AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.295

Byte av EGR ventil 2011 X1 2.0D 177hk

LO
3
LOJohansson
X4 35d
X1 E84
Hej,

Ska byta EGR på min X1 2.0d 177hk med motorkod N47 D20 C, hur bökigt är det ?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Troligtvis behöver du en mjukvara där du kan ställa om EGR ventilen innan den monteras. Annars är tallriken på ventilen för långt ut och kan skadas när skruvarna dra åt.
(Det går också att reparera en kärvande EGR ventil).
FAF
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Lite off topic, men jag råkade ut för en överraskande sak i förrgår, 16 maj, då jag bytte olja i motorn på min "nyligen" anskaffande X3/F25 30d 2011.
När jag startade bilen gick motorn dålig och stannade efter några sekunder. Gjorde flera försök, sedan kunde jag hålla igång motorn.
Så började motorlampan lysa...
Dags att ta fram en felkodsläsare... Felkod P042E som bl a antyder att Egr-ventilen står öppen...
Ett antal timmar senare, följande dag... (Hoppar över en massa detaljer.)
Tog av plastlocket på Egr-ventilen. Under locket finns bl a tappen till själva ventilen och mekanismen som lyfter/sänker ventilen.
Som sagt, ventilen hade fastnat i öppet läge.
Så det var bara att "peta" på den och "för säkerhets skull" sprayade jag på några droppar olja. I detta fall valde jag PTFE olja.
Nu tänkte jag köra lite utan lock för att se vad som händer.
Vid tillfälle blir det väl att tvätta den, om den inte byts i samband med recall på EGR-kylaren. Bilen är avställd för tillfället, därför är inte recallen utförd.

Obs! Enligt vad jag förstår så rör sig inte ventilen i min 30d utanför själva ventilhuset, och då skall det inte behövas någon programmering enligt föregående inlägg. Men som sagt, det finns en annan typ av ventil också där "programmering" är helt avgörande. Programmet måste kunna öppna den ventilen med ungefär 20 % för att man skall kunna montera den.

Ytterligare en ännu mera off topic grej...
Storservice på gång...
Skulle byta och bytte filtret bakom handskfacket (för innercirkulation)...
Bilen har gått 24.600 mil, enligt serviceboken har den servats 10 gånger och vid varje gång har det kryssats för att filtret har bytts! Oberoende vem som har utfört servicen. Auktoriserad BMW verkstad tom 12.100 mil.
Vid byte nu till Bosch filter, så tog jag bort ett original BMW Filter tillverkat 24 juni 2011 och bilen är tillverkad 29 juli 2011...
Låter som att de tidigare bilägarna fick en liten rabatt på servicen då, eller?

Det finns mer att berätta, mycket mer, men det får jag ta en annan gång och i en annan tråd, eller på Instagram, typ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.