|
|
|
|---|---|
|
Det har blivit dags för ett par nya hjulnav och kullager. Vilka märken är av bra kvalitet för de delarna? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Definitivt inget billigt okänt varumärke, då får du snart byta igen. SKF brukar funka köpte det alltid på jobbet. Provade nått billigare alternativ EKG ngr ggr men blev reklamationer på mera än hälften ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för svar! Funderat just på SKF som hjullager. Men nav hittar jag inte med det fabrikatet. Verkstan här i stan säljer Optimal men de hade inte de på lager, och verkar slut både hos tillverkare och online. Har du tips på fabrikat på nav? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Meyle är ett ganska säkert kort för nav. Har inte så mycket erfarenhet av eftermarknadsnav (i kombination med där jag kunnat följa upp för tiotusentals mil), då byte av nav varit mycket ovanligt på de bilar jag fipplat med. Men Metzger och Vaico har jag använt mig av vid ett par tillfällen och där och då verkade de helt ok, men än en gång så har jag inte kunnat följa upp hur bra de egentligen var i längden (tex hur bra de var efter 10 000 mil och x antal hjulbyten senare). Gissningsvis ligger Febi Bilstein och Mapco i ungefär samma kvalitetsklass som de två ovan nämnda, men har ingen direkt erfarenhet av dessa för nav. |
| FAG är väl ett lager som har ok kvalitetsnivå också. | |
|
Tack så mycket för svaren! |
|
|
SKF eller Timken! FAG är också bra. Allt annat är mer av en chansning enligt mig och den erfarenhet som jag har från tidigare arbete inom skogsmaskinbranschen mm. SKF och Timken var standard hos ett maskinmärke under många år och reklamationerna/haverierna var förhållandevis få. Sedan fick maskintillverkaren för sig att "spara pengar" genom att montera lite billigare japanska lager i maskinerna - reklamationerna och haverierna ökade dramatiskt med ilskna kunder som resultat - dröjde något år tills de gick tillbaka till SKF och Timken igen... FAG är OEM-leverantör till bland annat Porsche och BMW när det gäller hjullager, så de håller också hög kvalitet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Där ser man! Kul att lära sig något nytt och få lite mer kött på benen.Det blev hjullager från SKF och nav från Meyle. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.