AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.964

2011 520D F11. Bilen dör under färd och rensar felkoder av sig själv.

Okej så jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har lämnat in bilen på BMW verkstad och de dem sa var att batteriet var dåligt och tog inte emot laddning mer än 66%. Men jag fick aldrig höra om dem faktist mätte upp "hälsan" på batteriet. Pga andra prioriteringar så ville jag inte köpa ett batteri från dem som kostade 5 tusen, utan köpte ett batteri från biltema först som registrerades 2 månader efter. Så tanken jag har nu är, kan det batteriet blivit så pass skadat att det bara är att skrota för jag inte registrerade det direkt?

Nu till problemet, första gången det hände var när jag åkte ut från en rondell så dog allting i bilen, inklusive motorn. Hoppade igång igen efter nån sekund, sen dog helt och hållet. Vägrade starta efter det, det var inte förräns jag använde startkablar från en annan bil i några minuter som den hoppade igång igen. Innan så går det att slå på tändningen men inget annat händer, i dashen står det: Punkteringsindikering ur funktion, begränsad komfort och körstabilisering ur funktion. Men när man då använt startkablar så hoppar den till slut igång igen, alla fel försvinner och den kör som att ingenting har hänt. Köpte då ett nytt batteri men samma sak hände igen efter jag laddat batteriet till 100% en dag senare. Dock dör den aldrig under färd, utan den vägrar bara starta ibland. Och då har det alltid vart samma fel som kommer upp och samma lösning, använda startkablar så försvinner problemet. Till igår, när jag åkte ut från en utfart så dog motorn igen när jag gasade på lite. Fick dog igång den efter jag stannade och snabbt stängde av och slog på tändningen. Har nu skannat med obd och fått upp koderna längre ner i texten. Det skumma är att alla dessa felkoder försvinner av sig själv, så BMW verkstaden kunde inte heller se dem med sin dator, är som bilen rensar dem själv när den väl hoppar igång igen.

Det händer ibland att något "viner" från motorutrymmet, jag vet inte vad det är. Men jag kan tänka mig att det är trycket som byggs upp, och vinandet kan hålla på länge, ibland försvinner det och har man tur kan bilen starta, eller så händer det ingenting utan fortsätter bara viner när man startar om tändningen. Tar emot all hjälp och alla förslag vad det här kan bero på för jag håller på att bli galen.

Tankarna jag har om detta nu, kan det vara så att jag måste lägga ner pengarna på ett nytt batteri och hoppas på att det löser problemet, även fast bilen dör under färd som inte känns vara ett batteriproblem? Eller kan det vara något annat som t.ex. terminal 30 som ser ut att vara orsaken till en del problem?

Felkoder:
D91410 (Drive train 2 data, 230.0.2) incorrect, receiver CAS, transmitter DME/DDE

D01646 (angle accelerator pedal, 40.1.4) missing receiver ICM, transmitter DME/DDE
D01744 (data, drive train 2, 230.0.2) missing, receiver ICM, transmitter DME/DDE
D01C1F (specification, power, electrical 232.0.2) missing, receiver ICM, transmitter DME/DDE
D018E1 (torque, crankshaft 1, 40.1.4) missing, receiver, ICM transmitter DME/DDE
D01557 (wheel torque, engine 1, 41.3.4) missing, receiver, ICM transmitter DME/DDE
D01558 (wheel torque, engine 2, 41.3.4) missing, receiver, ICM transmitter DME/DDE
D0156D (wheel torque, engine 3, 61.3.4) missing, receiver, ICM transmitter DME/DDE
D01570 (wheel torque, engine 4, 40.3.4) missing, receiver, ICM transmitter DME/DDE
D0157A Interface DME/DDE (wheel torque, engine 4, 40.3.4): signal invalid
D01B3F (wheel torque, engine 5, 40.3.4) missing, receiver, ICM transmitter DME/DDE
D01A08 (wheel torque, engine 6, 61.3.4) missing, receiver, ICM transmitter DME/DDE

D518E1 No message (crankshaft torque 1, 40.1.4): Receiver EPS, transmitter Digital Engine Electronics/Digital Diesel Electronics
D51744 No message (drive train data 2, 230.0.2): Receiver EPS, transmitter Digital Engine Electronics/Digital Diesel Electronics
D51C1B No message (status energy production, 232.1.2): Receiver EPS, transmitter Digital Engine Electronics/Digital Diesel Electronics
D51C1F No message (specification, electrical power, 232.0.2): Receiver EPS, transmitter Digital Engine Electronics/Digital Diesel Electronics
D51414 No message (voltage vehicle electrical system, 251.2.4) missing, receiver electromechanical power steering, transmitter Digital Engine Electronics/Digital Diesel Electronics

D35557 No message (drive 1 wheel torque, 41.3.4), receiver DSC, transmitter DME/DDE
D3556D No message (drive 3 wheel torque, 41.3.4), receiver DSC, transmitter DME/DDE
D35744 No message (drive train 2 data, 230.0.2), receiver DSC, transmitter DME/DDE
D358E1 No message (crankshaft torque 1, 40.1.4, receiver DSC, transmitter DME/DDE
D35B3F No message (wheel torque, drive 5, 40.3.4), receiver DSC, transmitter DME/DDE
D35586 No message (rain sensor wiper speed, 256.1.4), receiver DSC, transmitter JBE

