|
|
|
|---|---|
|
Jag är spekulant på en G21 BMW 330e xdrive Touring 2021 års modell. Men jag undrar vad den drar i bensin egentligen. Om jag kär 100mil med enbart tankning av bensin, vad drar bilen då?? Jag låter den dra både el och bensin, antar att den laddar upp batteriet oxå under färd. Hoppas på svar Björn | |
| Finns en del tidigare trådar om detta, bla Länk | |
|
Min 330e Touring med bakhjulsdrift drar runt 0,6-0,7 liter/mil beroende på väglag vid landsvägs/motorvägskörning utan stödladdning. Inkluderar man stadskörning och korta körningar lär det bli värre men då bör man ladda bilen annars tappar man lite poängen med en laddhybrid. Totalt snitt sen ny på ca 2000 mil 0,38 liter/mil men det inkluderar mycket hemmaladdning. Hur går annars tankarna med att skaffa en 330e i dagsläget? Jag kommer ganska snart byta jobb och i och med det bli av med nuvarande bil och har svårt att hitta något lockande att byta till. Elbil ligger rätt i tiden men det går knappt att få tag på. De handlare jag pratat med hittills har en leveranstid på runt ett år. Då landar jag ändå i en till 330e (om man kan hitta en lagerbil) men vet inte om det är helgalet att hoppa på en sån med privatleasing i dagsläget? Landar på runt 5-6-7 tusen/månad vad jag sett (väsentligt mer än jag betalar idag..). Dessutom kommer det en facelift av 3-serien i sommar och eventuellt större batteri. Dock får man då antagligen vänta till sent i höst med att få en faceliftad bil. |
|
|
Jag har kontakt med Bavaria i Luleå angående en demobil. Jag tror att det är bästa och mest ekonomiskt. Säljaren jag pratade med sa att dom kommer att sälja ut alla demobilar innan Juni månad då dom nya kommer. Han sa inget om dom nya modellen kommer att ha så mycket längre räckvidd. Jag personligen kör långkörningar mest typ 100 mil i taget och är mycket betänksam hur jag skall göra. Någon elbil för mig kommer inte på tal, fick låna en sist men blev stående både i Ljusdal och Torsby ( Kör Umeå Oslo då jag har mina barn och barnbarn där) i c:a 1 timmes väntan för att ladda. Väldigt irriterande. Att ha en diesel som jag har nu är ju inte särskilt ekonomiskt för att dra en underdrift, även om dieseln är billigare i Norge. Därför ställer jag denna fråga om hur mycket en 330e xdrive touring drar med elen inkopplad tillsammans med bensin, utan eltankstopp utan bara tankning. Bilen jag har på lut är en demobil 2021 330e xdrive Msport . Är det värt det eller är det en dumhet. Ska man fundera på en ren bensinare istället, vilka det finns väldigt få utav vad gäller BMW 320 eller 330 Med Vänlig Hälsning Björn |
|
| @Müllweiser - Kolla om du har möjlighet att skriva över bilen till nya företaget så kan du skjuta på nästa bilbytet. | |
|
Den kommer att dra mer eller mindre exakt som en vanlig 320i om du gör långkörningar utan att ladda. Har haft både 330e samt motsvarande bensinare så jag vet tyvärr om hybridens förbrukning på långkörning motorväg/landsväg. Den ”nödladdar” förövrigt med hjälp av bensinmotorn om kapaciteten blir för låg i batteriet. Viss marginell ”bromskraftåtervinning” kan ske, men inte på typ motorväg för då bromsar man ju inte. Dvs i ditt fall känns inte laddhybrid helt optimalt. De är gjorda för att laddas. Du kommer förövrigt få liknande förbrukning i valfri bensinfyra från 2012-2022 dvs 320i, 328i, 330i. Min erfarenhet är att dessa har liknande förbrukning vid långkörning. Dvs du kommer t.o.m. ha ännu lägre förbrukning med din nuvarande F30 diesel :) |
|
|
Hybrid är bara lönsamt som förmånsbil tack vare lägre förmånsvärde etc. Grundpriset på en 330e touring är såpass mycket högre än för en 330i, och givetvis ännu mer jämfört med 320i, så det går princip aldrig att ”köra” ikapp denna skillnad. |
|
|
I tillägg till 4:or som Epsilon nämner kan jag bidra med liknande förbrukning vid långkörning (15 mil eller mer och hälften motorväg) i min M440i (G22 -21). Den har ju B58+MHEV-systemet men som nämnts gör ju återvinning mest nytta vid ojämn fart. Med 18" sommardäck drar den då runt 0.65 (med vinterdäck runt 0.75). Riktigt trevlig motor (men inköpspriset blir ju högre ...) Ett argument att inte vilja ha laddhybrid eller elbil är brist på laddmöjlighet där jag parkerar. |
|
|
@daagis tyvärr uteslutet hos nya arbetsgivaren. @MUC Om man jämför privatleasingpriser är de ganska likvärdiga för en 330e/320d alternativt 530e/520d på bmw.se (finns inga x20i/x30i). Om man köper kanske det blir en annan femma beroende på andrahandsvärdet. Personligen skulle jag ha svårt att gå till en ny(are) bil som inte är laddbar (som bruksbil). I så fall känner jag att jag lika gärna kan åka en 10 år gammal bil. Ska provköra en Mustang Mach-E senare idag. Den går tydligen att få tag på med ganska kort varsel men lockar inte direkt på förhand. |
