|
|
|
|---|---|
|
Hej! Startspärren har börjat spöka på min 528. Misstänker att det hela började då generatorn la av i Januari då jag efter generatorbytet började få problem med starten. Felet är att ibland går inte startmotorn. Allt lyser upp och vad jag kan höra går även bränslepumpen men just på startläget när man vrider nyckeln så händer ingenting, inte ens ett klick eller nåt ljud. Allt lyser fortfarande ostört i instrumenteringen. Jag har även testat använda reservnyckeln vid det tillfälle då startmotorn inte går och det gör ingen skillnad. Jag har lyckats starta bilen genom att ta ur kontaktstycket till startspärren (EWS boxen) och sedan sätta in den direkt igen, då startar bilen utan problem och går klanderfritt. Denna metod har än så länge funkat varje gång. Efter första felsökningen med INPA fick jag följande fel från EWS: 3 - toleration of changing code increased with key # 0 0 - key number 0 not valid because of wrong identification 15 - power on reset 1 - key number 0 not valid because of wrong password 32 - key number 2 not valid because of wrong identification och denna kod ur motorstyrningen: 18 - EWS-code (DWA-interface) not present or signal failure Idag gjorde jag en ny felsökning och fick bara kod 0 och 15 från EWS men fortfarande samma ur ECUn. Nånting är ju galet med kodningen men frågan är ju vad, är det någon som varit med om nåt liknande? | |
|
Låter lurigt detta. Man ju alltid göra en ny synkning av EWS-DME men på felkoderna ser det lite ut som inte nyckeln läses av riktigt. Det sitter en ring kring tändningslåset som ska läsa chippet i nyckeln. Den kanske är dålig? Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Tack för tipset, jag har beställt en ny ring antenn som den kallas i sprängskissen. Jag återkommer när jag bytt den och testat lite. |
|
|
Har nu bytt antennen runt tändningslåset och problemet kvarstår. Det är nästan så att felet kommer ännu mer frekvent nu men det kan ju också vara slumpen... Dock ville den inte starta en gång nu när jag tog ut kontaktstycket till EWS:en och jag fick dra ur och sätta i säkert 4 gånger innan den tillslut startade. Jag kollade med INPA igen och får samma felkoder som innan, ingen skillnad. Passade även på att kolla batterispänningen när bilen stått ett tag och den var på 12.6V vilket borde duga tycker jag. Visst kan man göra en sån där synkning via INPA som du syftar på olaO? |
|
|
Hej, Förlåt att jag lägger mig i, dessutom utan att ha något riktigt förslag till lösning... Ny generator. Kollat funktionen? En gång, i ett nödläge, installerades en utbytesgenerator på en Saab 90S, som jag då hade. Den gav (ganska säkert) en för hög laddning och kokade ur allt vatten ur batteriet. Omfattande skador, minst sagt. Någon koppling till ditt generatorbyte har inte följande, och inte heller till dina ibland lyckade urdragande av EWS-kontakten, men ändå: Det elektriska kontaktstycket innanför/bakom tändningslåset är ju en känd felkälla. Dessutom kommunicerar EWS och DME precis i det ögonblick, när starten aktiveras. Just nu osäker på vilken generation av EWS din bil har, men EWS 2 eller 3.2 (från 97-03) borde komma ifråga. Som sagt, inga anspråk på att ha någon aning. Men problemet verkar ju inte att ha någon i förväg självklar/logisk lösning. /Lennart EDIT : glömde länken att studera: Länk |
|
|
Synkning kommer inte göra någon skillnad. Är det osynkat så startar den aldrig. Låter kanske mer som ett problem med själva kontaktstycket där som lenwib pratar om. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Vrider man för fort på nyckeln i tändningslåset på tidiga E39or så blir det en strömspik som löser ut startpärren. Stoppa i nyckeln och låt den sitta några sekunder och vrid sakta på nyckel. Sedan har vi oljenivågivaren som ligger på samma säkring som generatorn och växelindikatorn för automaten som också spärrar starten. Är säkring 15. En dålig oljenivågivare kanske kan störa starten även om säkringen inte gått vilket den gör om det är ren kortis i givaren. Och som tidigare sagt kontaktblocket bakpå tändingslåset en välkänd felkälla ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för alla svar! Vet att kontaktblocket ni nämner är bytt nån gång för några år sen (kan ju givetvis vara glapp/trasig igen) men jag misstänker nog mer oljenivågivaren för den är jag ganska säker på är trasig. Sist jag gjorde oljebyte så lyste inte den gula oljelampan efter tändningen varit på en stund med tomt tråg, så det kanske är den som spökar varför det bara kommer ibland? Det enda nämnvärda om generatorbytet är väl att jag gick från 80A till 120A och att den generatorn var från en 3 serie, men det borde väl inte påverka på något vis? |
|
|
Vi väntar ivrigt på facit! :) /Lennart |
|
|
Har nu bytt oljenivåsensorn utan nån framgång på startspärr problemet. No crank symptomen återstår med felkod "wrong password" både på nyckel 0 och 1. Märkligt nog lyste inte gula oljelampan med tomt tråg nu heller men det kanske bara funkar med motorn igång? Har börjat bli svårare och svårare att starta då det inte alltid fungerar att dra ur kontaktstycket till EWS boxen. Den snurrar startmotorn om jag byglar i kontaktstycket men startar ju givetvis inte utan boxen. Alltså misstänker jag inte kontaktblocket bakom tändningslåset. Vad tror ni, är det bara byta EWS? Finns det nån EWS delete kit? |
|
|
Blivit värre nu, funkar inte längre att starta med att dra ur kontaktstycket alla gånger och ger "wrong password" felkod på alla 3 nycklar. Verkar gå koda bort EWS i DME boxen, är det nån som har erfarenhet av kodning? |
|
|
Det finns ju såna här: Länk Jag har dock aldrig provat någon men det bör ju fungera. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Lite återkoppling, har nu löst problemet. Slutade med att jag kodade bort EWS själv genom att flasha med ett program som heter MS41 Quickflash. Det finns en hemsida som heter OpenMS41 som jag läste en hel del om detta vilket jag kan rekommendera. Bilen startade utan tvekan nu trots EWS kontaktstycket är urdraget och byglat med en säkring för startmotorn. Gamle E39an kanske lever ett tag till :) |
|
|
Galet bra jobbat! Mycket intressant och tack för återkopplingen. Detta ska jag ta en titt på. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.