AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.423

116D 2015, remspännare hoppar efter byte av spännare och rem

Byte remspännare och remmen precis. Gamla spännare kunde rotera 40-50 grader under tomgång/körning vilket lede till att remmen slog mot generator trissa. Då smulades remmen sönder.

Efter monteringen rör spännare fram och tillbaks lite gran, se video. Jag undrar om nån kan dela med sina erfarenheter om det som visas i video motsvarar normal tomgång.

Har även testkört utan rem, verkar inte vara några problem.

Fick även tips om att det kunde vara generator som inte snurrar med ordentligt. Har jämfört med en ny generator och jag tycker att den gamla snurrar ungefär lika bra. Kommentarer mottages gärna här också.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Funkar frihjulet på generatorn som det ska ?
Något kortare rem så inte spännhjulet kommer så nära
///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag tycker att remmen går för oroligt.

Remskivan/vibrationsdämparen på vevaxeln? Åtminstone på en del modeller brukade det kunna vara en ihopvulkad grej, där vulken kan släppa
Men kanske är jag fel ute.

/Lennart
Frihjulet på generator snurrar enl. dessa video.

Kan man diagnostisera Remskivan/vibrationsdämparen på något sätt?
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Off topic:

Tvätta motorn.
Att diagnostisera vibrationsdämparen låter sig nog bara göras genom att lossa multiremmen och känna/rycka/bända. Hela aggregatet skall sitta stumt på vevaxeln.

Men, återigen, jag VET inte om BMW fortfarande använder detta koncept, dvs med ihopvulkade delar där. Fast ganska troligt, eftersom det bidrar till märkets typiska känsla/komfort.

Å andra sidan kan det ju finnas fler varianter. AC-kompressorns hjul t ex. Du måste känna igenom alla hjul noggrant efter glapp.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jo jag ser att det snurrar. Men är ju oftast ett frihjul åt ena hållet ungefär som ett cykelnav för att ryckutjämna när generatorn belastas .
Och har det kört fast så blir det ryckningar i remmen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sitter remmen rätt?

Kikar man i realoem.com så ser dragningen av remmen annorlunda ut...
Länk

Det är inte helt svårt att lura sig själv hur remmen ska sitta om man inte har råkoll på hur alla stöd- och spännrullar ska verka mot en lång rem som passerar flera delar i motorn...då kan man lyckas med att sätta remmen fel så den "nästan passar" och fungerar bristfälligt.

Verkar för övrigt finnas ett reparationskit för just vibrationsdämparen på vevaxeln:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för alla svar.

Generator på denna har inte ett frihjul som kan bytas ut. Så det är hela generator som ska bytas om det behövs. Därför vill jag gärna kunna fastställa att den är dålig. Som jag skrev så har jag jämfört med en ny och den nya har ungefär samma snurr på hjulet.

Dragning av remmen är enl. denna:
Länk

Ska ta och gå genom alla hjul och kolla efter glapp.
bl
2.293
blixten
325i -88
Vad är det för fabrikat på den nya remmen och remspännaren?
Remmen: INA FB 6PK1153.
Spännare: SWAG 20 94 9527
bl
2.293
blixten
325i -88
Där kanske du har en orsak till problemet om det nu är ett problem. Jag köpte själv en ny rem till min förra bil av fabrikat continental, som visade sig vara något kortare än original. Det fungerade men den satt väsentligt hårdare spänd än original. Spännaren kanske fungerar lite annorlunda än original även om det inte behöver vara ett problem.
bl
2.293
blixten
325i -88
Jag tycker spännaren rör sig helt ok och hade personligen inte reagerat på de rörelserna jag ser på din film. Spännarens jobb är ju att hantera rörelser ungefär som vilken fjäder som helst.
Nu efter ca. 300 km har problemet kommit tillbaks. En morgon vid kallstart hörde jag samma knackande ljud igen. Ljudet försvann efter några sekunder. Jag körde inte bilen därefter. Öppnade upp idag igen och har spelat in följande:

Det ser ut som remmen inte sitter ordentligt på generatorhjulet. Jag märker att det finns nya svarta gumminrester på komponenter kring/bakom generatorn ingen.

Länk

Länk

Jag har känt på alla hjul och trycker att de sitter fast. Kan det vara generatorn som är boven här eftersom det är där remmen hoppar och smulas sönder?
Men generatorn verkar göra sitt jobb?

Svårt fall, men jag anser fortfarande att spännaren är för "livlig", kanske t o m värre än i din första video.

/Lennart
Nu har jag kollat den senaste videon igen några gånger. Jag får ett intryck av att något händer vid generatorhjulet under inspelningen.

Vad, vet jag inte, men bilden ändrar sig just där. Remmen ser ut att periodvis klättra eller att på något sätt spåra ur.

Undrar om inte generatorhjulet, eller hela generatorn, behöver en noggrann granskning.

/Lennart
Tack för svaret.

Jag tycker också att remmen hoppar upp på kanten av generatorhjulet. Misstänker att generatorn snurrar inte helt fritt och bjuder på motstånd då och då. När hjulet inte vill snurra men remmen vill fortsätta färdas så hoppar den ur spåret.

Jag har skaffat en ny generator, ska byta till den och prova.
Har nu bytt generator. Se ny video enl. Länk nedan.
Spännade rör sig mycket på tomgång fortfarande men lugna ner sig vid högre varvtal. Jag får nog köra lite till med bilen och checka bältet därefter.

Länk
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Har en 116d 3cyl diesel.
Köpte min bil ny och redan efter 1500 mil började remmen skrika.
Det byttes svängningsdämpare och remspännare osv. Men problemet är att BMW har snålat och inte monterat frihjul på generatorn.
Det roliga är att BMW har svetsat remhjulet på generatorn så det går inte att eftermontera frihjul.
Det kommer bli ett framtida projekt att lösa detta.
Fem remspännare och ett 20tal remmar på 18000mil är lite mycket kan jag tycka.
Har alltid två reserv remmar i skuffen och hylsa så jag kan byta rem på vägen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.