|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Skapade ett konto här då jag nyligen köpt min första BMW och redan stött på problem ;) Skulle idag montera nya sommarhjul, 20" UTAN "tpms". Efter jag monterat körde jag ungefär 10 minuter innan alla dessa felkoder dök upp samtidigt: Länk Så, är detta pga att jag inte har tpms - och isåfall vad kan jag göra åt det? Eller har det med något annat att göra? Som sagt har jag inte så stor koll på dessa bilar så all hjälp uppskattas. EDIT: Kan det ha att göra med dimensionerna? Har 255/40 bak och 225/35 fram. | |
| Bilbältessystem ska inte ha något med däcken att göra | |
|
Så vad är det som skett? Nån säkring som gått? Körde bilen 50 mil igår utan ett enda felmeddelande, och nu dök alla dessa upp samtidigt. |
|
|
Jag antar att du bara blandat ihop profilerna när du skrev "255/40 bak och 225/35 fram"? Om du verkligen har mycket högre däck i bak så kan nog (även utan xDrive) stabiliseringssystemet få spatt. I vilket fall, om bilen använder den aktiva TPMS-varianten, så är rätt åtgärd att montera aktiva TPMS-ventiler. |
|
| Nej, dimensionerna jag skrivit stämmer. Så det är förmodligen där problemet sitter. Sen varför det utlöser andra felkoder som bältessystem osv vet jag inte.. | |
|
Det blir ju en skillnad i rullomkrets på nästan 11%!!!! Inte konstigt att du får felmeddelande! Montera rätt dimensioner till att börja med och se vad du får bort för felmeddelanden och felkoder, sedan kan du gå vidare med ev. kvarvarande problem... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Du ska ha 245/35R20 95Y fram och 275/30R20 97Y bak på den bilen, inget annat. | |
|
Johan, jag är inne på samma spår för även bältesförsträckaralgoritmen använder förståss signaler från hjulsensorer och accelerometrar och kanske blir tokig när ingenting stämmer. (Fast jag får skillnaden till 7%, inte 11.) |
|
|
Måste jag verkligen köra exakt 275/30 bak och 245/35 fram? Sålänge rullomkretsen är lika borde väl typ 275/30 och 225/35 funka? 245/35 runt om på alla 4 hade väl funkat också? |
|
| Nä, 275 bak och 225 fram funka inte. De måtten jag skrev ska du ha på 20” men det funkar även med 245/35R20 runtom. | |
| Säker? Det skiljer ju bara drygt 1% i rullomkrets nämligen | |
|
...hmmm, något blev nog fel när jag knappade in i willtheyfit.com Men oavsett är det för stor skillnad i rullomkrets! Redan 2% skillnad brukar märkas av och kan ge problem med abs-system och antispinn/antisladd mm... Har man x-drive bör man inte överstiga 1% skillnad i rullomkrets för det ger onödigt stort slitage på fördelningslådan och kan i värsta fall knäcka den = dyyyyyyrt! Det är inte bara rullomkrets du behöver tänka på - får bredden plats i hjulhusen och då måste du även ta med inpressningsmåttet i beräkning! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaret Johan! Jag har egentligen 2 alternativ, antingen så byter jag ut bakdäcken till något som passar dels i rullomkrets med framdäck samt som också passar fälgen (9.5"). Eller så har jag en kille som kan tänkas byta mina hjul mot 4st 20" 245/35 runt om. Har precis köpt dessa hjul ganska dyrt så är inte jättesugen på att köpa 4 nya däck |
|
|
brollerr, du bekräftade att du skrivit rätt "255/40 bak och 225/35 fram". Det kanske var fel ändå? Om du förväxlat siffrorna så är 255/35 -20 bak och 225/40 -20 fram nominellt lika (0.2%). Håller med om att 275/30 och 225/35 skiljer 1%. om 225 är lämpligt (eller ens snyggt om de stretchas) beror på bredden på dina 20" fälgar. |
|
|
Tro mig, det sitter 255/40 bak och 225/35 på bilen. Killen jag köpte dessa av hade skrivit fel i annonsen och jag märkte det inte förens jag var hemma och hade monterat däcken dum som man är. Framfälg är 8.5" och ja det ser lite dumt ut med 225, men det duger. |
|
| Sätt vad du vill. Jag skriver bara vad BMW rekommenderar. Dina fälgar är olika breda och ska således ha rätt däckbredd för fälgen. Har du 275/30/20 bak. Ska du ha 245/35/20 fram. 225/35/20 - 255/30/20 funkar med men är inget att rekommendera. | |
|
För att skapa en bild av exakt hur viktigt det är med rullomkretsen: Är bilen en x-drive (fyrhjulsdriven)? Om så är fallet har du egentligen två alternativ för att vara på någorlunda säker sida: 1. Kör med exakt samma däckbredd/profil OCH däckfabrikat/däckmodell runtom = samma rullomkrets. 2. Kör med bredare bakdäck än fram ("staggered setup"), då bör du ENBART använda dig exakt av de dimensioner som BMW anger för bilen/fälgarna OCH använda BMW-OEM-märkta däck (stjärna) då dessa i vissa fall är finjusterade mot varandra gällande rullomkrets för att hamna inom tillåtna toleranser. Kör du en bil utan x-drive blir det inte riktigt lika känsligt för skillnad i rullomkrets, men över 2% skillnad bör du undvika. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det är inte x drive, så därför förväntar jag mig att 275/30 bak funkar med 225/35 fram då det skiljer 1.13%. | |
|
Jo, då bör inte rullomkretsen ställa till problem. Då återstår bara frågan om däckbredden i kombination med fälgens bredd och inpressning funkar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Sitter 225/35 fram nu med 8.5” fälg, så det funkar men ser lite dumt ut. Fälgen bak är 9.5” så borde funka perfekt med 275/30. | |
|
Vad är det för inpressningsmått på fälgarna fram och bak? Om det är tight med plats i bredd, bör man beakta att vissa däckfabrikat/modeller är bredare än andra även om de har samma märkning på däcksidan - då kan det i vissa fall gå att finlira med verkliga däckbredden inom samma "dimension". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.