AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
976

Funderingar på sänkning av F34:an

bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Som rubriken lyder så funderar jag på att köpa sänkningssats men har svårt att bestämma mig vilken. Vill inte överdriva men vill att det ska märkas sen å andra sidan vill jag inte förlora all komfort heller. Finns Eibach som sänker 35-40/40-50mm eller om man ska köra H&R med bara 30/30? Nu pratar jag om vanliga fjädrar och inte helt kit med dämpare och fjädrar. Finns det någon med bilder på dem sänkningar och tips och råd tackar jag heller inte emot. Glömde skriva att sommar sulor är på 20” hoppas på bra råd och tips
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Spontant hade jag valt ca. 30 mm, har dock ingen erfarenhet av F34.
Sänker man mer tenderar bilen se "hopsäckad" ut, särskilt med hjul som inte fyller ut hela hjulhuset. Antar att du inte har 20" på vintern?

Dessutom brukar mycket sänkning med endast fjädrar vara ett säkert kort att dämparna tar slut i förtid.

MVH Christofer
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ska du bara byta fjädrar är det som Christofer är inne på kanske vettigt att lägga sig på max 30mm för att inte köra slut på dämparna. Antar att nuvarande kanske suttit där ett tag och är inte är nyskick.

Vilken sänkning som är lagom eller inte är ju helt enligt smak och tyckte. Personligen tycker jag 30mm kan kännas lite väl lite många gånger.

Jag kör alltid på coilovers för att slippa välja. Då ställer jag bara in den exakt som jag vill ha den. Då har man även möjlighet att justera inför vinter/sommar.
Samtidigt får man nya dämpare som lirar bra ihop med fjädrarna.
Visst kostar det en slant extra i mot att bara köpa fjädrarna, men dom extra tusenlapparna är värda.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med om att du bör byta dämparna också när du byter fjädrarna!

Att bara byta till kortare/hårdare fjädrar gör att du kommer få stort slitage på redan slitna dämpare som inte kommer jobba inom det arbetsområde de är gjorda för och dessutom är de inte matchade mot varandra, så du får inte ut max. prestanda och definitivt inte heller bästa komfort då de gamla dämparna är dimensionerade för mjukare fjädrar.

Risken är stor att du snart måste byta dämparna också annars...

Personligen skulle jag inte sänka mer än 30 mm, för annars blir bilen opraktisk när du ska upp för trotoarkanter och köra över isklumpar som lossnat från hjulhus/stänkskärmar mm.

Hade en E36 compact som jag sänkte 30 mm och det var precis på gränsen för vad som var praktiskt. Inte minst på vintern var det en lite skrämmande upplevelse varje gång man körde över en isklump enligt ovan - det small till bra i balken under motorn... :/

Monterade Eibach fjädrar och gula Koni-dämpare som gick att ställa hårdheten på. Det funkade bra och bilen blev som en "go-cart" på vägen, utan att tappa för mycket komfort även om det givetvis blev mer stramt än med standardchassit. :)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Utseendemässigt är ju GT-serien en lite annorlunda bil jämfört med sedan eller touring. Har själv en 5GT och har också lurat lite på hur mycket lägre den kan bli utan att den förlorar sin stil. Kan inte påminna mig att ha sett en toksänkt GT heller. Jag tror inte det är modellen som brukar sänkas. Men det kanske blir topp att sänka en GT. Vore kul med före/efter-bilder.

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En femsekunders Google-sökning ger följande resultat:

Länk

MVH Christofer
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Det börjar kännas att dessa toksänkta bilar har gjort sitt. Finns inget vackert i det. Lite fjortisvarning.
Men smaken är som baken.

/ Peter
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ja precis, det kryllar av klappsänkta A-traktorer och andra där hjulen nästan går på insidan skärmkanterna.

MVH Christofer
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Där ser man!

Men jag har aldrig sett någon på stan så att säga

bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Allt jag behövde var lite tips och råd av någon som kan. Hur andra åker angår inte mig och det är inget jag vill diskutera. Behöver lite tips då jag fick idén att bara byta till sänkningsfjädrar sen sa en kompis att det skulle sitta snyggt på den modellen. Finns knappt några i GT serien som är sänkta sen blir det en helt annan look på bilen. Jag ska inte köra race hehe
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ja, det fick du ju, sänk inte mer än 20-30 mm med originaldämparna.

MVH Christofer
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Men 5-serien GT finns väl med Msport-paket. Har för mig Tegel här på AP har det på sin. Kanske det är en vettig sänkning

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.