|
|
|
|---|---|
|
Nytt felmeddelande igen. 1000 mil kvar till service och följande felmeddelande har dykt upp, "Olja över maxnivå" utan att någon har fyllt på olja sedan förra servicen. Hur är det möjligt att oljemängden kan öka så långt efter service utan att någon har varit under huven ? Eller betyder felmeddelandet något helt annat ? | |
|
Oljan kan vara utspädd med kondensvatten och/eller drivmedel som läckt förbi kolvringarna. Inte helt ovanligt om man har kört långt in i serviceintervallet och kör mycket kortkörningar på vintern. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...då du har en diesel, borde det finnas en oljesticka - kolla nivån på den, för den visar korrekt nivå! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Undersök färgen på oljan - är den brun och lite ”geggig” så är det troligen kondens. I så fall - ut och kör länge och hårt så kokar vattnet bort. Att det är bränsle i oljan är också möjligt men känns inte sannolikt på en 2018. Men som Johan säger - kolla stickan i första hand! Den kanske visar något helt annat än elektroniken. |
|
|
En liten uppdatering, körde i ca: 1 timme igår, tänkte att jag då kokade bort vattnet, körde en ny mätning av oljenivån i i-drive och det var inga konstigheter och fick inte upp felmeddelandet heller när jag körde en sväng senare igår kväll, det dyker annars upp direkt. Kan nämna att jag även kollade oljestickan och visst var oljan lite svart men det ska den ju vara, den var dock inte geggig. Men imorse när jag skulle iväg en sväng så kom samma felmeddelande upp igen, märkligt tycker jag när jag trodde jag hade löst det igår med en lite längre åktur. |
|
|
Vilken nivå visar oljestickan? Tänk på att bilen måste stå helt plant när du mäter... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kollade nu igen, står helt plant och med kall motor så är det över maxnivå. | |
|
Hur mycket över max? Någon mm. brukar inte vara något problem... En timmes färd räcker nog inte för att koka ur vatten/drivmedelsrester ur oljan - en modern diesel tar lång tid på sig att bli riktigt varm, kanske mer än halva den tiden innan driftstemperatur är uppnådd. Temperaturmätaren på nya BMW är inte linjär i visningen, utan står i "mitten" från kanske 65-70 grader upp till 100 grader C...och den mäter oljetemperaturen. Har du kört mycket kortkörningar i vinter? Hur länge sedan var det bilen servades (oljan byttes)? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
typ bara korta körningar i vinter, har aldrig råkat ut för liknande på andra bilmärken tidigare. Den servades i somras då jag köpte den begagnad, behöver ju inte alls betyda att de bytte olja och filter förstås. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.