|
|
|
|---|---|
|
Böt skivor och belägg runt om igår, plus nya handbromsbackar och fjädrar. Försökte justera in handbromsen igår men lyckades inte... Sätter spaken i "service-läge". Sedan justerar jag där bak tills jag inte orkar rubba hjulet längre. Backar sedan 8 klick och släpper på service-läget. Då snurrar hjulen fritt, men handbromsen tar knappt något alls med spaken fullt uppe. Provar igen och backar istället 4 klick, då ligger det fortfarande på rätt skapligt och handbromsen låser hjulen vid 11 klick.. Provade även att justera idag igen efter att ha kört lite och bromsat med handbromsen för att eventuellt få backarna att sätta sig.. Fick väl till det lite lite bättre kanske men fortfarande långt ifrån nöjd. Någon som kan se något uppenbart fel jag gjort? Eller har något tips för att få till detta? Det verkar inte som att något kärvar heller och jag har gjort rent och smort upp allting. Som den är nu är jag osäker på om den äns kommer klara besiktningen nästa vecka... Jag vill få den att ta bra redan vid 3-4 klick. Då ska bilen inte kunna rulla i lutning. | |
|
Jag satte inte spaken i serviceläge, utan smackade dit grejerna, backade 3 hack och handbromsen funkade klockrent, man jag kanske bara hade tur ?? Viktigt vad jag vet sen tidigare är att inte justera för hårt innan man backar, bara precis backarna ligger mot så man inte kan dra runt skivan för hand. |
|
|
Hej Alex. Löste du problemet med handbromsen? Jag sitter nu i samma båt med en f31. Har bytt skivor, backar, fjädrar och även vajrar. Men inget hjälper. Kan justera in så att den börjar ta vid andra klicket, men sedan är det nästan som om vajrarna fjädrar... Justerar jag hårdare så ligger de på så pass mycket att jag kör sönder backarna (Har provat...) |
|
|
Jag blev aldrig helt nöjd, men den klarade besiktningen i alla fall. Handbromsen tog bra till slut men jag fick aldrig ner antalet klick ordentligt. Det som eventuellt gjorde saken lite bättre var att "slita" in backarna genom att åka å nöta lite på hondbromsen, även backa med lagomt motstånd. Sedan göra om justeringen. Nu har jag sålt bilen då jag behövde en mer praktisk bil så nu åker man X5 40D istället. |
|
|
Tack Alex. Jag har justerat så gott det går. Får se om den klarar besiktningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.