|
|
|
|---|---|
|
Här om dagen började det ryka och lukta *** från motorrummet, öppnade huven och såg att det kom rök från under insuget. Har en E61, 2006, N52B25. Visade sig vara PCV-värmaren som smält, och tagit med sig 10 cm av kablaget också. Utan att 30A säkringen gick.. Det var bara flax att bilen inte började brinna. Delen i fråga var 11617530271 Angle connector, och den har om jag förstår det rätt något tillverkningsfel som gör att den till slut klappar ihop och kortsluter. I bästa fall går säkringen och man får felkoder C29C,D,E,F då O2 sensorernas värmare går på samma krets som det verkar, och dessa känner den av, till skillnad från PCV värmaren som är "dum". I värsta fall brinner bilen upp. I mitt fall var det mittemellan, bilen brann inte men säkringen gick heller inte utan kabelns isolering förkolnades närmast sensorn. Verkar tydligen vara något som återkallas på olika håll i världen, men inte i Sverige. Ringde Bavaria och de visste ingenting om detta. Tänkte att jag inte orkar hålla på och härja med dem, och riskera att behöva pröjsa hutlösa summor för felsökning osv, när delarna inte är speciellt dyra och jobbet inte så svårt. Beställde en ny värmare, 11618638014 Angle connector, och nytt kontaktstycke 12527507529 (fanns som sats inkl kabelstumpar och klämkopplingar på autodoc). Och så nya generatorskruvar i alu, för enklaste sättet att byta värmaren är att ta loss generatorn och sticka in handen under insuget. Fick till bytet hyfsat enkelt, men eftersom kabel+kontakt var helt förkolnade så chansade jag på polariteten. Det är bara ett värmeelement tänkte jag, Det spelar väl ingen roll, tänkte jag. Tji fick jag för sen gick säkringen och en bekant stickande doft spred sig i motorummet. Brände väl upp värmaren igen, he he. Denna tråd är tänkt för att göra er uppmärksamma på detta, om ni inte redan känner till det. Det är alltså även förekommande i någon mån på hemmaplan och inte bara i USA eller var det nu var de återkallade detta. Och BMW sverige verkar inte känna för att återkalla än på ett tag. Har ni inte redan bytt värmaren så ha det i åtanke, särskilt om ni ska ha av insuget eller generatorn eller så. Passa på, innan det är för sent tänker jag.. Nu undrar jag också, om någon vänlig själ skulle kunna kika in mellan insugsrören och se vilken färg det är på översta kabeln? Så jag kan verifiera om jag kopplat fel.. :-D Eller bättre upp, om någon har möjlighet att plocka loss kabeln och mäta vilken av pinnarna 1 eller 2 som är +12V resp jord? Kommer inte ge några felkoder, och det görs ganska lätt med en liten mejsel mellan insugsrören. Vore tacksam, men förstår så klart om ni inte ids ;-) | |
|
Lite långt och spretigt inlägg känner jag nu... Men i korthet - PCV-värmaren i N52 motorns insug riskerar att brinna upp. Återkallelse verkar inte vara på gång i dessa trakter så byt den innan den kortsluter och sätter eld på din fina bil. :-D |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Oh ja, de är inne på tredje recall nu i USA för samma sak :-) Den senaste (NHTSA 22V-119) kom nu den 2:e mars 2022. Länk Den första recall kom redan 2017 (17V-683), sen kom en ny 2019 (19V-273) och nu 2022 kom alltså en till. Alla tre för samma sak. Recall 2017 och 2019 var vad jag förstår för modellår 2006-2011, medans denna här 2022 även inkluderar 2012 och 2013. Dessutom nämns det att även om man utförde recall under 2017 eller 2019, så behöver man ändåså göra denna recall som kom nu 2022. Men som vi vet så skiljer sig recalls, åtgärder, garantier och liknander ganska mycket mellan olika marknader och länder (affärsmässiga skäl, legala skäl etc etc etc). Men som förebyggande åtgärd kan det ju vara en bra sak att passa på att byta om bilen ändåså är på service. Vad jag förstår så tar det många mil innan den skulle få för sig att kortsluta sig (men nu gissar jag mest här). Original kostar runt 1000 SEK och eftermarknads runt 500 SEK (och här blir man ju fundersam om det spelar någon roll vilken man väljer då original från BMW inte verkar ju garantera för riskfri funktionalitet). |
|
Tredje?? Hur kan man misslyckas gång på gång med en liten värmare...Kanske för att dess hus är gjort i plast? Eller för att de envisas med att den ska vara ap-varm. Kanske 90% av värmen kunde räcka, för att hjälpa hållbarheten på traven liksom.. Nåja, de har väl en anledning till att den måste vara som den är. Jag tog den billigaste jag hittade på autodoc, tror det var ca 250 spänn. Eftersom den höll typ en kvart innan det kom en ny hint av bränd elektronik/plast och den sköt säkringen, kanske det spelar roll vad man köper.. Därav min fråga om polariteten för har jag satt kablarna rätt (eller om det ej spelar roll) får jag ju reklamera denna förstås. Men jag kanske borde köpa original här, då bör den ju inte braka omgående i alla fall. Den gamla höll ju i ca 16 år. |
