AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.247

Bmw e46 2003 tickar och går dåligt.

Ro
4
Robiinn00
BMW E46 320i
Hej har nu fått problem med min BMW.
Den går dåligt, dålig acceleration, kan dö på tomgång när den är varm. Oljelampan lyser vid start men slocknar efter 10-15 sekunder. Kan vibrera i högre hastigheter ej gjort tidigare.
Att det jag listat har med varandra och göra det vet jag ej men listat ändå.
Det som oroar mig är ticket, ganska högt hela tiden och följer motorvarv.
Läst felkod och får följande:
41 state none
Signal, inlet camshaft sensor
Nästa sida
Insufficient heat output, oxygen sensor behind catalytic converter. Bank 2
Ny på icarsoft antar detta är felkoder har dock ingen lysande motorlampa, och den fungerar såklart lyser vid tändning borta vid start.
Kollade oljan och var på gränsen sen när jag kört en bit till macken såg jag inget alls på stickan. Ska serva den i helgen är det tänkt öppnade oljefiltret och tyckte oljan såg fin ut.

Vad ska jag göra härifrån är ju rädd att motorn tagit stryk av för lite olja men finns det något jag kan göra?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

När du säger oljelampan, menar du då att oljetryckslampan lyser rött vid start men slocknar först efter 10-15 sekunder!?!
Eller menar du att oljetryckslampan lyser gult vid start men slockar först efter 10-15 sekunder!?!

Det är ganska stor skillnad mellan de två scenarios :-)

Det är högst sannolikt du har multipla fel.
Så du får börja med ett fel i taget och ta det i små steg.

Men kör inte med bilen något mer förräns du fått i korrekt mängd olja.
Är du osäker när senaste oljeservice gjordes, så gör en sådan nu i helgen när du ändåså ska göra en service (byt olja och filter) och se då till du har korrekt nivå.

Kolla att oljefilterhuslocket (med pinnen i mitten) är hel och att de två o-ringarna längs ned sitter där de ska (dessa byter du ändåså vid din oljeservice men se till att nya o-ringar kommer dit och framförallt att de hamnar i rätt spår).

Felkoden om problem med signalen från sensorn för kamaxeln för insuget är något du nog bör se över därefter.
Inte helt ovanligt att dessa går sönder.
Här gäller endast BMW Original (jag skämtar inte - detta från egen erfarenhet och söker du runt lite så märker du många som haft liknande upplevelser). Som ett extreme stretched goal kan man välja Meyle, Hella, Magneti Marelli men därefter är det rena lotteriet och du skapar dig fler problem än du hade innan i din problemlösning (för nu vet du inte om den flång nya komponenten går att lite på eller inte).

Om det löser problemet med felkoden för "inlet camshaft sensor" så kan du gå vidare till ett fel som du garanterat har på din M54-motor nämligen vakuumläcka.

Du kan få en väldigt quick&dirty indikation på om du har en vakuumläcka genom att titta på fuel trims (via iCarsoft eller även ett generiskt enkelt OBD2 verktyg som Torque fungerar fint för detta) som gäller för tomgångsvarvtal utan last då vakuumet är som störst då (det är olika fuel trims för olika varvtal och gasspjällöppningar).
Har du typ 5% eller mer positivt LTFT (long term fuel trim) på båda banker så har du nog troligtvis en mindre vakuumläcka. Är siffran högre har du större. Peggar den i taket (oftast bryter motorstyrsystemet vid runt 20-25%) så brukar det slängas en eller flera felkoder samt en CEL.
En kraftig vakuumläcka gör att motorn går extremt dåligt och oroligt på tomgång och har problem att hålla ett stabilt tomgångsvarvtal.
Att däremot sedan HITTA var alla dessa vakuumläckor är (det brukar vara minst en stor och en liten), det ENDA SOM FUNGERAR är att röktesta hela insuget (direkt efter MAF och inåt).

När du fått det under kontroll så kan du kolla vidare på det där tickandet. Det är troligtvis en eller flera hdyrauliska lyftare som inte fungerar som de ska. Ofta går detta att lösa genom en längre tid på högre varvtal (det finns officiella procedurer från BMW för detta).
Men det där vill man såklart inte göra förräns man säkrat upp alla andra saker (som oljenivå, eventulla problem med oljetryck och oljeförsörjning, korrekt information från kamaxelsensorer och att säkerställa av VANOS fungerar som det ska, säkerställa att motorn går någorlunda korrekt och så vidare).
Ro
4
Robiinn00
BMW E46 320i
Oljelampan lyser gult vid start, kan blinka till rött om bilen går tungt dvs precis innan man får motorstopp kan man väll säga. Har köpt olja oljefilter som jag ska fylla på nu i helgen det är prio 1 iallafall. Får kolla på en ny sensor till kamaxeln efter de, men kan det även vara orsaken till tickandet och att den går tungt?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, om den lyser gult så betyder det oljenivån.
Så förhoppningsvis handlar det bara om att det är en låg nivå av motorolja.

