AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
822

E39 540i -97 ”gungar” på låga varv

He
4
Helsingur
540iA -97
Tjena!
I vintras bytte jag ventilkåpspackningar och bytte även samtidigt tändstift. Igår när jag premiäråkte så gick allt bra men när jag är stilla stående och håller jämna varv på ca. 800rpm, även när jag krypkör och låg varvade accelerationer känner jag av det. Inget alls på högre varvtal och högre hastigheter. Kan även möjligtvis känna av lite prestanda försämringar men svårt att veta då jag inte kört den sedan tidig höst 2021.

Mina tankar är att en tändspole har gått sönder och att den misständer.
Men om någon känner igen sig i problemet eller vet nått som jag borde kolla innan jag tar in den på en diagnos så skriv jätte gärna!
Mvh
Hej,

Jag har inte lösningen på ditt problem, tyvärr. Men om du måste lämna in bilen för diagnos, vill jag istället föreslå att du för mindre pengar skaffar dig en egen diagnosutrustning. Om du tänker behålla bilen, är den investeringen guld värd.

Kontakta OlaO här på forumet t ex.

/Lennart
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kanske det är 'membranet' som börjat läcka? En sökning på det och M60/62 kanske nog ge lite info.

Läsa felkoder och kolla fuel trim värden är inte heller så dumt.

// Magnus

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Inte typiskt tändspoleproblem. Då går det vanligtvisvis sämre på högre varv och mer belastning. Bilen hackar

He
4
Helsingur
540iA -97
Hittade felet… efter lite felsökning så kom jag fram till att en cylinder inte fick soppa så det ledde mig till spridaren. Såg att ett clip satt fel och störde kontakten med spridaren.

Nu en annan fråga. Jag märker att när jag står i tomgång så går den upp till ~800rpm sen efter 10 sekunder går den ner till ~500rpm och repeat. Är detta normalt? Inget jag har reflekterat över innan…?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Tomgången ska inte variera 300 rpm när den är varm. Lite högre med AC knappen intryckt är vanligt men inte +300 rpm.

// Magnus

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Finns en fuktion att höja tomgångsvarvtalet när batterispänningen är låg. Är batteri/generator bra? Ärgade jordkablar el dylikt vid motor/batteri? Beter den sig likadant om du stänger av så många förbrukare som möjligt?
He
4
Helsingur
540iA -97
Tomgången var dålig pga en tändspole hade gått sönder medans jag pillade och felsökte efter jag hade fixat spridaren så beställde en ny. Nu går bilen bättre en nånsin och fin i tomgången :)
Tack för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.