|
|
Har via elscheman till E60 nu lurat ut att: Orange = pinne 1 (+12v) Brun = pinne 2 (gnd) Dvs jag har kopplat rätt.... Så värmaren jag köpte, tror det var av märket "Trucktec", helt enkelt var skräp. Höll en kvart innan den kortslöt sig själv.. Nu blir det till att beställa bmw original och göra om jobbet. Underbart. |
|
Ja, du kan inte köpa bottenskrapet - då blir det precis som du beskriver! :-) Köp aldrig "China's finest"! Jag säger det i varenda tråd men folk argumenterar emot hela tiden eller förstår inte vad jag pratar om. Och uppmuntra inte inköp och handel av detta skräp, det riskerar att märken med bra kvalitet kommer antingen att försvinna från marknaden eller sänka sin standard vilket resulterar i förlängningen att det bara finns aningen bottenskrap eller BMW Original att välja mellan i framtiden (jag ser redan tecken på att detta börjar hända i Europa och i USA har det redan skett). Fast var det SÅ illa att den bara höll en kvart? Fast när det gäller Kinesium så är det å andra sidan nästan above average :-) Men blir ändå lite orolig att det kanske finns ett annat fel nånstans (kanske som orsakar kortslutning och bränner säkringen eller driver värmeelementet på tok för hög duty cycle). Men å andra sidan så har du nog redan mätt upp att det faktiskt är kortslutning i den där delen (och då är det ju den som ansvarade för att säkringen gick), är bara lite fundersam om drivningen till komponenten kanske är defekt eller något annat tagit skada... Jag tänkte mer om man stod i valet mellan BMW Original och märken som Febi Bilstein, Hella, Facet, Meyle och liknande - då spelar det nog mindre roll. Men yes, det verkar ju som BMW Original iallafall håller en lång tid och detta fel oftast inte bara dyker upp omedelbart utan efter en längre tid - så om det bara finns bottenskrap att välja på så är det starkt rekommenderat att köpa BMW Original trots allt. |
|
Jag ska iofs vara fair - jag vet inte 100% säkert om den är paj, det som hände var att säkringen plötsligt gick. Det skulle teoretiskt sett kunna bero på att säkringen inte gick förra gången - kanske den delvis smälte men inte hela vägen igenom. Och det blev sas droppen för den nu. Samtidigt kände jag iofs den där sticka de lukten... Ska nog byta till original hur som helst.. |
|
|
Hade inte koll på att det satt en värmare i insuget. Så det är konstant spänning till värmaren och sen sluts andra polen till jord för att aktivera (som med mkt annat)? Är det bara 11617530271 som är dålig, eller gäller det även 11617561408 och 11618638014? Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Antingen är spänningen till värmeelementet konstant (antingen power side switchad eller ground side switchad), eller så är spänningen pulsbreddsmodulerad. Med det tidigare alternativet så kan man bara välja av eller på (kan liknas med en strömbrytare). Med det senare alternativet så kan DME justera effekten på värmeelementet (kan liknas med en dimmer). När jag hittar intresse så ska jag se lite exakt hur denna fungerar (men har svårt att hitta intresse just nu kring dessa motorer med alla dessa förbannade lösningar och komplexa system för att lösa problem som man införde för att lösa ett annat problem som egentligen aldrig var ett problem)... M20 och M30 behövde minsann aldrig något förbannat värmeelement för sitt PCV-system! Och dessa kläggade dessutom ALDRIG igen! |
| Vad jag kan se på kopplingsschemat så är den alltid på när dme relät är på. | |
|
Antar att den här värmaren är till för att förhindra frysning på vintern? så på en Z4 som bara går på sommaren kan man koppla ur den helt och undvika brandrisk…..? /Kent |
|
Ok, kunde ju såklart inte låta bli att ta mig en titt. Ser nu att, iallafall för E60/E61 N52/N53, så drivs värmeelementet av ett dedikerat reäl (som i sin tur kontrolleras av DME). Således är det endast av/på (och ingen pulsmodulering eller liknande för att styra effekten). Men hur algoritmen ser ut som bestämmer om DME ska aktivera reläet eller inte vet i tusan. Kanske algoritmen är så simpel som att såfort DME läser av att utetempereturen är under exempelvis +3°C så aktiverar den reläet. Jepp, enligt BMW så sitter värmeelementet där för att "undvika att fukt påverkar funktionaliteten hos vevhusventilationen vid låga utetemperatur". Och värmeelementet har som sagt fått ett helt eget relä för sig själv (sitter i bakre högra hörnet i motorutrymmet på E60/E61) Länk Men