Defekta eller delvis defekta oljenivågivare är inte hellet ovanligt.
Men du ska vara glad! På din motor finns en oljesticka!
På i princip alla motogenerationer efter denna så togs den bort!
Så vi bryr oss egentligen inte om vad sensorn säger - när oljestickan visar OK så är vi nöjda (sen kan den lampan lysa gult hur mycket den vill - det är ett mindre problem som har mycket lägre prioritet isåfall).

Att den lyser rött (vilket betyder att oljetrycket fallit under varningsgränsen) kan hända om motorn knappt går runt då oljepumpen inte heller snurrar speciellt fort då. Oljetrycksvarningsswitchen slår till när oljetrycket faller under runt typ 0.3 bar eller där omkring.

Men det kan faktiskt vara så att det är problem med oljetrycket i motorn. Är oljetrycket svagt (eller flukturerande) så kommer VANOS inte att fungera riktigt som det ska vilket resulterat i att bilen känns slöare och långsammare än vanligt.

Så en kontroll av oljetrycket kan nog vara på sin plats här. Det är enkelt, bara koppla in en oljetrycksmätare (där oljetryckssensorn sitter).

En sensor som är defekt och ger felaktiga signaler till motorstyrenheten kan definitivt gör att bilen tappar rejält med effekt (då motorstyrsystemetet tar totalt helt fel beslut).
Om sensorn dör helt och hållet så brukar motorstyrsystemet känna av det och ignorera sensorn helt och hållet och faller tillbaka till en fördefinerad felhanteringsstrategi (som gör att bortfallet inte märks lika mycket eller inte alls).

En sensor som ge falsk/felaktig information kan definitivt orsaka att en motor tappar effekt eller bete sig mycket märkligt.

Så din kamaxelsensor är en av de misstänkta då den kan leda till effektförluster (ett av de felsymptom du beskriver) men du har även en felkod på denna.

Observera! Det är dock inte garanterat att det är själva sensorn det är fel på. Det kan vara andra saker som det är fel på (som gör att det blir knasiga signaler från sensorn men sensorn i sig är fullt fungerande och ett byte gör således ingen skillnad).

För att inte gissa och byta komponenter i blindo och i onödan behöver man felsöka. I det här fallet är det bara att ta signalen direkt från givaren och slänga upp på ett oscilloskop och verifiera vågformen (det gör att man även kan se om andra saker är knäppa som tex timing, löst sittande triggerhjul, kontaker en tidigare mekaniker förväxlat etc etc etc).

Men tänk på att det är troligtvis multipla fel här. Kanske problemet runt kamaxelsensorn bara är en delmängd av de problem som gör att motorn tappar effekt. Det kan finnas fler problem som du inte ser (eller motorstyrsystemet inte ser) då det döljs av detta problem med kamaxelsensorn.

Men tickandet är inte kopplat till kamaxelsensorn. Se min förklaring om vad det troligtvis är i mitt första inlägg (förutsatt att tickandet kommer under ifrån ventilkåpan och inte från fram på motorn vid VANOS eller från något annat ställe).

Denna felkod här nedanför är inget du behöver fousera på i nuläget.
Det kan helt enkelt vara ett följdfel av de faktiska problemen, eller att värmeelementet i syresensorn inte fungerar som det ska (antingen drivkretsen inte fungerar eller så är sensorn trasig) vilket inte påverkar motorstyrningen på något sätt (dessa sensorer är där nästan uteslutande för att övervaka att själva katalysatorn fortfarande kan göra sina kemiska omvandlingar).
>> Insufficient heat output, oxygen sensor behind catalytic converter. Bank 2

Så du ska i nuläget inte lägga så mycket energi och möda på att fundera på exakt vilka av dina problem som löses vid byte av komponent X.
Just nu är du bara i början av en mer avancerad felsökningsprocedur (som kanske är över din kunskapsnivå och du måste i slutänden ändåså lämna in till verkstad men här tycker jag det fortfarande finns en hel del som en nybörjare kan göra så det tycker jag är värt att göra)!
Ro
4
Robiinn00
BMW E46 320i
Tack för väldigt bra information, är ju ingen superkunnig kan ju litegrann men mer insatt i gamla Volvos 😅
Iallafall imorse så bytte jag olja+oljefilter bytte till en tjockare olja. Hör och häpna tickandet verkar försvunnit så då kan jag sluta oroa mig för de just nu iallafall.
Men tror ändå det ligger ett eller flera fel kring motorn. Misstänker bränsleförbrukningen ökat och ja som sagt den går tungt. Tyckte även det lät som den drog tjuvluft eller så kring insuget. Men detta är nog över mitt tålamod får se om det blir värre då får man nog kolla vidare. Köpte bilen för 10k så inte heller så sugen på lägga ner en massa tid och pengar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok... Insåg en sak... Fluktade igenom lite snabbt lite felkoder till de motorstyrsystemet som satt på motorer innan M54 (eller vid samma tidsperiod) och ser att felkod 41 ofta är relaterat till Mass Air Flow (MAF) sensorn.

