AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.453

Bmw e90 2005 oljenivå sjunker fort (?)

zb
6
zbk430
Bmw 528i -01
Tjenare! Tidigare har jag fått hjälp här så tänker att jag kommer kunna lista ut de senaste mysteriet med vägledning av forumet.

Köpte en bmw e90 från 2005 med n52 motorn i och när jag köpte den var den nybesiktigad och servad. Nu verkar det som den drar rätt mycket olja och jag såg att avgaserna var lite ”tjockare” när de var kallt ute och trodde då att de var enbart kylan som va och inte att den bränner olja. Men redan efter ca tre månader ägande och många korta sträckor från och till jobbet så har mitt oljevärde gått ner så lågt att de är snart dags igen att fylla på. Någon som har tips på vad de kan va eller om de är rimligt att de ska gå så fort? Den går lite halvdant på låga varv men annars har den gått väl.

Hjälp!
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Kollade du oljenivån vid köp?

Kanske bäst att konfirmera att nivån sjunker från full och i så fall hur lång tid det tar. En del motorer kan (drar) enligt BMW ganska mycket. Har för mig att det gäller gamla sexan, men kanske även denna. Viss körstil förbrukar meer olja, också beroende på vilken kvalitet som oljan servats med.

Om motorn går bra kan du göra ett oljebyte och sedan kolla hur det går. Titta på oljan och i filtret och se hur det ser ut.

zb
6
zbk430
Bmw 528i -01
Den var full när jag köpte den, sen har den ”hackvis” gått ner eftersom (är ju en sån pissig läsare av oljemängden i panelen).ska kolla filtret och sen utvärdera lite mer. Funderar på om de är något som inte är tätt och därför den använder mer olja.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
3 månader och kortkörningar och det försvunnit en liter olja är väl inget häpnadsväckande.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har du kört under dessa tre månader?

Hur länge sedan byttes oljan och filtret?
Vet du vilken olja som användes?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Mina amatörtips från vad jag själv läst mig till på nätet:.

Börja leta efter synliga oljeläckage, ventilkåpspackningen, oljefilterhuspackning. Packning oljetråg, packning mellan motor och växellåda. Dessa nämnda packningar är vanliga att börja läcka igenom olja.

Nästa felkälla kan va vevhusventilation.

Är dessa ev fel åtgärdade / kontrollerade men bilen fortsätter dricka olja bör man ev misstänka ventiltätningar och / eller kolvringar. Dessa fel är mer kostsamma då det är fel inuti motorn och man får då överväga om det är värt att kosta på en renovering.

Min e53 motor drack rätt mycket olja när ja köpte den. Bytte oljefilterhuspackning då ja visste att den aldrig bytts. Förbrukningen gick ner men drar fortfarande.

Personligen tror jag många äldre motorer småläcker vid ventilerna ner i förbränningskammaren. Har läst att vissa byter till en lite tjockare olja vilket delvis kan avhjälpa / skjuta upp problemet.

Lycka till
zb
6
zbk430
Bmw 528i -01
Hasso den har alltså gått ner precis över den nivå som är lägsta ”tillåtna” på tre månader de tycker jag faktiskt är skumt, dessa drar lite mer än en tråkig pendlarbil men detta verkar absurt.

Johan B: olja och filter tror jag ska vara bytt senast förra året runt november/december. Får kolla upp körsträckan jag gjort under den tiden men jag har åkt från och till jobbet samt vart ute och åkt i stad/landsbygden och inte pressat den hårt, kanske några gånger men restriktivt kört i mina mått;)

Den lämnar inte en droppe på gatan de är de jag tycker är skumt och de har aldrig kommit rök från motorhuven. Hade en e39 med en läckande ventilkåpspackning som jag lyckades byta och täta och äldre bmws ja dem kan bränna lite olja/läcka men tänker att liksom hela mängden ska ju inte försvinna på tre månader…. Eller

Har en garanti jag teckna med bilhandlaren, hoppas vi de bolaget är reko och att en certifierad verkstad enligt dem hittar problemet och åtgärdar de. Annars ser ni mig tillbaka här för vidare spekulation om vad de kan va. Tack för alla svar och tips
pe
34
pelz
320i - 06
Tjena.
Hade lite strul med min e90 gällande oljenivå också för nåt år sedan. (Mätarn i instrumentpanelen är ju en sjukt kass lösning.)
Problemet jag hade var att jag inte kunde lita på mätaren alls, ena dagen hade jag värde i mitten, nästa dag på minimum och efter lite körning var det fullt igen.

så jag bytte oljenivågivaren vid ett oljebyte sen har den funkat som den ska igen. Så det kan ju vara nåt sånt på din med. Ett tips iaf att kolla.

En handlare är ingen som helst garanti för att nått verkligen blivit gjort trots att det sägs och i allra högsta grad när det gäller en salubil.
Byt olja och fyll på med rätt mängd, finns det en fysisk sticka på motorn - kontrollera på den i stället isf än mot någon digital dito som ska visa "oljenivå".
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du "tror" att oljan är bytt förra året!?

Finns det ingen servicebok/kvitton på service?

Om inte, håller jag med blida - byt olja och filter så VET du att det är gjort.
Se då också till att du använder olja av rätt kvalitet.

En oljeförbrukning på 1% anser BMW vara inom tillåten mängd, dvs. 1 liter på 100 liter drivmedel...
Men det är mycket anser jag personligen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Min E90 325 -05 31.000 mil drog en del olja, normalt för den motorn med åren.
Hällde i lite tjockare olja en rekommenderat, 15/50 så gick det åt mindre.
Kör man med det som rekommenderas idag 0/30 5/30 etc får man räkna med högre oljeförbrukning.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Du behöver nog inte vara orolig men kolla runt motorn om du kan se något läckage min drar väl nån liter på 500 mil. Min går med lite sämre på riktigt låga varv jämfört med andra bilar jag kört kan behöva lägga ettan ibland tycker den går något bättre med 98 men nu har gått ner till 95 igen med dessa bränslepriser.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Ventilkåpan är i magnesium och packningen är i metall så den borde inte vara så läckvänlig, skulle gissa på att det är vevhusventilationen som spökar. Testa att montera ur det yttre DISA-spjället och se om det är mycket olja i insuget.. är det det så behöver man troligtvis byta vevhusventilationsmackapärerna som lägligt nog sitter under insuget på N52 med magnesiumkåpa (med plastkåpa och/eller N53 är membranet integrerat i ventilkåpan mer eller mindre).

Min 325i kanske drog runt 1l/200mil tidigare men kanske är nere på 1l/400 eller något efter byte av vevhusventilationen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.