|
|
|
|---|---|
|
Har stött på ett problem som jag inte hittat någon lösning på. Inne i bilen finns ju en ”låsknapp” för att låsa alla dörrar. Vilket jag använder så fort vi sitter oss i bilen och gör oss redo för att köra. Men det har alltid gått att öppna dörrarna inifrån, tills nu. På passagerarsidan går det inte att öppna dörren längre. Man måste då trycka på knappen för att låsa upp. Det känns ju lite farligt om det skulle hända en olycka och den på passagerarsidan behöver ta sig ut. Någon som stött på problemet förrut och har lösningen? Annars får jag köra den till verkstaden och se om de kan fixa det. BMW 428i Xdrive -15 | |
|
Enklaste lösningen är väl att inte låsa... Varför alltid låsa dörrarna? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
@Sverige: I en del geografiska områden låser man dörrarna. Jag tror att USA - bilar ofta, eller t o m som standard, låser dörrarna automatiskt, när Driven läggs i. I min bil kan det åtminstone förprogrammeras. Att TS' bil, av beskrivningen att döma, tycks ha ändrat beteende på denna punkt kan kanske ha med någon lättare (fel)tryckning i iDriven att göra? Typ barnsäkerhets- eller poliskundsinställning. /Lennart |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Vid en olycka, öppnar Airbagsystemet, centrallåsen, tänder inner belysningen samt skjuter av huvudbatterikabeln. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hasso: vad innebär "skjuter av huvudbatterikabeln"? | |
|
Lennart: aha ja det hände efter att bilen var på verkstaden. Tänkte aldrig på att de kanske tryckt på något. Ska kika lite på inställningarna iDriven och se om jag finner något. Jag bor i Stockholm så jag låser alltid bilen när jag satt mig i den. |
|
| Hasso: det hade jag inte en aning om. Tack för infon! | |
|
Sitter det en barnspärr på dörrsidan när du öppnar den? På många bilar finns den barnspärren för att man inte ska kunna öppna inifrån... Brukar vara en lien spak som man för till övre eller nedre läget för att aktivera/deaktivera barnspärren. Kan vara någon som ändrat läge på den omedvetet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@AlexanderK : Vid batteriets plusterminal sitter en liten sprängladdning som aktiveras och fysiskt spränger isär kabelanslutningen vid en tillräckligt kraftigt kollision. Brukar kallas BST (Battery Safety Terminal), men BMW verkar ibland kalla det SBK (som nog är förkortningen på tyska - typ Sicherheitsbatterieklemme). Länk Men är osäker på om det sitter på alla modeller numera, eller om det ersatts med något annat (var iallafall vanligt förr). Förr var den en tydlig separat liten pryl, nu smälter den in fint med allt förbannat skräp som man monterat på batteriet så man inte ens märker det. Men det sitter på tex G01 och liknande modeller, så det sitter nog på på de flesta modeller trots allt. Fast jag undrar om det sitter på min E87 till exempel - tror det gör det fast det är som sagt dolt av allt skräp som sitter på batterier numera. För att svara mig själv så sitter det mycket riktigt detta på min E87 (och alla andra också), de gjorde en revisionsändring 03/2006 men det är en del av #4 i skisserna nedan. Länk Länk |
|
Nu är det löst iaf. Gjorde ingenting egentligen. Gick in i iDriven och bockade på att den skulle automatisk låsa när man kör iväg och öppna när man stänger av motorn. Sedan dess har det funkat. Väldigt märkligt. |
|
|
Tack för din återkoppling! En lite väntad upplösning, eftersom "felet" uppstod i samband med ett verkstadsbesök. Dem skall man akta sig för! :)) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.