|
|
Ja Müllweiser leasing är en annan femma. Jag tolkade Wigerup som att det var ett privatköp av en 330e vs 320/330i och då har jag väldigt svårt att se hur det rent ekonomiskt blir bättre med en 330e. Men visst, får Wigerup ett jättebra pris på demobilen så kan det ändå vara en bra affär. |
|
|
Sitter i en liknande sits som dig Müllweiser med en privatleasing som löper ut i oktober och jag var lite för sen på bollen med att leta ersättningsbil, så nu blir det svårt att få tag på en elbil i tid. Dessutom ändras privatleasingpriserna för elbilar troligen till det sämre vid årsskiftet när bonusen ändras. Går inte att lägga order på 330e LCI än, men antar att den snart släpps officiellt och den lät inte omöjlig att få hem i tid även om det förstås inte går att lova något. Nya X1 25e lär släppas snart också med produktionsstart i sommar, men det lockar inte så mycket med en ny X1 tyvärr. Intressant att Ford kan leverera Mach-E, den har varit på intresselistan men har inte känts lika het som andra alternativ. Inser att jag fortsatte på lite OT, sorry. Men hoppas att trådstartaren har fått svar redan. :) |
|
|
Jo det är privat. Anledningen till att jag ställer denna fråga är att jag har fått bra priser på demobilar, som tydligen skall ut till försäljning innan juli då den nya faceliften kommer. Har en fullt utr, innovation, comfort och driver assistant paket m.m M-Sport 2021 xdrive. Bl.a.som jag fått offert på. En annan fråga: Laddar bilen av sig själv bara vid bromsning och fartnedsättning alltså då jag släpper gaspedalen???? |
|
|
wigerup, det är den enda typen av laddning som gör nytta enligt fysikens lagar :) Det finns ett läge där man kan tvinga bilen att ladda med bensinmotorn som en generator men då blir ju förbrukningen därefter dvs en förlustaffär. Plug-in hybrid är toppen om du laddar och till största del kör kortare sträckor där du kan köra på 100% el. Annars finns det ingen som helst anledning. |
|
|
@wigerup som Epsilon skriver är det bara vid fartminskningar den tar vara på energi om man inte tvingar den med körläget för det. Undantaget är om man nyttjar navigatorn för då kan bilen "vara smart" och ladda upp batteriet vid körning på motorväg om man sedan ska in i bebyggelse för att då köra på enbart el. Det gäller särskilt om man ska in i en "eDrive-zon" Länk. Typexemplet för mig är när jag åker hemåt till Stockholm söderifrån så laddar bilen upp typ 10 km eldrift och går över på enbart el när jag kommer in i eDrive-zonen nära stan. Fortsätter lite OT här (sorry wigerup) men Mach-E kändes som väntat inte klockren. Styrningen kändes mysko och stolarna platta. Bagageutrymmet är nog mindre än en 3-serie Touring, men frunken väger upp. Hade den varit billigare än från 6-7k/mån hade den känts mer attraktiv. Saknar även förvärmning av batteri inför snabbladdning vilket enligt nordamerikaner gör den trögladdad vintertid. Dock trevligare än ID4 och dess koncernsyskon, men det säger väl inte så mycket tycker jag.. Det är bara att konstatera att lägstanivån är hög i dagens 3-serie. |
|
|
Å andra sidan, Betänk att dieseln är närmare 5:- dyrare än bensinen. Hur länge dröjer det innan vägtrafikskatten höjs igen Hur mycket är en diesel värd om 5 år. Om jag kör mina långkörningar ( Umeå-Oslo) t o retur drygt 100 mil enkel väg och med en förbrukning på min diesel på 0.53-0.57 beroende på årstid och väglag blir min resa idag drygt 500:- dyrare idag. Eller hur tänker ni ???? Björn |
|
| Som andra sagt, laddhybriden kommer till sin rätt i stadstrafik med kortkörning, möjlighet att ladda samt att den kan vara förmånlig som förmånsbil. Ska man däremot handla privat, köra långa sträckor så vinner man inget på en laddhybrid lite hårt sagt. Men får man ett jättebra pris på den så kan det kanske vara ngt ändå? Som andra också nämnt är att BMW bensinmotorer drar rätt lite bränsle på långtur om man inte kör för fort. Vill man köra fort o långt då är dieseln fortfarande svårslagen. Men håller man sig i närheten av skyltfart så går en 330i riktigt snålt. Och särskilt om den bara är bakhjulsdriven. Jag körde till fjällen nyligen med full packning och maxlast i bilen. Turen slutade på 7,1 l/100 km. Och då är det en M340i xdrive som knappast är byggd för att vara snål. Visar ändå hur bra BMW motorer och fordon är ur ett förbrukningsperspektiv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.