AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
669

Bmw 530i -01 Dåligt hjullager?

Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Tjenare!

Har fått ett molande ljud i bilen. De e så högt så ja nästan vill använda hörsel skydd. När jag kör rakt fram eller svänger höger så hörs oljudet. Men när jag svänger vänster blir det tyst.

Jag har precis monterat coilovers, å bilen är sänkt ca 80mm fram å kanske 30 bak (ca 2 månader sedan). Sprittnya dubbdäck fram (ca 1 månad sedan). Jag har inte gjort 4 hjuls inställning efter sänkningen ännu.

Jag kan inte minnas exakt när ljudet började, från början trodde jag bara att det var nya dubbdäcken som lät.

Jag har ruckat å kännt på alla hjulen när bilen vart upphissad men har inte kännt något glapp.

Alla tips och idéer är välkommna!
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Att det låter mer när man svänger åt ena hållet pekar på hjullager. Klart värt att undersöka närmare. PÅ besiktningen för en tid sedan snurrade teknikern på hjulet och höll handen på stötdämparen och kunde då lätt känna vibrationer från lagret. Testa detta. Annars brukar man känna det väl när hjul och bromsskiva är av och man har navet i handen så att säga.

Sänkt 80 är ju en bit, kanske något ligger an, men det är lite långsökt kanske

bl
2.294
blixten
325i -88
Verkar som vänster framhjulslager är kass. Det är svårt att känna glapp när bilen är upphissad då bromsbeläggen ligger mot skivan och stabiliserar hjulet. Om du meckar själv är det ganska lätt gjort att byta och köper man lagret på nätet brukar man få det ganska billigt jämfört med hos bmw...
bl
2.294
blixten
325i -88
SKF lager 81 euro, FAG 95 euro. Går antagligen att hitta bättre pris om man anstränger sig lite.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag tycker det är sällan man känner glapp även om lagret är bra risigt. Icke drivna hjul brukar låta eländigt när man får bort bromsbeläggen och kan snurra hjulet fritt. Drivna hjul som snurrar dåligt är svårare. Jag har bytt något i onödan under åren när man chansat på fel sida. Andra sidan brukar dock gå mycket snabbare att byta ;)

// Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.