|
|
|
|---|---|
|
E91an talar om att det snart är dax för oljeservice och förr itden var det väl även så att man skulle byta microfilter (kupeluftfilter) vid oljabyte? Är det så fortfarande eller kommer bilen att säga till separat då det är dax för filterbyte? Det har ju ett eget kryss i serviceboken (ja, det är på papper i E91). BMW brukar ju vilja göra fordonskontroll också men den är gjord för några månader sedan i samband med annat arbete och den är nu några år framåt enligt bilen. Så är det något mera än att byta olja (inkl oljefilter)? Jag försökte läsa in serviceboken vad som ska ingå men den förklarar bara varje symbol för sig. Bränslefilter? Luftfilter till motorn? Det var nog 4 år sedan kupeluft/microfiltret byttes så det kanske är dax också? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
|
Kupéfilter vid varje service. Bränslefilter vid stora servicen var 6000e mil. Luftfilter likadant. På min 335d är det enkelt att byta och blir smutsigt fort så jag byter oftare. Oljan tycker jag man skall byta var 1500e mil men det är ju valfritt |
|
|
Tack Stark. Jag hittade faktiskt nu serviceomfång i instruktionsboken och vid varje oljeservice på en diesel-E91a så ska följande ske: - byta olja och oljefilter - handbroms: kontroll och inbromsning - mikrofilter (för kupeluften) - återställa sericeindikatorn Vid vartannat oljebyte så ska även luftfilter och bränslefilter bytas (oftare vid föroreningar). Så vi är ganska överens om vad som ska göras och när. Då jag inte kör så mycket blir det oljebyte efter tid och inte efter mil. Ser nog till att få bytt alla 3 filterna nu när det är dax. I instruktionsboken finns en ikon för luftcirkulationsfilter också, men hittar inget i instruktionsboken om min E91a har ett sådant filter. Det är ju för att filtrera kuepluften om man kör utan intag av friskluft, men har jag ett sådant? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Det har jag inte hört talas om. Kollar du på realoem under servicekit borde det finnas där. Min har inget sådant. | |
|
Nu ser jag att jag skrivit fel i förra inlägget, det var ju i serviceboken det finns en ikon för luftcirkulationsfilter och serviceboken är ju generisk och gemmnsam för många bilmodeller så det är nog så att E91 inte har kupecirkulationsfilter. Såg inget om det i instruktionsboken. Ser det inte bytt någon gång i min servicehistoria och BMWverkstaden hade nog bytt om det skulle göras. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.