Men slår jag upp motorstyrsystemet som du har (det fanns två motorstyrsystemet till M54-motorn, MS43 och MS45, och du har MS43) så finns inte felkod 41 med.

Jag får utgå ifrån att 41 är skrivet i decimal talbas och att det inte är ett hexadecimalt tal för då är felkoden 65 i decimal talbas vilket är ... "signal inlet camshaft sensor"...

Aha! Det ***ÄR*** hexadecimalt!

Ha ha!

Ok, nu börjar texten hänga ihop....

Det ska stå såhär! :-)

>> Error Code : 0x41
>> Description : Signal, inlet camshaft sensor

Fast när vi ändåså kom in på MAF av misstag, mest för shits and giggles så prova att koppla ur MAF-sensorn (bara koppla ur kontakten till den) och se om motorn ändrar beteende (och även se om du får någon felkod - du borde se någon felkod om MAF tycker man).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kom på en sak till här...

Nu när du läst av felkoder, radera felkoder och se vilka som FAKTISKT kommer tillbaka (vi är alla på olika nivåer när det gäller felsökning). Det kan ligga gamla felkoder (vi här bakom tangentborden vet ju ingen historik om bilen och var ju inte med när du läste ut felkoder och hela felsökningsproceduren).

Bara för att försäkra dig om att du tittar och analyserar färska felkoder!

Misstänker du en vakuumläcka så kan du snabbt kolla på dina fuel trims och eventuellt få en uppfattning om dess omfattning (se mitt tidigare inlägg där jag beskriver detta). Är det bara några procent så är det nog inget du vill ta tag i, är det 15-20% så har du ett större problem och du kommer nog förr eller senare få en motorlampa med tillhörande OBD-felkoder som tex P0171 eller P0174 (eller båda). Fast ibland är motorstyrsystemet lite tråkig och bara säger P0170 eller P0173 (eller båda).

Som exempel så kan du se här LTFT och STFT för bank 1 (cyl 1-2-3) och bank 2 (cyl 4-5-6) från exakt samma modell och motor som du har (taget från en annan felsökning), dessa värden är dock från under färd vill jag minnas.
Länk
Länk

Men man behöver inte logga, kan räcka med en snabb flukt på momentanvärden (eller värden sparade tillsammans med en felkod). Följande exempel är från en B5254S-motor (med dess Motronic 4.4 motorstyrsystem) som kanske du är mer bekant med :-)
Länk
Länk

Jo, detta är väl en bil som har som primära uppgifter att fungera (någorlunda tillförlitligt), kunna ta dig från punkt A till punkt B samt kunna passera besiktningen utan alltför många våndor och plågor :-) Så man får lägga sig på en rimlig nivå vad som är värt att felsöka/reparera och inte värt det. Har själv haft ett par av dessa bilar, så förstår konceptet fullt ut.
Ska dock vara värt att notera att reservdelarnas priser har ingen korrelation till bilens inköpspris. En ny sensor kostar lika mycket till en bil du fick gratis som till en flång ny GMA T.33 (ok kanske extremt exempel) men du förstår nog min drift :-)
Så reparation, reservdelar och felsökning är exakt samma oavsett inköpspris. Delar av det man sparade in på inköpspriset måste man istället lägga på reparationer (men förhoppningsvis blir det bara en delmängd och att man vinner på det låga inköpspriset i slutänden).

När felkoder börjar poppa upp som kan vara relaterade till vakuumläckor, då är det nog dags att ta tag i det, för du kommer inte igenom besiktningen med någon av dessa felkoder satta (eller om OBD inte fått köra klart sin kontroll vilket den inte hinner göra om du raderar felkoder innan besiktningen). Båda fel kommer oavsett att kräva en ombesiktning.
Ro
4
Robiinn00
BMW E46 320i
Ja det får nog vara bra för tillfället blir det värre får jag försöka ta tag i de. Men de jag tycker är konstigt är att jag inte har någon lysande motorlampa och på felkodsläsren står det ju först state none sen camshaft sensor så fattar inte har för mig en felkod ska ska stå typ P0170 sen camshaft sensor som exempel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.