D70DA2 No message (engine signal, ENGINE_1), receiver EHC, transmitter DME/DDE

E1145C No message (display, engine speed, drive train, 0xF3), receiver KOMBI, transmitter DME/DDE
E1145E No message (data, drive train, 0x3F9), receiver KOMBI, transmitter DME/DDE
E1147A No message (status, engine fuel consumption, 0x2C4), receiver KOMBI, transmitter DME/DDE
B7F668 INSTR.CL, system time was reset
E11498 No message (status, automatic engine start-stop, 0x30B), receiver KOMBI, transmitter DME/DDE
E12C1C DME/DDE interface (data, drive train, 0x3F9), signal invalid
B7F68B Transmission-position, shift point display deactivated (implementation fault)
B7F68C Fault in transmission-position, shift-point display, CAN messages (detection by graphics board)

D39570 No message (wheel torque, powertrain 4, DC), receiver EMF, transmitter DME/DDE
D3AC8D DSC interface (status, hydraulic function, 25D) signal invalid
D39744 No message (data, drive train 2, 3F9), receiver EMF, transmitter DME/DDE

801253 Electric A/C compressor: reduced due to power management
E71402 (data, drive train 2, 0x3F9) missing, receiver IHKA, transmitter DME/DDE
E71406 No message (power management, consumer control, 0x3B3) receiver IHKA, transmitter DME
E71413 No message (torque for crankshaft 1, 0xA5) missing, receiver IHKA, transmitter DME/DDE
E71415 No message (data drive train 1, 0x3FB) receiver IHKA, transmitter DME/DDE
E71448 No message (status, MSA, 0x30B) receiver IHKA, transmitter DME/DDE

E58511 No message (power management 0x3b#), receiver FRM, transmitter DME/DDE
E58510 (data, drive train 2, 0x3F9) missing, footwell module receiver, TAC module/DDE transmitter

801A4A Deactivation IRS and tilt sensor by customer function
DE9406 (data, drive train 2, ox3F9) faulty, roof function centre receiver, TAC module/DDE transmitter

80281A AHM undervoltage (terminal 30F-A)
802818 Terminal 30F-A no voltage supply/interrupted

801C20 ZGW central fault memory full-no control-unit fault.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag tycker det låter som något glapp i strömmatningen när hela bilen dör så där. Typ pluskabelskarv någonstans som glappar. Jag hade börjat att kolla att allt sitter som det ska och sen följt pluskabel fram.

Denna tråd är lite lik:
Länk

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
@olaO
Tänkte inte alls på det. Ska kolla upp det under helgen. Att bilen dör har bara hänt 2 gånger nu de senaste 3 månaderna. Har dock knappt kört den heller. Ska samt in på torsdag och byta till ett orginal batteri då det var av ett annat märke i bilen nu, och hoppas att det kan vara orsaken till alla DME problem? Har dock 0 koll på det eftersom de är nytt för mig.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kan inte tänka mig att det beror på batteriet. Att åka några månader utan att registrera batteribytet är ingen katastrof. Jag antar att det batteri du satte i har samma spec som original.
Blev bilen helt svart när den "dog" dvs helt strömlös eller var det bara motorn?

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Nja gick up 5ah med det nya. Endast motorn la av, men den går inte att rullstarta då utan lär stanna och stänga av tändningen först. Dock första gången det hände dog motorn och varvalsräknaren, men hoppade igång av sig själv igen innan den dog igen och la av helt då.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tycker inte du ska byta batteri. Möjligen reklamera det som du köpt om det visar sig vara batteriet. Vilket verkar helt osannolikt.

Jag tror på något glapp.

Hoppas vi får in andra synpunkter i tråden.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Får kika lite extra under helgen om jag missat någon jortfläta och kolla över pluskabeln. Ja enligt bmw verkstaden tog batteriet emot endas 66% laddning. Så försökte åka och reklamera det men dem sa att de hade bra hälsa. Men tack ändå.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har du kollat så att polern sitter ordentligt på +/- råkade ut för liknande på min gamla e60 då visade sig att batteri polen - satt lös.
BM
55
BMW530d
520xdAT -21
520xdAT -20
545i -04
Du bytte till ett nytt AGM-batteri? (För det är väl AGM som standard har jag för mig)
Ja jag bytte till ett nytt AGM-batteri. Men fått lära mig att tydligen är pluskabeln dubbelmantlad med 12 innerst och konstant 5v mellan mantlarna. Är den skadad kan bilen tydligen dö som hade hänt till en bekant för mig så ska låta en kika på det åt mig och hoppas att det kan vara något sånt simpelt.
Sa
1
Samsaa
520d Lci -14
Tjena. Vet att det är en gammal tråd men måste veta vad du gjorde. Om du löste det. Har ungefär samma problem just nu där jag varit utan min bil i 4 månader nu efter en lätt kollision där min bil blev påkörd bakifrån. Försökringen och dess verkstad reder inte ut problemet. Men har samma felkoder som du. Så vill gärna veta hur du löste det.
Mvh Samy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.