AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
516

info om BMW E12 Alpina?

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Hejsan!
Jag skulle vilja veta lite mer om alpina-versonerna av bmw e12. I vilka versoner fanns den? Fanns B7an med turbo så tidigt?
Det är nämligen så att jag har fått nys om en E12a som bara står. Den har alpinainredning och en ganska fet frontspoiler samt att det står hl-tuning på bakluckan.
Kan det vara en alpina? Vad betyder hl-tuning?
Jag hade tänkt åka och titta på den imorn, om det kan vara nåt att ha, alternativt plocka delar från den till mitt bygge...

Tacksam för svar!

Mvh Johan!
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Här kanske du finner lite info i alla fall:

Länk

Det är gött när det bara drar iväg mer när turbon laddar för fullt!=)
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
stensth: Tack för hjälpen. Det fanns en del användbar info där.

Nu har jag varit och kollat på den. Det är en alpina i grunden verkar det som, men det står hl-tuning på bakluckan, samt hl-2 i grillen och på bakluckan.

Ganska coolt med extramätarna samt att hastighetsmätaren går till 300km/h. Jag vet dock inte vilken typ av motor som sitter i.

Någon som vet vad hl-tuning är för ett företag?
st
2.200
stensth
Enklast är väl att kolla upp regnr, så märker du om det är en Alpina eller ej. Sen så ska det ju sitta en "id-bricka" under platsen för stereon i mittkonsollen. Sen även att chassienummer är överkryssat och ersatt med ett nytt.

Jag har ingen aning om vad HL-Tuning är för något!

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Ok, ska kolla upp det. Just nu sitter det inga plåtar på den...
Tänkte ringa ägaren imorn och kolla vad han kan tänkas sälja den för. Vad tycker ni kan vara ett lämpligt pris på ett ungefär? Den har gått 30 000 mil, men verkar ganska frisk i plåten.
st
2.200
stensth
Det är svårt att säga det där med pris.
Dels är det en ovanlig bil, dessutom är den hyffsat gammal! Sen beror det ju på hur orginalskicket är med mera...

Kan du ge oss lite mer fakta om bilen?

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Det finns en kille här på forumet som kallar sig för Alecci. Han har haft en E12 Alpina och verkar ganska insatt i ämnet... Leta upp honom och släng iväg ett mail!

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.