AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.982

Ratt i och urstigning ur funktion

Ja
32
Jarker
530d Touring 2018
Ett fel utan felmeddelande.

Rattens i och urstignings automatik har lagt av, alla svar jag hittat vid googling säger att den fastnat i överläget men jag kan fortfarande ändra läget manuellt, därför tror jag inte att det är samma sorts fel för mig.

Jag har provat med olika nycklar men ratten rör sig inte annat än om jag manuellt ändrar läget, har provat att ställa in stol och ratt och speglar på nytt då rattinställningarna sparas väl i nyckelprofilen men utan framgång.

Någon som vet vad "upp-och-ner" automatiken / problematiken kan bero på ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns den funktionen valbar i i-drive?

Om så är fallet, kan den ha blivit "ur-bockad" som funktion.

Så kolla om du hittar den i i-driven!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Min betedde sig likadant när jag hade dåligt batteri och bilen gick in i nån slags batterisparmode. Kanske kan vara värt att testa bara ladda batteri och se om det blir nån skillnad..?
Ja
32
Jarker
530d Touring 2018
Hittar det inte i I-drive, googlade fram ett tidigare svar på detta forum från en som haft samma problem, som löste det genom att lägga in alla inställningar på nytt.

Dock har jag provat det redan utan framgång men jag kanske måste återställa min profil helt och sedan lägga in på nytt.

Jag har sedan tidigare ett ratt-relaterat problem som iofs kan hänga ihop även om det känns långsökt, misstänker att vibratorn är paj.

Ska genast gå och kolla om jag kan spara om min profil.
Ja
32
Jarker
530d Touring 2018
Nä, det hjälpte inte att först återställa och sedan ställa in allt på nytt, märkligt.
St
7
Stig55
530D F11 -11
Tyvärr ingen lösning på problemet men min betedde sig på samma sätt i över ett år. Jag googlade otroligt mycket på detta problem. Batteri bort, vänta x antal minuter, hålla inne memory knappen, mm, mm. Bankade t o m med en gummiklubba dock utan resultat…
Helt plötsligt en dag fungerade det hela igen, när jag låste upp sänkte sig ratten till rätt nivå.
Detta är nog ett av BMW:S oförklarliga mysterier likt det med bromsbeläggningsvarnaren, suck.

Stig
Ja
32
Jarker
530d Touring 2018
bromsbeläggningsvarnaren, peppar peppar, den har jag inte sett till ännu. Nu ska den iaf in på verkstad imorgon.

En annan mycket märklig sak som börjat hända är att varje gång jag stänger av bilen och när jag startar den igen så har övre knappen på vänster spak hoppat ett steg, hur mysko som helst, utöver ratt vibrationsproblemet så får man hoppas att alla rattrelaterade hänger ihop och att det löses snabbt.

J
si
44
silentdog
530D -14
Cheyenne -92
Bubbla -64

R1200GS -10
ZX14 -07
Meanstreak -02
GPZ900r -85
man kan se i bimmercode om funktionen är active eller ej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.