|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
God förmiddag, Länk Bilfirman är extremt svår att ha att göra med. Jag frågade vänligt om priset gick att göra något på i och med att de försökt sälja bilen sen 15/4 2021 för samma pris, men nej, priset var fast för att den är "billigast manuella i sverige", vilket dessutom inte stämmer, men nåväl, ok. Jag skickade frågor om bilen, bl.a. om turbos/wastegates, högtryckspump, vattenpump, tändspolar och spridare är bytta någon gång då de är slitagedelar. Efter en minut fick jag till svars; "Vet ej. Vet att bilen är iordning". Maken till o-ambitiös säljare har jag aldrig varit med om. Hade det inte varit för att den står hos firma, hade jag ringt privatpersonen som äger den och frågat om den, men det känns respektlöst när han troligt anlitat firman för att sälja den. Hursom: Finns något annat sätt att ta reda på om något av ovanstående är gjort? Finns någon här som kan kolla upp servicehistorik just gällande de delarna, eller kan hitta något annat? Tack på förhand | |
|
Man kan väl inte vänta sig att de ska ha koll på varenda del som är bytt. Trevlig spec på bilen och låga mil. Känns väl inte helt orimligt med det priset? Sen tycker man ju att de bör kunna pruta lite. Men det bästa är ju att pruta på plats när man sett och provkört bilen. |
|
| @TP_: Hur många bilfirmor har koll på de detaljerna? | |
|
Det var första gången jag har hört att turbos/wastegates, högtryckspump, tändspolar och spridare räknas som slitagedelar? Efter 8000mil? |
|
|
Ok, tycker ni att det är OK så... Tycker personligen att man ska kunna presentera någon sorts servicehistorik, särskilt när jag efterfrågar specifika och välkända problem med just N54. |
|
|
Jag kollar alltid historiken på denna typ av bilar väldigt noggrant. Ägarhistorik, besiktningar, carfax osv. Kan vara värt att kolla vad tidigare ägare är för typer. Sedan kollar jag så att stämplarna i boken ser ok ut ej "efterstämplad". Du kan alltid ringa verkstäderna och kolla. Sist men inte minst kolla bilen så att den verkligen motsvarar historiken. |
|
| @TP_: Du frågade inte om den varit krockad? För det är ju ofta svårare att få fram vid bilköp. | |
|
Jag ska åka och kika på bilen vid tillfälle. Jag faller för färgkombon och vill inte ge upp för lätt. Återkommer i ämnet! |
|
|
Hej Använde car.info när jag köpte en bil för nåt år sedan. Ger väldigt bra information. Denna bil är importerad 2014 från Tyskland. (behöver ju inte vara nåt problem dock) (jäkligt snygg kärra) Länk |
|
|
Framrutan och ev sidorutorna med fram är solfilmade så de lär du åka på böter och ombesiktning på. Kolla mot bakgrunden så ser ni. Är det solfilmat fram kan det likaväl vara chiptrimmat? Så ligger nivån på min åsikt om filmning fram.... Ska man öht solfilma en cab?:) Mvh Asken |
|
| När man ska köra nercabbat och med rutorna uppe så är det klart snyggast med tonat runtom, men med endast tonat baktill ser lite sådär ut, jag kör med svagt tonat baktill en toning som knappt syns till skillnad mot original, så ljus är den. | |
| Jag reagerade mest på att växelspaksknoppen är mkt sliten. Man bör dock se bilen i verkligheten | |
|
Bilen ser ju onekligen rätt trevlig ut. Instämmer inte heller med trådstartarens påståenden faktiskt. 1. Tycker inte heller man kan förvänta sig att en begagnat-handlare ska veta all historik på bilen, särskilt som det inte är servicehistorik (för den står ju i boken om den nu är ärlig) utan snarast reparationshistorik och på en närmare 15 år gammal bil så kan ju hur mycket som helst vara utbytt, vill du veta när han bytte däck och säkringar också? Det är ju bara en fråga om hur detaljerad du vill bli. Det är väl bara o ta reda på tidigare ägare och ringa dem. 2. Dessutom vill säljaren inte pruta, vilket ju är konstigt att inte TS förstår. Med all respekt för att TS vill köpa bilen billigare så anser ju säljaren tydligen att bilen är värd annonspriset och av den anledningen inte vill pruta. Istället för att pruta 30 000 kr så kan ju handlaren ha den stående ganska länge tills det kommer någon o köper. 3, Personligen tappar jag ganska snabbt intresset när en person börjar prata pris redan i telefon, utan att ha sett varan, så det kanske är samma sak här. Vilket ju de flesta gör med människor som börjar förhandla pris med någon på telefon. |
|
| Även med goda intentioner är det ju jättesvårt att svara på vad som är gjort med en bil innan man ägt den ju. För egen del hade jag behövt svara ungefär samma sak: ”Bilen fungerar bra nu och jag har inte nytt något. Nån annan kan jag ha gjort det tidigare.” Eller är tanken att man ska skruva isär bilen för att kolla serienummer på komponenter? Det är ju inte riktigt rimligt. | |
|
Ring en aukt handlare och lämna reg nr så kan de iaf se vad som är bytt på garantin. Ex. på min var högtryckspumpen och tändspolarna bytta, spridarna fick jag tyvärr byta själv..(N53) /Anders |
|
| Nej. GDPR medger inte att informationen lämnas ut till icke-ägare. Detta regelverk tillämpas av aukt handlare. | |
|
När en vän köpte en 520 av modell -16, mailade jag regnr till Bavaria för att kolla om egr-kylaren var bytt och fick till svar att den var bytt. Det var iofs 3 år sedan. /Anders |
|
|
Sneglat själv på den här bilen, har någon tittat på den? Nu har de sänkt priset på den. |
|
| Om någon är seriöst intresserad så kommer min sv.sålda 335 e93 DCT M-sport -11 9200 mil sannolikt bli till salu under våren. Skicka Pm i så fall. | |
|
sv.sålda = svårsålda eller :) |
|
|
Vet inte prisbilden idag. men jag köpte min E93:a 2008 års modell för 11 år sedan för 190000:-, då är det bara en 320, men ändå. Kan man lita på mätarställningen på en bil som är importerad 2014? BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.