|
|
|
|---|---|
| Hej. Har kollat på en x5 2010 som jag tyckte var fin. Kruxet är att den verkar ha ett problem som jag märkte vid provkörningen. Radion och navigatorn stängs av o på Lite som den vill under tiden man kör med bilen. Är det någon kunnig här som vet vad det kan vara för fel? Bilen är importerad från italien 2015. I serviceboken fanns inte så mkt dokumentation från senaste 5 åren. I övrigt så vibrerade den något i bromspedalen vid inbromsning. Såg inga varningslampor synligt vid provkörningen. Något annat jag bör kolla upp innan ev köp som ni kan komma på? Tack på förhand. | |
| Varför köpa en bil som strular och inte känns helt rätt redan från dag 1? Om den är väldigt väldigt bra prissatt och du har tid att felsöka och fixa så kanske. | |
|
Ja det säger jag också. Italienimport, bristfällig dokumentation och flera uppenbara saker som behöver åtgärdas och kostar pengar. Den bör vara avsevärt billigare än ett OK objekt. Räkna även med att den kommer bli rejält svårsåld om du själv tänker sälja den någon gång. MVH Christofer |
|
| Kan vara ett enkelt problem, nämligen dåligt batteri eller dålig jordfläta. Kan också vara något dyrt. På en sådan bil så kan det finnas hur mkt som helst som kostar hur mkt som helst att reparera. | |
| Tack för svaren hittils. Jag får ev köpa bilen för 70.000kr. Vad tycker ni, är det ett bra pris för denna bil? | |
| Miltal? Gör en felsökning (om säljaren inte går med på det skippa bilen). Att bilen är importerad från Italien är snarast en fördel. Dessutom har bilen varit i SE mer än halva livet. Europasålda E70 är tillverkade i samma fabriker. | |
|
Ok. 23.000 mil. Blev erbjuden av säljaren att köra bilen till någon kunnig som vill titta på den innan köp, men hann inte den dagen pga jobb. Har fotat papper på felsökningar som har gjorts av förra ägaren för ett år sedan hos bilprovningengen och annan firma, men har svårt att tyda och förstå vad felkoden och resultatet av felkoderna betyder. Om det är allvarliga eller små fel :( . Jag är ny på forumet här, kan jag ladda upp bild på felkoderna här och om nån kunnig kan hjälpa mig förstå lite mer? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Vibrationer kan lika gärna vara sliten framvagn vanligt på X5 som dåliga bromsskivor. Låt säljaren göra ordningen bilen, så den är ok innan köp annars skippa den. Den kommer att bli dyr i slutändan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Att det skulle vara en fördel att den är importerad från Italien, vad menar man då? Att den utsatts för mindre salt och fukt i början på livet? Om man har två bilar i likvärdigt skick så är givetvis en Svensksåld lättare att sälja om inte annat. Sen bör man givetvis generellt köpa den fräschaste med bäst dokumentation för pengarna. Vet inte hur det är med X5, men vissa bilmodeller som är tillverkade för Sydeuropa har sämre värmekapacitet än de som är tillverkade för Nordeuropa. Att en bilmodell är tillverkad i samma fabrik har ingen särskild betydelse, de kan tillverkas med olika specifikation för olika marknader. 70´ låter spontant billigt eftersom de börjar på ca. 100´ begärt pris, men det kan som sagt fort ätas upp med att åtgärda det som behövs. Jag skulle hellre betala 80-85´ om den är helt iordning. Säljaren kan mycket väl veta att felen kostar 30-40´ att åtgärda, varför annars sälja så billigt? Ingen modell jag skulle köpa som "projekt" för att spara pengar om jag inte var väldigt säker på min sak. MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.