AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.148

Ojämn tomgång efter en timmes körning

Ol
143
Ola Gustafsson
BMW 330i E93.
Hej!

Har precis ställt på cabben nu inför säsongen och varit ute ett par gånger och kört ca en timme varje gång.

Mot slutet av körningen har det uppståt en grej med tomgången den har börjat fladdra upp och ner i varvtal och så skakar bilen. Men gasar jag upp bilen 1500 rpm eller så så försvinner det.
Ingen motorlampa tänds när detta händer.

Finns inget av detta fenomen i början av körningen alls, någon som har en aning om vad det kan vara. Bilen är 330i n53.

Bensinen som är i tanken är sedan oktober 2021 och jag har inte tankat den sedan dess.
bo
283
borka
325i Cab -10
Hej!

Oljelocket sitter som det ska?

Slang för vv baksida motor ok?

Låter som den drar tjuvluft, har du läst felkoder?

/Anders

Ol
143
Ola Gustafsson
BMW 330i E93.
Hej!
Jag har tyvärr ingen felkods avläsare.
Men olje locket sitter som det ska för det har jag kollat, jag ska dock kolla slangarna noggrannare. Var sitter vv slangen vid motorn?
Är tomgångsvarvtalet med kall motor helt stabil? Kan vara luftläckage eller trasigt spjällhus. Fungerar termostaten?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Felkodsläsning är nog inte helt fel!

Kan ju vara en dålig tändspole som börjar spöka när den blir varm...men det brukar ge tänd motorlampa...
Tjuvluft som nämnts är inte otroligt.
Kan vara annat också!

Jag skulle nog börja med att tanka fräsch bensin för modern bensin tål ingen längre lagerhållning innan den börjar bli dålig.
Börja med det och slå i en flaska Red Line Oil SI-1 (hel flaska) i tanken, och se vad som händer när du kört upp halva tanken.

Jag hade en Hyundai Santa-Fe som kunde smårycka vid vissa varvtal, slog då i en hel flaska SI-1 (hade provat lågdosering innan utan större framgång), då började motorn gå ännu sämre några mil för att sedan plötsligt gå riktigt bra efter kanske 15-20 mil på den tanken. Troligen var det något skit i injektorerna som löstes upp men under en fas så kanske det lossnade och satte igen spridarna ännu mer än innan, innan de blev renare igen...så bli inte förvånad om SI-1 kan få motorn att temporärt gå sämre innan den blir mycket bättre.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Lagringstiden för bensin är 12 mån, så att bensinen är för gammal kan vi utesluta.

Att hälla i Red Line är bortkastade pengar om inte felsökning gjorts först.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Jag skulle definitivt börja med att tanka fräsch soppa!
Det kan dessutom blivit en hel del kondensvatten i soppan under vintern, särskilt om man inte haft helt fylld tank (liten volym med luft).

Jag fick inga felkoder eller kom fram till annat fel via felsökning, på Santa Fe:n men RL SI-1 gjorde rätt stor skillnad till det positiva i det fallet.

Just SI-1 är en av få injektor-rengörare som jag funnit fungera i verkligheten, det mesta annat på marknaden är tyvärr bortkastade pengar.
SI-1 innehåller väldigt hög koncentration av Polyeteramin, som är dokumenterat effektiv rengörare i bensin.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
MU
940
MUC
M340i - 2025
Att det skulle vara soppan låter i och för sig konstigt när motorn går bra för övrigt - endast tomgången som är kass med varm motor.

MEN - kan trots allt vara en bra idé’ att hälla i en flaska injektion-cleaner, kan eventuellt lösa upp lite klägg som sitter någonstans i bränslesystemet.
Är ett billigt alternativ om inte annat att testa som en första åtgärd.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Indikerar på en dålig tändspole.
Men en halv gul motorlampa borde tändas då.
Lutar ändå på defekt tändspole. Hade exakt samma beteende förutom att motorlampan tändes. Tillfällig åtgärd var att stanna och slå av motorn och efter start gick den som den skulle en mil eller två.
Ol
143
Ola Gustafsson
BMW 330i E93.
Jag har tyvärr inte kunnat kolla upp detta än med hoppande varvtal efter varmkörning.

Men för ett par år sedan så vet jag att det konstaterades att min nox sensor var dålig om inte sönder, fast jag har aldrig märkt av något konstigt pg av det. Jag har tex inte fått någon gul motorlampa eller avslag på besiktningen.

Men kan det vara så att det är den som gör min tomgång hoppande efter varmkörning ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.