|
|
|
|---|---|
|
Hej, Det gäller en M5 -92 med ACC och där kupefläkten går på lågvarv även när tändningsnyckeln är ur. Enda sättet att få den att stanna är att dra säkringen (nr 27). Reglering av fläkthastighet via panelen fungerar perfekt i övrigt. Har bytt relä och det s.k. fläktsvärdet utan önskat resultat. Finns det tips och idéer om vad jag bör titta på härnäst för att felsöka? | |
|
Hej, Nu spånar jag bara. Men ibland finns det automatik, som t ex den som fortsätter att kyla motorn (aux-fläkten) efter det att tändningen brutits. Kanske din bil - i den tjusigare klassen :) - t ex har en restvärme-funktion som triggas av någon felfungerande sensor? Eller rentav av någon fastnad knapp? Bara lite ideer, som sagt. /Lennart |
|
|
Tack Lennart, klart värt att undersöka. Den har fö varit strömlös under en period och kanske har det betydelse på något sätt. |
|
|
Är det någon som vet var denna sensor sitter, om det är så att den behöver rengöras eller bytas? Länk Är det vanligt att denna kontrollmodul går sönder 64118367839 (nr 1 på bilden)? Sitter den intill svärdet? Länk Finns det fler idéer? Är tacksam för alla förslag. |
|
|
AUC -sensorn brukar sitta i närheten av kylaren/grillen. Det ställe som jag känner till (fast inte just på din modell) brukar vara på expansionskärlet. Men jag tror inte att den sensorn är skyldig. Den skall bara stänga friskluftsintaget till kupen, när det stinker (t ex diesel) på utsidan (Automatischer Umluft Control/Kontrolle). Men den stora kontrollmodulen i den andra länken ligger kanske illa till. Slutar fläkten inte gå, förrän batteriet är tomt? (Jag frågar därför att restvärme-funktionen - om sådan finns - bara går 10-15 minuter i taget. Har du väntat så länge på att fläkten skall stanna?) /Lennart |
|
|
Tackar för info om sensorn. Jag greppar efter halmstrån och tänker att sensorn kanske triggar fläkten, så att cirkulation upprätthålls efter att spjället till uteluften stängt. Men det var bara en teori. Troligtvis skickar den bara signal att stänga intaget när det behövs, precis som du skriver. Det vore tråkigt om kontrollmodulen är trasig, den verkar kosta en rejäl slant. Kanske går det att funktionstesta den på något vis? Än så länge vet jag inte ens var den sitter. Det kan väl även vara kortslutning någonstans. Finns det risk att det är kortslutning i själva fläkten eller hade någon säkring löst ut i så fall? Det stämmer, fläkten går så länge det finns ström i batteriet. Eller till dess att jag tar ur relä eller säkring nr 27. |
|
|
Nä, modulen är inte gratis, precis. Och den tycks kräva kodning också. Sitter den kanske utsatt för fukt eller väta (från något läckage ovanifrån)? /Lennart |
|
|
En uppdatering med mer info som kanske ger någon en idé om vad som kan vara fel. Är tacksam för alla tips och råd Lossade själva klima-panelen och såg att en kontakt inte var ansluten och kablaget hade dessutom en liten "flagga" av maskeringstejp. Det är kablaget med två ledare (gråblå och grågrön kabel) närmst förarplats i panelens bakstycke. Någon har alltså varit där och grejat tidigare. När jag sätter i kontakten går fläkten på maxvarv(!). Utan den går fläkten konstant på lågvarv (till dess att säkringen tas ur). Tittar man på panelens framsida så sitter kontakten på panelens baksida i en position som motsvarar knappen till bakrutedefrostern på panelens framsida och kablaget går ner mot tröskeln på höger sida bakom kickpanelen. Därmed gissar jag att den går just till detta. Har aldrig vinterkört bilen och därför aldrig saknat defrostern. Har även laborerat med att ta ur kontaktstyckena till kontrollmodulen (den som jag länkar till i inlägg ovan). Den har fyra kontaktstycken, två från varje sida. Tar jag ur övre vänster (vit) stannar fläkten. Tar jag ur nedre vänster (grön) gör det ingen skillnad. Tar jag ur övre höger (blå) går fläkten på maxvarv. Tar jag ur nedre höger (gul) gör det ingen skillnad. Test av detta gjordes när kablage till bakrutedefroster(?) var urkopplat, enligt ovan. Har även prövat med annan tändningskontakt utan någon skillnad, så det kan nog uteslutas även om jag aldrig riktigt trodde det skulle vara felet. Det gör ingen skillnad om jag drar ur säkring till "Zusatslüfter". Gissar att det innebär att det inte är fel på "restvärme" eller liknande? Borde jag satsa på en ny kontrollmodul för ganska mycket pengar och vågar jag i så fall köpa en begagnad (allihop är ju mer än 20 år gamla vid det här laget)? Kan det vara fel på själva klima-panelen? |
|
|
Lite sent i aftonsången... Men bara för att få undan ett villospår, är "Zusatzlüfter" den hjälpfläkt framme vid kylaren som har till uppgift att gå på när inte motorns kylfläkt eller fartvinden räcker till. Styrs av en ev tvåstegs temp-sensor i kylvätskesystemet, antagligen placerad i kylarens övre högra hörn. Den brukar ofta (felaktigt) kallas AC-fläkt. Och har ganska säkert inget med huvudproblemet att göra. /Lennart |
|
|
Tack Lennart för förtydligande. Kan även nämna att jag prövat aktivera och avaktivera extra ventilation i färddatorn utan att det hjälpt. Nu är datorn urplockad men det gör ingen skillnad heller. Har nu beställt en begagnad kontrollmodul. Får väl se om det hjälper. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.