AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.242

Var köper man rätt chassiefjädrar till BMW E60 M-sport?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Yngste sonens BMW 525D-09 M-sport fjäder vänster fram har havererat/gått av (troligen pga kärvande fjäderbenslager, men vet ej anledningen till haveriet just nu)..

Men...vet att det inte är det lättaste att köpa "rätt" fjädrar(enligt många och även av egen erfarenhet)

Har någon erfarenhet av Mekonomens Lesjöforsfjädrar och/eller Kilen fjädrar till BMW E60 M-sport?
Passar deras fjädrar och blir det någon skillnad i höjd eller fjäderkarakteristik?

Tänker givetvis köpa 2 st fjädrar(hö+vä) och åtminstone 2 st fjäderbenslager vid närstående byte.

Kanske blir att åka till BMW, men tänkte om det blir korrekt även fast man handlar på t.ex Mekonomen.
Lite tidspress att få bilen klar av olika anledningar..

Mvh Janne.
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Bytte fjädrar runt om förra året, Lesjöfors. Men inte Mekonomens, köpte från Trodo. ;-)
Har man bara rätt nummer blir det rätt.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...Trodo är bra, beställt mycket därifrån och det fungerar :)

Måste bara ha rätt prylar typ...ja...helst idag ;)

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Båda fjädrarna fram gick av på E39:an, var nedersta varvet som gick av - troligen då de är progressiva i sin tjocklek och smalnar av sista varvet. Det är för att de ska kunna ta små ojämnheter bättre = bättre komfort med bibehållen kontroll vid större rörelser då de tjockare delarna av fjädern jobbar mer.

Så har ena sidan gått av, kommer troligen andra sidan att ge sig snart också...

Fjädrarna räknas fram hos BMW i en "kalkylator" där de knappar in bilens utrustning och sedan får de fram en fjäder som ska vara perfekt matchad mot bilen i fråga (kanske finns fyra, fem olika alternativ) och den får en färgkod.

Köper du fjädrar på eftermarknaden brukar det finnas betydligt färre alternativ att välja mellan: typ; sport/standardchassi och sedan undergrupper; manuell/automatlåda och eventuellt med eller utan dragkrok.

Jag bytte till SACHS-dämpare och Fjädrar och då blev framvagnen lite högre än vad jag räknat med. Det verkar som flera har den erfarenheten om man läser om Sachs-dämpare på E39...

Vill du ha "perfekt" fjäderavstämning, skulle jag satsa på BMW, men vet inte vad de kostar i förhållande till t ex. Sachs, Lesjöfors, Kilen eller motsvarande.

Sachs-fjädrarna jag satte på E39:an var också progressiva i tjockleken på yttersta varvet men jag har läst att t ex. Lesjöforst inte är det...om det gör skillnad i verkligheten eller bara på ingenjörernas papper, låter jag vara osagt! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Johan:
Ok,tack...

Ja, priset för Lesjöforsfjädrarna på Mekonomen var när jag frågade i lördags 987kr/st för "anpassade till M-Chassie"(M-sport)..
Det var dock lovat en snabb leverans, beställer jag senast på måndag f.m. så skulle de vara på plats dagen efter på tisdag.

Misstänker att "BMW fjädrarna" inte har samma snabba leveranstid.

Hmmm...får se hur jag gör.
Ska iaf ringa BMW på måndag och höra mig för om leveranstid etc.

Jag skulle själv(om det var min bil) beställt via BMW nästan oavsett leveranstid :)
Lite beroende på sonen här ;)

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alltid lite svårt att säga hur snabba BMW är att leverera, men de brukar vara lika snabba som Mekonomen/BDS/Autoexperten om delarna finns i Sverige - dvs. nästa dag om du hinner lägga ordern innan klockan två (eller vad det nu är för stopptid på ordrarna) - då levererar de normalt med fordonsbranschens HIT-leveranssystem.

Jag skulle råda dig att även byta dämparna (och fjäderbenslagringen) när allt är borta.
Eventuellt byta även bärarmar mm. när jobbet är igång - merarbetet är litet och du måste ändå göra hjulinställning efter byte av alla dessa komponenter - byter du hälften nu, kanske du får göra om andra hälften om några månader...när man börjar rota i något blir det ofta en kedja av reparationer och reservdelsinköp som slutar långt över vad man tänkt från början...

Men allt beror ju lite på hur skicket är på komponenterna och hur långt bilen har rullat och även om man planerar att behålla den ett tag eller sälja direkt efter reparationen. ;)

Mvh
Johan B

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok, allt är nu som det verkar beroende på leveranstiden från BMW.

987kr/st från Mekonomen (fjädrar) är ju inget superpris direkt :)
Misstänker att BMW priset inte är jättemycket dyrare enl. min erfarenhet från Mekonomens prissättning generellt.

Jo...det bästa är såklart att byta "allt".

Det jag tänker då är iaf fjäderbenslager, skyddsbälgarna runt kolvstängerna,buffertdämparna och fjäderunderläggen(såklart fjädrarna som jag redan skrivit ;))

Bärarmarna finns också som ett alternativ såklart att byta, men det blir det nog inte som det ser ut nu iaf..

Har inte checkat ännu vad som egentligen gått sönder annat än fjädern, men det kan ju ha blivit andra skador i samband med detta fjäderhaveri.

Hoppas iaf att stötdämparna har "klarat sig" :/

Men,men...

Jag får återkomma i ärendet när allt är klart s.a.s..

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Om den rullat mer än typ 15.000 - 20.000 mil, är nog dämparna rätt trötta och även om de inte läcker så presterar de inte som är tänkt och risken är stor att de "snart" börjar läcka.

Ska du byta fjädrarna så måste ju hela fjäderbenet demonteras och då kan det vara smart att "bita i det sura äpplet" och byta dämparna - kan spara en del arbete då man i det läget kan montera ihop de nya delarna och bara skruva bort fjäderbenet och byta till de nya delarna utan att hålla på att skruva isär det gamla.

Men som sagt - beror ju lite på hur bilens skick är (miltal) och hur man planerar för att behålla kortare eller längre tid efter reparationen.

Om du bara har fjäderhaveri, skulle jag tippa på att det bara är sista varvet på fjädern som gått av och då brukar det inte bli följdskador, men som Nalle Puh sa: "Man kan aldrig så noga veta...(med bin)!". ;)

Mvh
Johan B

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om jag nu minns rätt så har den nu rullat ca 19500mil.

Vet vad jag skulle ha gjort, men det är inte riktigt samma sak som vad ägaren vill med reparationen ;)

Angående försäljning så har jag inte uppdaterade uppgifter där...just nu.
Han har ju ägt den i ca 2 år, så det är inte omöjligt att den blir till salu i vår.

Mvh Janne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.