|
|
|
|---|---|
|
Original så är dimensionerna 225/40-19 samt 255/35-19. Hittat en uppsättning med 245/35-19 i stället för ett bra pris. Blir skillnaden för stor fram mot bak? Skulle se ut såhär Länk | |
| Om du tänker att köra 245/35 runt om istället så funkar det alldeles utmärkt. Däremot kan du inte bara byta bakdäcken eller framdäcken till den dimensionen, det är lite otydligt vad du tänker. | |
|
Jag menar att jag skulle köra 225/40 resp 245/35 i stället för 225/40 samt 255/35 som är original. Frågan är alltså om den lilla skillnaden som blir av att man kör 245 bak i stället för 255 blir för mycket för xdriven eller inte. |
|
|
Detta har diskuterats många gånger och det korta svaret är: NEJ, du ska inte frångå de dimensioner som bilen är typad med! Och du ska dessutom inte heller använda däck som saknar BMW-OEM-märkningen (stjärna) vid olika dimensioner fram och bak, då OEM-märkta däcken är finjusterade i rullomkrets för att hamna innanför tillåtna toleranser. Så samma däckmärke/modell med stjärnmärkning i exakt de dimensioner som BMW anger, så är du safe. Allt annat är ett lotteri med en extremt dyr nitlott i potten....en knäckt fördelningslåda landar nog norr om 50.000 kr med arbete... Kör du samma dimension runt om är det en annan femma, då blir rullomkretsen likadan så länge det är samma däckmärke/modell och storlek. Att frångå standarddimensionerna påverkar inte fördelningslådan men kan ge felaktig visning av hastighetsmätare och i värsta fall få däcken att ta i skärmkanter och liknande, beroende på vilka dimensioner du monterar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En jämförelse man kan göra för att gissa vad BMW menar är lite eller för stor skillnad är anvisningen om att slitage-skillnad mellan däcken inte skall överstiga 2mm. 2mm i olika radie motsvarar 0.6%. Skillnaden om man bara räknar på uppgifterna om dimension för 225/40-19 och 245/35-19 är 1.3%, så inte så lite. När det gäller BMW:s godkända kombinationer av olika dimensioner så är det nog som Johan säger att det är speciella däckmodeller som gäller. Enligt Achilles video om M240i xDrive så innebär "Pro pack" att BMW levererar bilen med 245/35-19 plus 255/35-19. Räknat bara på dimensioner skulle detta betyda en skillnad på 1.1%. Då tänker jag att det finns 2 tolkningar. Antingen är (kanske vissa "oftare bakhjulsdrivna" varianter av) xDrive inte så känsliga eller så är det sant att dessa speciella däckmodeller är justerade för mera lika rullomkrets och inte vad dimensionerna skulle resultera i. BMW har listor med godkända däckmodeller (i alla fall för nyare G22, som rimligen fungerar på din F också.) Här är länken: Länk |
|
|
Intressant. Så OM det är så att M240 har ovan nämnda dimensioner original så menar man alltså att dessa *-märkta 255/35/19 däck täcker upp och korrigerar rulldiametern både för att passa ett 245/35/19 och ett 225/40/19? Baserat på det antagandet skulle det ju i så fall innebära att TS mycket väl kan använda sig av kombon 245/35/19 och 225/40-19 så länge det är *-märkt eftersom stjärnan i så fall jämnar ut flera olika kombinationer? För mig låter det synnerligen orimligt då jag antar att stjärnan inte är modellspecifik eftersom däcken endast är just *-märkta. |
|
| Jag tänker snarare att det isåfall är den utpekade modellen av 245/35-19 som är "mera korrigerad" och närmar sig 225/40-19 så att även den passar ihop med 255/35-19. | |
| Jo, så kan man såklart se det med. Det jag menar är att det är orimligt att bara för det är en stjärna på däcket så har det per automatik samma rullomkrets som ett annat stjärnmärkt med annan dimension, när det uppenbarligen finns många olika setuper där då alla ska passa med alla. | |
| Det får bli en uppsättning med originaldimensioner i stället. Skiljer ju över 1% i omkrets annars. Att köra 225 runt om känns inte heller som någon vidare lösning. | |
|
NGV11, ja det är ju också min slutsats; att det är vissa däckmodeller av vissa dimensioner (förstås stjärnmärkta) som har rullomkrets som passar ihop. Alla stjärnmärkta däck har naturligtvis inte samma rullomkrets. (Jag skrev också i annan tråd här uppgifter jag fick från Michelin där 2 stjärnmärkta PS4-däck av "samma uppgivna" dimension har "slitbanans omkrets": 2) CAI 651590 (225/45 R18 95Y XL TL PILOT SPORT 4 * S1 MI) => 2.023 m 3) CAI 308805 (225/45 R18 95Y XL TL PILOT SPORT 4 * MI) =>1.998m Det skiljer 1.2%. |
|
| En kompis 320xd fick precis fördelningslådan utdömd efter 18000 mil. 33 tusen i reparationskostnad, 78 mil efter att garantin från bilhandlaren slutat gälla. Den bilen är inte körd en meter med udda däcksdimensioner utan samma dimensionen på alla 4 hjul. Det hjälpte ändå inte :( | |
| Vad menar du att förväntad livslängd är? | |
| 50.000 mil på en fördelningslåda kanske? Inte så att det är en slitdel på andra märken. | |
|
Har det någonsin bevisats att det är skillnaden i däckdimension som förstör fördelningslådorna? Man får känslan att lådorna helt enkelt rasar pga kvalitetsproblem er efter alla år man följt denna debatt. |
|
|
Nja, bevis är nog svårt men med tanke på hur funktionen är, så får du ett konstant slirande lamellpaket om rullomkretsen skiljer mellan fram och bakaxeln. Med tanke på vad byte av fördelningslåda kostar, så försöker i alla fall jag skapa så bra förutsättningar för fördelningslådan som det bara är möjligt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Eftersom exakt samma rullomkrets aldrig kan uppnås så kommer det alltid finnas en skillnadshastighet. Om lamellerna kopplas ihop så slirar de, om inte däcken tillåts slira. Men som jag förstått det så har olika modeller olika styrning av fördelningslådan (olika grad av 2/4-hjulsdrift och hur ofta), så de kan vara olika toleranta mot olika rullomkrets m.a.p. slitage. | |
|
Jag vet personligen om 2 xdrive med fördelningslådaras som haft samma dimension runt om och ändå gått sönder. Anekdotiskt absolut men det verkar inte vara något skydd att köra samma hjul runtom. En av bilarna saknade också dragkrok så den var inte använd hårt på något sätt. Den andra hade krok men användes ganska sällan. Vet inte vad det är som får dem att gå sönder hela tiden. Verkar bara klent och dåligt byggda. Samtidigt så håller ju ändå många (de flesta). |
|
|
Om styrningen till fördelningslådorna är olika på olika bilar vet jag inte, men det är samma fördelningslådor på i princip alla x-drive - allt från t ex. 318d x-drive upp till 550d x-drive (samma art.nr.). Att köra med samma dimension runt om och hålla koll på lufttryck/slitage etc. är nog som sagt ingen garanti för att de ska hålla, men då har man åtminstone gjort så mycket man kan som bilägare för att skapa bästa förutsättning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.