|
|
|
|---|---|
|
Tjena BMW e53 x5 - 04 med m54 Sambon skulle ut o köra tidigare idag. Startade bilen och körde ut den ur garaget, inga problem. Stängde sedan av bilen och gick in o hämtade några grejer. Sen när hon skulle starta den igen och åka så händer absolut inget när hon vrider på nyckeln. Det kommer upp något felmeddelande om olja (tror hon, pixelfel o dålig tyska) Så vi kollar oljan och det är tomt på stickan.. Kan det vara frusen vv som tryckt in olja i cylindrar a? Inget klet eller synligt läckage. Jag bytte ventilkåpspackning i höstas. Ska ta in bilen i garaget i helgen o börja felsöka. Någon som har tips på vart man ska börja? Och jag lär ju behöva en felkodläsare, någon som kan tipsa om vad jag behöver och vilken som passar? | |
|
Kolla oljelocket om det är ljusbrun gegga. Om inte så har den nog inte frusit, Jag tror mer på det klassiska problemet med M54 nersurad/tappar komp. Klassiker när man startar kall och stänger av för tidigt. En M54 måste gå minimum 30 sek helst en minut annars kan detta hända. Gör så här: Ge full gas, i botten verkligen (då går inte soppapumpen) och kör sen stötvis 10 sekunder typ i taget på starten. Till slut startar den. Alternativt ryck säkringen för soppapumpen och gör detta. Det kan krävas tålamod. Är den manuell så kan man också bogsera igång den. Har jag gjort med en e39 med m54. Ca 300 m på tvåan.. Bästa verktyget för e-serie är Inpa. Finns här (Jäv): Länk Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Fanns lite ljusbrun olja i locket, dessutom vill den inte gå runt. Det händer Nada när man vrider på nyckeln. Och lite (väldigt oroande) att det va så lite olja. Fick fylla ca 1.5-2 liter innan det började synas på oljestickan | |
|
Ok, då är det nog godnatt. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Har skruvat lite idag och plockade ut stiften, cylindrar va fyllda med olja men motorn går att dra runt väldigt lätt. Får väl bli en rengöring av vv och sedan provstart något mer jag bör kolla? | |
|
...oljenivån! Om det var länge sedan du bytte oljan kan det vara läge att göra ett oljebyte. Om man kört mycket kortkörningar i vinter kan det vara rätt mycket vatten och drivmedelsrester bundet i oljan, som i sin tur kan göra att VV fryser lättare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.