö, har för mig att RoRo står för 5-10% av alla fartyg där i hamnen. Men av alla fordon som ankommer så är det bara ungefär 20-25% som stannar i Sverige, resten lastas om och transporteras vidare. Men vad jag förstår så är det främst asiatiska märken (Toyota, Honda, Subaru, Mazda, Lexus mfl) samt några europeiska märken (Peugeot, Skoda, Citroen, Opel, VW och några till) som trillar in i Malmö - så inte mycket BMW alltså... |
| Så där grabbar vi har lite process, ser att jag nu fått regnummer tilldelat. Nu närmar det sig troligtvis | |
|
Re: bmw21 ¨Om du inte gjort det kan du hämta PDF-användarmanual och läsa den några gånger medan du väntar :) (Med VIN i BMW Connected kan du antingen läsa den elektroniskt eller hämta PDF.)¨ Jag har fått regnr samt winnr för min men när jag lägger in den i Connected och skall få nya bilen sparad måste jag ha en kod som jag skall lägga in och den koden är skickad till nya bilen som är under transport... Lite svårt att få tag på den mao! Finns det något annat sätt att få tag på manualen? Mvh |
|
| Google är ju bra, hittade där! :-) | |
| Bra det löste sig. OK, kanske inte funkar i förtid med appen för när jag hämtade filerna innan leverans använde jag web-interfacet (utan att spara på mitt konto) och då räckte det med VIN. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.