var lite observant! För exakt samma typ (blått relä) används även som relä till DME och kanske även till Valvetronic. så det kan sitta typ två-tre likadana blå reläer här i bakre högra hörnet av motorutrymmet (men reläerna används till helt olika saker)! Men yes, det är likadant på din Z4 makeba (fast det sitter i bakre vänstra hörnet av motorutrymmet): Länk Om bilen bara går på sommaren så borde det vara helt riskfritt att koppla ur värmeelementet helt och hållet. Enklast är nog att helt enkelt bara dra ut reläet! Vet inte hur knepigt det är att komma åt det där värmeelementet, men gissar det är trettioelva gånger enklare att bara dra ut reläet än att gräva sig ned till värmeelementet och dra ut dess kontakt. Sen kan man ju ge sig fan på att DME sätter en felkod. Men förhoppningsvis sätter den bara en intern BMW felkod och inte någon avgasrelaterad OBD2 felkod som bedöms vid en besiktning (dvs P0001-P0499, P0650) eftersom du då får underkänt vid en besiktning :-) |
Fluktade även lite snabbt hur det ser ut på den nya modulära motorgenerationen (Bx8). Vet att systemet är ännu mer komplexare på dessa motorer samt att de byggt in så mycket som möjligt av vevhusventilationen i ventilkåpan/toppen. Men yes, det sitter ett värmeelement där också. Och i nuläget så är värmeelementet en del av en vevhusventilationsslang. Länk |
| Eget relä? Kom det med lci kanske? På min är det parallellkopplat med värmarna till alla O2 sensorer, därav felkoder på O2 sensorerna när säkringen gick. Eller kan reläet vara kopplat på minussidan? Kopplingsschemat jag fann för e60 (från bimmer-service.com), visar inget sådant relä men kanske det är gammalt. Min bil är iofs en 06, så en hyfsat tidig e61, kanske den inte hunnit få eget relä till värmaren. Får nstan ta och kika. Tänkte nog prova att koppla in värmaren igen, för att se under kontrollerade former vad som händer. Innan jag byter igen.. | |
Nej, vänta - jag måste ha tittat på en N54! Den motorn är ju rolig - den har tre stycken av dessa värmeelement! :-) Och dessa tre drivs av ett separat relä som är endast för dessa värmeelement (och det reläet styrs av DME). På en vanlig N52/N53 så är värmeelementet kopplat direkt till säkring F04 (30A). Och mycket riktigt, säkring F04 får sin spänning av DME reläet K5300! Och visst är det så att F04 även matar syresensorerna! Stämmer ju klockrent med vad Strålaren upplevde! Lite märkligt att detta K6539 relä dyker upp bland reservdelarna till en E61 523i med N52 motor (men vi vet att ETK inte är 100% när det gäller modellvariationer och speciellt då runt elektronik) Länk Så glöm det där med separat relä, gäller bara N54 (och framåt). Alltså inte möjligt att rycka ett separa relä. Så lösningen för makeba blir att hitta det där värmeelementet och rycka ut sladden till den helt enkelt :-) |
|
1) Kopplade in igen - säkringen gick igen. Värmaren är således verkligen paj. kablaget är ok och allt funkar så länge värmaren är urkopplad... 2) jag har det där reläet, men vete tusan om det verkligen är det som går till denna värmare. Särskilt som O2 sensorernas värmare kopplas ur när särkingen går.. Det finns ju någon/några andra slangar i pcv systemet med egna värmeelement i, kanske det är till någon av dessa. |
|
|
Vilken effekt är värmaren på? Kan Strålaren mäta på värmaren vad den har för resistans? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Kan jag väl, men det tycks vara nåt slags halvledar-pryl, en liten puck på 6-7 mm, inte ett till synes normalt värmeelement. Så det är inte säkert att det funkar på det sättet.. |
|
|
Bättre att mäta hur mkt ström den drar? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Nu är värmaren bytt. Hade tänkt köpa original men ids inte fara till bmw, och online var original till synes slut. Det blev en som klingade lite tyskt "Metzger Autoteile". Den var väl mittemellan-prissatt i alla fall. Provade först att koppla in den löst, den blev varm och säkringen höll. Perfekt. Plockade ur trucktec-värmaren och den var mycket riktigt bränd, hade ett stort hål i sidan, och insuget hade den bränt på lite till. Tror inte insuget klarar en tredje, då blir det ett hål som drar tjuvluft... Men nu verkar det tätt. Fick dock slipa insidan med lite sandpapper för det var lite ojämn yta efter två bränder. Sen återanvände jag också 3 av 4 alu skruvar till generatorn, en ny hade jag. Insåg att jag ju förträngt detta också.. Så dessa är beställda, får byta dem så fort de trillat in. Nåja, nu funkar det fint i alla fall! |
|
| Liten uppföljning - inga konstigheter än, det lirar fortfarande som det ska :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.